ظریف: دیدار با عادل جبیر کاملا عادی و در عرف دیپلماتیک بود

محمد جواد ظریف گفت:حقوق کارمندان وزارت خارجه از تمام دستگاه های دولتی در داخل پایین تر است اما از نظر توانمندی و سطح سواد از تمام آنها بالاتر است.

ظریف: دیدار با عادل جبیر کاملا عادی و در عرف دیپلماتیک بود

به گزارش خبر فوری و به نقل از خبرآنلاین، ظریف گفت: در ایران ۲۰ درصد سفرا از سوی رئيس جمهور و خارج از وزارت خارجه معرفی می شوند. البته ترجیح من این است تمام سفرا از داخل وزارت خارجه انتخاب شوند اما اساسنامه وزارت خارجه دو حالت را برای انتخاب سفیر معرفی کرده، داخل وزارت خارجه و بیرون از آن.


ظریف در ادامه عنوان کرد: کسانی که سفیر می شوند آزمون های زبان را پشت سر می گذارند اما این آزمون زبان لزوما به این معنی نیست که بتوانند انگلیسی صحبت یا مذاکره کنند.


وزیر امور خارجه کشورمان گفت:متاسفانه در کشور ما از افراد ایراد می گیرند که چرا به زبان بین المللی مذاکره می کنید و به زبان فارسی مذاکره کردن را ارزش می دانند، در نتیجه برخی سفرای ما حتی بعد از ۳ دور سفیر بودن، هنوز نمی توانند یک دور مذاکره به زبان انگلیسی برگزار کنند.


ظریف درباره برجام عنوان عنوان کرد: برجام گچ را از دست ما باز کرده، قرار نبود پینگ پنگ هم به ما یاد دهد. برجام فقط موانع را برداشته، کار اقتصادی را خودمان باید یاد بگیریم.


وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ما با برجام نباید اجازه دهیم ایران در اقتصاد جهانی قابل حذف شدن باشد. قبلا فکر می کردند به دلیل اینکه ما تولید کننده نفت هستیم این امر محقق می شود ولی نشد. نه تنها ما را به راحتی کنار گذاشتند که قیمت نفت هم پایین آمد.


ظریف ادامه داد: زمانی که سرمایه گذاری گسترده در کشور شکل می گیرد منافع اقتصادی برای دیگران در کشور ایجاد می شود، حذف شما دشوارتر می شود. اگر هیچ منفعتی در ایران برای هیچکس نباشد طبیعتا در برابر یک فشار جدی مخصوصا
برجام قرار نبود دشمنی آمریکا را کم کند، اما توانست گزینه های آمریکا را در قبال ایران محدودتر کند. زمانی تصویب تحریم ها علیه ایران در کنگره آمریکا معادل اجرای جهانی آن توسط تمام کشورها بود. امروز چنین چیزی غیرممکن است و جهان به آمریکا هشدار می دهد که نباید از برجام خارج شود.


وزیر امورخارجه کشورمان عنوان کرد: اروپایی ها به ما گفته اند برجام را تحت هر شرایطی ادامه خواهند داد حتی اگر آمریکا از آن خارج شود. هرچند معتقدند آمریکا چنین کاری نخواهد کرد. اما به هر ترتیب ما گزینه های خود را داریم و این گزینه ها محدود هم نیست.

ظریف گفت: دیدار با عادل جبیر کاملا عادی و در عرف دیپلماتیک بود و هیچ سناریو پشت پرده ای نداشت.


محمد جواد ظریف همچنین ادامه داد: من احساس می کنم، سعودی ها هرچه زودتر به این نتیجه برسند که نه فقط آنها، کل ما در خلیج فارس، چاره ای جز همکاری نداریم.


ظریف در پایان صحبت هایش گفت: من هنوز چشم انداز واضح و مشخصی برای تغییر در روابط با عربستان ندیده‌ام؛ اما اگر چنین تحولی در تفکر سعودی پیدا شود، حتما تحول مثبتی است و با واکنش مثبت ایران مواجه خواهد شد

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها