چرا تولد فرزندان باعث دور شدن زوجین می‌شود؟

یک روانشناس درباره تولد فرزندان که گاهی باعث دور شدن زوجین از یکدیگر می‌شود، توضیحاتی داد.

چرا تولد فرزندان باعث دور شدن زوجین می‌شود؟

پریسا ارجمندی روانشناس و مشاور در گفت‌وگویی درباره تولد فرزندان که گاهی باعث دور شدن زوجین از یکدیگر می‌شود، اظهار کرد: گاهی والدین با مسئله تولد فرزند مواجه می‌شوند و به روان شناس مراجعه می‌کنند.

این روانشناس بیان کرد: برای حل تعارضات والدین، مساله مربوط به خود آگاهی، روابط میان فردی، ارتباط موثر، مدیریت خشم و مدیریت حل مسئله است، به عنوان مثال؛ در روابط فرازناشویی بعضی‌ از افراد که در قسمت خیانت مانده‌اند و حل نشده است و به دلیل آن عدم تربیت مناسب است پس باید نزد مشاور بروند و معمولا زن یا مرد در مرحله بخشش قرار نگرفته و مسایل مختلفی را به همراه خواهد داشت، پس آگاهی دادن ۵۰% درمان است.

وی گفت: مثالی از مکالمه والدین در اتاق مشاوره؛ آقا: دیدی مقصر تو بودی؟ خانم:آهان مقصر من هستم و ...، زوجین در اینگونه مکالمات خودشان تعارض دارند، آن‌ها باید چند جلسه با هم به یک نتیجه برسند و در اینجا قاعده ماسک اکسیژن کار می‌کند، یعنی وقتی خودم حالم خوب نیست نمی‌توانم به فرزندم کمک کنم، امکان ندارد زن و شوهری که حالشان بد است بتوانند به بچه کمک کنند.

ارجمندی درباره تمرین جهت حل تعارضات والدین، گفت: زن و مرد یک ویژگی خوب از خودشان بگویند، سپس یک ویژگی منفی از خودشان بگویند، بعد یکبار زن مجسمه ساز باشد و مرد مجسمه باشد و زن هر جور که دوست دارد مجسمه را شکل دهد، هم گفتاری و هم رفتاری و یکبار مرد هر کاری می‌گوید زن انجام دهد، نوبت را عوض کنند و اول مرد شروع کند بعد حس همدیگر را بپرسید، کسی که مجسمه می‌سازد احساس قدرت و برتری دارد و مجسمه احساس عصبانی و ناراحت دارد و احساسات را بروز دهند.

این روانشناس تصریح کرد: ما اجازه تغییر طرف مقابل را نداریم، کسی که می‌خواهد تغییر دهد، احساس قدرت و کسی که تغییر می‌کند، احساس حقارت و بی ارزشی می‌کند، این بازی این پیام را می‌دهد که همان گونه که هستیم همدیگر را بپذیریم و وقتی به طرف مقابل دست می‌زنید انتقام پیش می‌آید.

وی درباره چالش‌های زندگی مشترک، اظهار کرد: از چالش های زندگی مشترک، اعتماد و تداوم است یعنی اعتماد به وجود آید و ادامه دار باشد، بعد از آن تطبیق با تفاوت‌ها یعنی تفاوت‌های همدیگر را بپذیریم و احترام بگذاریم، سپس تغییر یکدیگر و مداوا گری با یکدیگر، تغییر تدریجی باشد و با درخواست طرف مقابل هماهنگ باشد و در نهایت استقلال و وابستگی، یعنی من می‌خواهم حریم خصوصی را داشته باشم، اما این اجازه را ندارم کنترل گری می‌بینم و استقلال من زیر سوال رفته و وابستگی شدید یکی از طرفین به طرف مقابل است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    درقدیم عزیزترین ثروت پدرومادرمان فرزندبودوازجان فدایی ودرگهواره بالالالایی وشیرخودشان ولی دراین زمونه شیرخشک بدون سینه مادردرگهراره بدون مهرومحیت و اسباب بازی هم گوشی یادقدیمیها

  • مجید
    0

    تیتر با متن کاملا بی ارتباط بود! ظاهرا فقط خواستید اسمی از این خانم برده باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها