اینجا کسی کرونا را نمی‌شناسد

شهرک صنعتی کرکه، چسبیده به کرمان است. در این محله آب در روزهای متوالی قطع شده است؛ کودکان بی‌تفاوت به توصیه‌های مرتبط با مقابله با کرونا، خاک‌بازی می‌کنند و معتادان در گوشه و کنار به چشم می‌خورند.

اینجا کسی کرونا را نمی‌شناسد

حدود یک ماه است که ایران درگیر شیوع ویروس کرونا شده و در تمام استان‌ها مواردی از بیماران مبتلا به این ویروس شناسایی و اعلام شده است. در برخی نقاط شهر کرمان بخصوص مناطق حاشیه‌نشین، نه آموزشی وجود دارد و نه این هشدارها جدی گرفته می‌شود. یکی از این مناطق، شهرک صنعتی کرکه، چسبیده به کرمان است. در این محله آب در روزهای متوالی قطع شده است؛ کودکان بی‌تفاوت به توصیه‌های مرتبط با مقابله با کرونا، خاک‌بازی می‌کنند و معتادان در گوشه و کنار به چشم می‌خورند. این میان، زنی ماسک بر دهان دارد و با دستان آلوده در میان زباله‌ها پیِ چیزی می‌گردد. یکی از اهالی، در مورد آموزش موارد پیشگیری از کرونا می‌گوید «خدا خیرت بده؛ اینجا ما سه روزه آب هم نداریم».

اینجا حتی هیچ بنری برای آموزش مسائل بهداشتی نصب نشده است. حتی تعدادی از ساکنان، از آموزش‌ها و خبرهای کرونایی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و برخی دیگر هم از کمبود یا فقدان امکانات، شکایت می‌کنند. با توجه به این شرایط تأسف‌برانگیز، چند نفر از خیرین سازمان مردم‌نهاد طلوع، به اندازه توانشان تعداد اندکی اقلام بهداشتی و شست‌وشو توزیع در این منطقه توزیع کرده‌اند؛ منطقه‌ای که گویا در میان انبوه دغدغه‌هایی کروناییِ این روزها به حال خود رها شده است.

شعبان در کنار کوره‌ها زندگی می‌کند وقتی از او درباره کرونا سوال سوال می‌کنم می‌خندد و می‌گوید ما کرونا نمی‌گیریم کرونا ما را نگیرد خوب است. در محله شهرک صنعتی در تمام مناطق تا جایی چشم کار می‌کند هیچ خبری از بنرهای آموزشی برای مقابله با کرونا نیست. محمد صادق که تازه در حال بهبودی است بصورت دسته جمعی با چند خانوار در یکی از بیغوله‌های شهرک صنعتی زنگی می‌کند. رحیم زانو زده و خسته از زندگی می‌گوید دیگر نای بلند از زمین را ندارم تا دیروز نگران غذا و سرپناه بودم از امروز نگران مرضی که معلوم نیست کی به سراغ من بیاید. فرزاد قبلا موسیقی‌دان بوده و حالا ساکن شهرک صنعتی است به دنبال مواد شوینده می‌گردد، نه برای شستن دست‌ها بلکه تا به مواد فروش محله بدهد و به جای آن مواد مخدر بگیرد. زینب سال‌ها در کنار کوره‌ها در محله صنعتی زندگی می‌کند، او به شدت از کرونا می‌ترسد و طبق شنیده‌ها تنها راه مقابله با کرونا استفاده از ماسک است او با دستهای آلوده ماسک دیگری رو جایگزین قبلی می‌کند. زهرا چند سالی در کنار کوره‌ها در انتهای محله شهرک صنعتی زندگی می‌کند. او طبق شنیده‌ها برای جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا ویروس از ماسک استفاده می‌کند. در این بین در میان زباله دنبال مواد پلاستیکی برای فروش و تامین زندگی خود است. سمیه در محله شهرک صنعتی ساکن است از او در مورد شستشوی دست‌ها می‌پرسم که بی خیال می‌گوید خدا خیرت بدهد ما چند روزه آب آشامیدنی نداریم. لباس گرم و ماده شوینده بدست آورده است تا شاید با دست خالی به جنگ کرونا برود . در انتهای محله شهرک صنعتی کوره‌های آجرپزی مشغول به کار هستند. محمد کارگر شاغل در کوره می‌گوید چون در کوره آهک پزی کار می‌کند کورنا نمی‌گیرد و خودبه خود ضد عفونی می‌شود. محمود در کنار کوره‌ها در انتهای شهرک صنعتی زندگی می‌کند او از شال دور گردنش برای خودش ماسکی ساخته است و می‌گوید چند روز پیش یکی از دوستانش که در محله زندگی می‌کند سرفه‌های وحشتناک می‌کرده که بعضی از ساکنان محله به اورژانس زنگ می‌زنند و او را به بیمارستان منتقل می‌کنند، ولی بعد چند روز دوباره در محله در حال پرسه زدن دیده می‌شود که احتمالا فرار کرده چون از کمپ ترک اعتیاد هم چند باری فرار کرده بود. کوره‌های آهک پزی در انتهای شهرک صنعتی قرار دارند کارگران در حال کار در کوره‌ها هستند و بنا به گفته خودشان آهک یک نوع خود ایمنی از کرونا را ایجاد می‌کند. درحالیکه وزارت بهداشت اعلام کرده است از تجمع در آرایشگاه‌ها به دلیل انتقال ویروس کرونا خودداری کنید در تنها آرایشگاه زنانه محله شهرک صنعتی افراد طبق روال قبل رفت و آمد می‌کنند. سازمان مردم نهاد طلوع بصورت محدود بین افراد ماده شوینده از قبیل آب ژاول و مایع ظرفشویی توزیع می‌کند. کودکان بدون رعایت نکات بهداشتی حتی بدون کفش در محله رفت و آمد می‌کنند. در محله شهرک صنعتی که چسبیده به شهر کرمان است معتادان متجاهر و افراد کارتن خواب به راحتی در شهرک تردد می‌کنند . در ابتدای محله شهرک صنعتی کودکان در حال بازی هستند. در هیچ کجای این محله بنرهای آموزشی برای هشدار در رابطه با کرونا دیده نمی‌شود. در حاشیه شهر کرمان در محله شهرک صنعتی افراد زیادی به صورت گروهی در بیغوله ها زندگی می‌کنند. سازمان مردم نهاد طلوع بصورت محدود و به کمک افراد خیر در این محله لوازم شوینده توزیع می‌کند. سازمان مردم نهاد طلوع بصورت محدود و به کمک افراد خیر در این محله لوازم شوینده توزیع می‌کند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • آنیسا
    0

    خاک تو سر کشور ای

  • آنیسا
    0

    خاک تو سر کشور ایران که نتوانست کرونا را شکست بدهد و باید بگویم چین از هر کشور دیگری تو را بیشتر دوست دارم کشور چ

  • آنیسا
    0

    خاک بر سر کشور ایران که نتوانست کرونا را شکس

  • علی بی مخ
    0

    کشور ایران کشوری هست که صاحبانش فقط فقط اختلاص میکنند . دیگه به داد ملت نمیرسن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها