جمله کلیشه‌ای عمر دست خداست، کار دستتان ندهد!

آخرین روزهای سال ۹۸ می‌گذرد و سایه سنگین کرونا ویروس همچنان بر این حال و هوای بهاری چتر انداخته است، اما چه کار کنیم تا سال جدیدمان کرونایی نشود.

جمله کلیشه‌ای عمر دست خداست، کار دستتان ندهد!

دکتر رها هوشیار عضو ستاد مداخله روانشناختی در بحران کرونا استان بوشهر عنوان کرد: نوروز سالهای قبل اکثر اوقات افراد به دید و بازدید و مسافرت می‌گذشت اما امسال «در خانه می‌مانیم» تا سلامت خود، خانواده و هموطنان عزیزمان را حفظ کنیم.

هوشیار اظهار کرد: یکی از مهترین اقداماتی که افراد باید به آن توجه کنند قطع زنجیره انسانی کرونا با مسافرت نرفتن و پرهیز از دید و بازدید است.

افراد فکر می کنند باید همیشه مهمانی و دورهمی داشته باشند

وی افزود: متاسفانه آگاهی کمی در خصوص لذت بردن از اوقات تنهایی وجود دارد و افراد فکر می کنند باید همیشه مهمانی و دورهمی داشته باشند که این یک زنگ خطر است و نشان از نبود خود مهارتی در پر کردن اوغات فراغت دارد.

این روانشناس تاکید کرد: این ایام بهترین زمان برای آموزش این است که چطور تفاوت های یکدیگر را بپذیریم و با همدیگر صحبت کنیم. یکی از مشکلات زوجین در افزایش آمار طلاق به زمان بعد از ازدواج فرزندان و تنها شدن زوج بازمی گردد و زن و شوهر نمی توانند اوقات زندگی دونفره خود را مدیریت کنند و همین به اختلافات بزرگتر می انجامد.

هشیار تاکید کرد: آموزش دو مهارت فرزند پروری و زناشویی در حال حاضر بسیار مناسب خواهد بود و اینکه افراد یاد بگیرند چطور در کنار فرزندانشان باشند و والدین به یگانگی تربیتی برسند که هر دو به یک شیوه با فرزندشان برخورد کنند و به نوبت اوقات خود را در تربیت فرزندانشان سهیم شوند.

عضو ستاد مداخله روانشناختی در بحران کرونا استان بوشهر از والدین خواست برای برقراری ارتباط بهتر با فرزندان اوقات کمتری را صرف فضای مجازی کنند و فرزندان را به مشارکت در انجام فعالیت های جذاب تر تشویق کنند و برای موفقیت در این امر ابتدا باید تلاش کنند رابطه خود پدر و مادر با یکدیگر خوب باشد تا فرزند از قرار گرفتن کنار آنها لذت ببرد.

اهمیت آموزش به افراد مسن

وی در خصوص آموزش به افراد مسن در استفاده از جمله کلیشه یی عمر دست خداست، برای جلوگیری از ابتلا به کرونا گفت: در مورد بیماری و خطرات آن کاملا به آنها توضیح بدهیم و توجه مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها را به این نکته جلب کنیم که این نشانه ها نیز از جانب خداست پس باید خودشان را از این شرایط سخت بالا بکشند.

رسانه ها قوی تر از کانالها و اخبار زرد عمل کنند

هشیار به کسانی که در این ایام دچار بی هدفی و بی انگیزگی شده اند، توصیه کرد: سعی کنید سه هدف بلند مدت خود را بنویسید و برنامه روزانه خود را در راستای اهداف بلند خود قرار دهید. داشتن یک برنامه ثابت در زمان‌های مشخص باعث انگیزه بخشی و حرکت زندگی می شود.

عضو سازمان روانشناسی و مشاوره استان بوشهر در خصوص تاثیر رسانه های ارتباط جمعی در این شرایط خاص از آنان خواست تا قوی تر از کانالها و اخبار زرد عمل کنند و با آگاهی بخشی صحیح و آمار دقیق باعث جلب بیشتر اعتماد مردم و جدی گرفتن این بیماری و توصیه های بهداشتی شوند.

«جان‌ها» در خطر ابتلا به کرونا

فشار و اندوه جمعی شهروندان پس از شیوع ویروس کرونا اما رعایت نکردن توصیه های لازم از سوی همین افراد یا دیگران باعث شده برخی روحیه خود را ببازند. اما در این شرایط باید با قدرت و هوشیاری وضعیت را کنترل کرد.

همه گیری بیماری کویید۱۹ و سرعت بالای انتقال آن مردم را تا حدودی ترسانده است، با این وجود هنوز هم بسیاری به سفر و مهمانی می پردازند. مرگ و بیماری در سکوت و خاکسپاری بدون حضور خویشان چیزی نیست که خواهان آن باشیم اما چرا برای پیشگیری از آن سهل انگارانه برخورد می کنیم؟

مرگ انسان‌ها به‌ویژه بر اثر بیماری تلخ است، اما پس از آن خانواده‌ای که می‌ماند که روزهای به مزاتب سخت‌تر و تلخ تری را تجربه می‌کند. خانواده‌ای که اکنون دیگر خویشانش هم نمی‌توانند برای هم‌دردی و تسکین دردش به ملاقاتش بروند.

پس بیایید تا دیر نشده تمام این قول و توصیه ها را از سوی پزشک و پرستار و متخصصان جدی گرفته و برای حفظ جان و سلامتی خود و خانواده و جامعه مان، نوروز و تمام روزهای پیش رو را در خانه بمانیم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها