زهرا شجاعی: اداره خوب شهر برای ما از شهردار زن مهم تر است

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر چه هدف ما افزایش مشارکت زنان هست ولی معتقد به شایسته سالاری هستیم و معتقدیم شهر تهران اگر به خوبی اداره بشود برای ما ترجیح دارد تا اینکه حتما شهردار زنان باشد.

زهرا شجاعی: اداره خوب شهر برای ما از شهردار زن مهم تر است

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر چه هدف ما افزایش مشارکت زنان هست ولی معتقد به شایسته سالاری هستیم و معتقدیم شهر تهران اگر به خوبی اداره بشود برای ما ترجیح دارد تا اینکه حتما شهردار زنان باشد. زهرا شجاعی در نشست خبری مجمع زنان اصلاح‌طلب ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت شهدای رسانه گفت: انقلاب اسلامی فضای جدیدی برای مشارکت زنان فراهم کرد و زنان که خود عامل مهمی در پیروزی انقلاب بودند، در حفظ و بقای انقلاب اسلامی نیز نقش مهمی ایفا کردند.

او با بیان اینکه مشارکت سیاسی زنان به عنوان راهبرد در نظام جمهوری اسلامی مطرح است، اظهار داشت: بالا رفتن نرخ این مشارکت به حفظ بنیان و پایه‌های نظام منجر می‌شود. وقتی صحبت از مردم می‌شود نیمی از مردم را زنان تشکیل می‌دهند. مشارکت زنان در گروه نخبگان است که در قالب احزاب و تشکل‌های سیاسی فعالیت می‌کنند و در سطوح عالی قدرت می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند، بعد از انقلاب روند کند ولی رو به رشدی داشته‌ است.

رئیس مرکز مشارکت زنان در دولت اصلاحات با بیان اینکه احزاب در کشور ما سابقه طولانی ندارد، تصریح کرد: تحزب به عنوان یکی از تمرین‌های مردم ما به ویژه زنان در حال شکل‌گیری است. احزاب یکی از ارکان دموکراسی هستند و هر نظامی که رفتار سیاسی خود را در قالب احزاب شکل بدهد به اهداف خود بهتر می‌رسد.

شجاعی با بیان اینکه زنان سابقه تحزب درخشانی ندارند، خاطرنشان کرد: حزب جمهوری اسلامی به عنوان فراگیر‌ترین حزب در تاریخ جمهوری اسلامی تنها یک شاخه داشت و احزاب دیگر هم فقط یک شاخه یا کمیسیون در حوزه زنان داشتند. هم‌اینک ۱۷ تشکل در حوزه زنان وجود دارد و ان‌شا‌الله مجمع زنان اصلاح‌طلب هجدهمین تشکل در حوزه زنان خواهد بود. البته مشارکت سیاسی زنان هم بالا نیست که شاید دلیل این مسئله به خاطر ترجیح زنان برای فعالیت در حوزه‌های مدنی است.

او با بیان اینکه رسالت مجمع زنان اصلاح‌طلب، زمینه‌سازی، تشویق و ترغیب زنان برای فعالیت در چارچوب‌های حزبی است، ابراز داشت: مجمع زنان اصلاح‌طلب سابقه تاریخی‌اش به سال ۸۵ بازمی‌گردد. در آن زمان زنان مدیر و فعال اصلاح‌طلب به همراه بانوانی که در دیگر تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب فعالیت می‌کردند، جمع شدیم تا وضعیت سیاسی زنان و کشور را با یکدیگر مرور کنیم. به تدریج این جمع با تدوین آیین‌نامه‌ای دارای ساماندهی شد و این مجمع شکل گرفت.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب ادامه داد: این مجمع بعد از اتفاقات و رخدادهای پس از سال ۸۵ مانند انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شورا‌ها در قالب یک تشکل فعالیت می‌کرد و افزایش مشارکت زنان و ارتقای سطح حضور آن‌ها در سطوح عالی قدرت را مورد پیگیری قرار می‌داد.

شجاعی با بیان اینکه یکی از اهداف ما افزایش مشارکت سیاسی زنان و اصلاح فرهنگ جامعه نسبت به توانمندی‌های زنان بود، عنوان کرد: در این باره سعی در جهت ارتقای آگاهی‌های مردم و معرفی توانمندی‌های زنان داشته و داریم. رصد فعالیت‌های مربوط به زنان توسط دولت از جمله فعالیت‌های ما است و به همین خاطر، وقتی لایحه استحکام خانواده تقدیم به مجلس شد و به نظر ما به نفع زنان نبود، موضع‌گیری کردیم و موفق شدیم از تصویب آن بند حساس که مربوط به ازدواج مجدد مردان بود، جلوگیری کنیم.

او با اشاره همکاری مجمع زنان اصلاح‌طلب با دیگر تشکل‌های زنان عنوان کرد: یکی از کارهای خود ما این بود که از آنجایی که معتقدیم مسائل زنان در چارچوب جناح‌بندی‌های سیاسی نمی‌گنجد و زنان اصولگرا و اصلاح‌طلب در بسیاری از مسائل همفکر هستند و اشتراک‌نظر دارند و در همکاری با یکدیگر می‌توانند مسائل زنان را پیگیری کنند، به همین خاطر از زنان اصولگرا دعوت کردیم و ائتلاف اسلامی زنان شکل گرفت. مرحوم مریم بهروزی با ما همکاری داشتند و در خصوص‌‌ همان لایحه‌ای که گفتم با همکاری یکدیگر از عدم تصویب رسیدن آن لایحه عمل کردیم. با فوت ایشان این همکاری ادامه نیافت و این موجب تاسف ماست.

او با بیان اینکه ما سه دوره فعالیت برای مجمع زنان اصلاح‌طلب می‌توان نام برد، گفت: دور اول که به صورت جبهه‌ای فعالیت می‌کردیم. به تدریج و از سال ۹۲، در فعالیت‌ها بازنگری کردیم و در قالب آیین‌نامه جدید، مجمع فعالیتش را سامان داد. البته ما از سال ۸۸ تا ۹۲ شرایط خوبی را نداشتیم ولی شمعمان خاموش نشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: از سال ۹۲ فعالیتمان را مجدد سامان دادیم. اعضا به عنوان اعضای حقیقی در جلسات شرکت می‌کردند. از سال ۹۵ دور سوم مجمع آغاز شد که برای اخذ مجوز از وزارت کشور اقدام کردیم و در آبان ۹۵ مجوز برگزاری کنگره را برگزار کردیم و در آستانه برگزاری آن هستیم.

شجاعی با بیان اینکه امیدواریم فعالیت‌هایمان را در جهت کادرسازی زنان سامان بدهیم، اظهار داشت: وجه همت ما بر ارائه آموزش‌های گوناگون سیاسی در سطوح مختلف است و درصدد هستیم با رصد فعالیت دستگاه‌های دولتی و همکاری و مشارکت با آن‌ها شرایط بهتری را برای زنان جامعه فراهم کنیم.

او با بیان اینکه مجمع زنان اصلاح‌طلب فقط در تهران فقط فعالیت نمی‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر در ۲۶ استان مجمع دارای فعالیت است که برای حضور در کنگره فعالیت می‌کنند. در ۱۲ شهرستان استان تهران نیز فعالیت می‌کنیم. مجمع زنان اصلاح‌طلب می‌خواهد به عنوان یک حزب ملی فعالیت کند. مجمع در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نماینده دارد و در حال فعالیت است و در تصویب سهم ۳۰ درصدی و افزایش فعالیت زنان در شورا‌ها نقش ویژه‌ای داشته است. همچنین نمایندگان ما در استان‌ها در قالب شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها در حال فعالیت هستند.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب کی برگزار می‌شود و مهمانان آنچه کسانی هستند؟ خاطرنشان کرد: کنگره مجمع زنان اصلاح‌طل روز جمعه از ساعت ۹ در کتابخانه ملی فعالیت خود را آغاز می‌کند. ۳۰۰ نفر از اعضای مجمع از تهران و شهرستان‌ها دعوت می‌‌شوند و به همین تعداد مه‌مان داریم که از اعضای فراکسیون امید، دبیران کل اصلاح‌طلب، اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، استادان دانشگاه‌ها و... است.

شجاعی اضافه کرد: محمدرضا عارف، شهیندخت مولاوردی و بنده به عنوان سخنرانان این کنگره خواهیم بود.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی‌تان از مسئولیت جدید معصومه ابتکار در قالب معاونت امور زنان چیست؟ ابراز داشت: من ۸ سال در کنار خانم ابتکار به عنوان اولین زنان کابینه در دولت اصلاحات فعالیت می‌کردیم و در واقع اولین زنانی بودیم که به ابتکار آقای خاتمی سد ورود زنان به کابینه شکسته شد. خانم ابتکار در هشت سال دولت اصلاحات، چهار سال دولت یازدهم و شش سال فعالیت در شورای شهر تهران، در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کردند و تجارب خوبی دراین باره داشتند.

رئیس مرکز مشارکت زنان در دولت اصلاحات با بیان اینکه ترجیح ما ادامه کار خانم مولاوردی در معاونت زنان بود، بیان کرد: خانم مولارودی در حوزه زنان صاحب‌نظر هستند و کارشان را از کار‌شناسی آغاز کرده و تا سطوح عالی فعالیت رسیده‌اند. من از سال ۷۰ که مشاور وزیر کشور در امور بانوان بودم، ایشان با بنده در حوزه زنان همکاری می‌کردند. وقتی من به مرکز مشارکت زنان ریاست جمهوری رفتم ایشان به عنوان کار‌شناسی حقوقی و سپس به عنوان مسئول امور بین‌الملل مرکز مشارکت زنان فعالیت می‌کردند.

شجاعی با بیان اینکه مولاوردی سه کتاب در حوزه زنان نوشته و جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان را تاسیس کرده است، یادآور شد: در چهار سال گذشته، ایشان تلاش بسیاری برای برگرداندن قطار فعالیت زنان به ریل اصلی خود انجام داد و البته تحت فشارهای شدید افراد و گروه‌ها هم بودند و فشار سیاسی زیادی بر ایشان وارد شد ولی با شجاعت و شهامت استفامت می‌کردند و در عین حال، نجابت نیز داشتند.

او تاکید کرد: انتظار ما این بود که با توجه به حمایت از اندیشه و صداقت و سلامت ایشان، خانم مولاوردی در معاونت زنان باقی می‌ماندند. ما همانطور معقتدیم دولت آقای روحانی باید دو دوره‌ای باشد معتقد بودیم خانم مولاوردی باید دو دوره‌ای می‌بود تا برنامه‌هایشان را کامل می‌کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص معصومه ابتکار نیز عنوان کرد: خانم ابتکار در حوزه مدیریتی و محیط زیست فرد توانمندی هستند و از سرمایه‌های زنان هستند. ایشان در اجلاس پکن بخش غیردولتی زنان را مدیریت می‌کردند اما مدت زیادی است که به دلیل کثرت مشغله در حوزه محیط زیست از مسائل زنان فاصله گرفته‌اند. ما امیدواریم ایشان با استفاده از تجارت قبلی، اتاق فکر و... بتوانند برنامه خانم مولاوردی را ادامه دهند. خواهش می‌کنیم ایشان طرح نو و جدید ارائه ندهند.

در ادامه خبرنگاری گفت اسحاق جهانگیری گفته است که زنان هم‌اینک ۳۰ درصد پست‌ها را برعهده دارند که شجاعی گفت: زنان ۳۰ درصد بخش مدیریتی را برعهده ندارند. آقای جهانگیری گفته است که بنا داریم به این وضعیت برسیم. رسیدن به این وضعیت نیازمند برنامه جامع و پلکانی است. ممکن است در شعار و خواسته حرف‌هایی بزنیم ولی عملیاتی شدن آن نیازمند برنامه دقیق و عملیاتی است.

او با بیان اینکه کابینه مجموعه‌ای از وزرا و معاونان رئیس جمهور و مدیران میانی است، اظهار داشت: در جامعه ما به ویژه در میان زنان، گویی پست وزارت از پست معاونت ریاست جمهوری بالا‌تر است در حالی که معاونت ریاست جمهوری در پروتکل‌ها، بالا‌تر از وزارت است. این فرصت خوبی است که باید از آن استفاده شود همانطور که دوران خاتمی نیز شاهد این موضوع بودیم. معاونت ریاست جمهوری حسنی دارد و آن اینکه معاون رئیس‌جمهور نیازمند رای اعتماد نیست و این دست رییس جمهوری را برای انتخاب افراد باز می‌کند و دیگر فرد مسئول دغدغه رای اعتماد و استیضاح ندارد.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما زنانی که توانایی قبول مسئولیت وزارتخانه‌ها را داشته باشند، داریم، تصریح کرد: اینکه می‌گویند زنان توانمندی نداریم، بهانه است البته محذوراتی برای آقای رئیس جمهور وجود داشته است که ما از این مسئله اگاه هستیم و از اینکه این سه نفر حفظ شدند، تشکر می‌کنیم و امیدواریم در سطوح میانی و استانداران و سفرا از سرمایه انسانی زنان استفاده بیشتری شود.

شجاعی با بیان اینکه زنان ما سهم‌خواهی نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: زنان براساس تکلیف محوری احساس تکلیف می‌کنند و می‌گویند ما آماده ایفای نقش خود هستیم و برای حفظ مصالح و منافع ملی بر این مسئله تاکید می‌کنیم مگرنه تصدی مسئولیت در جمهوری اسلامی چیزی جز زحمت و اعصاب خراب شدن به همراه ندارد.

خبرنگاری از نحوه تعامل مجمع زنان اصلاح طلب با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پرسید که در این باره زهرا صدراعظم نوری گفت: مجمع زنان اصلاح‌طلب پیش از انتخابات مجلس تقاضا کرد در شورای عالی سیاستگذاری عضویت داشته باشد ولی از آنجایی که این شورا تشکیل شده بود، ما نتوانستیم در این شورا عضویت دائم داشته باشیم ولی در کمیته ذیل شورا حضور داشت و با تبادل نظر کمک کرد تا در تهران و سایر استان‌ها نرخ مشارکت سیاسی زنان را افزایش دهیم.

او ادامه داد: بعد از انتخابات مجلس درخواست ما مورد رسیدگی قرار گرفت و با تشکیل مجدد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، مجمع زنان اصلاح‌طلب به عنوان یکی از احزاب اصلاح‌طلب در شورا حضور یافته و در هیات رئیسه حضور دارد. در شورا عضو رسمی هستیم و فعالیتمان را در قالب شورا ادامه می‌دهیم.

این عضو منتخب شورای شهر با اشاره به روند عضویت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: برای عضویت در شورای هماهنگی باید درخواست بدهیم که آن درخواست پس از بررسی باید در کمیته سیاسی به تصویب برسد. آنگاه ما به عنوان عضو غیردائم و سپس عضو دائم شورای هماهنگی خواهیم بود. ما درخواستمان را داده‌ایم که در حال طی کردن مراحل خود است و امیدواریم در آنجا نیز عضو شویم.

شجاعی در پاسخ به این سوال که آیا روحانی با مجمع زنان اصلاح طلب برای تشکیل کابینه مشورتی کرد؟ ابراز داشت: در فاصله برگزاری انتخابات تا تشکیل کابینه گروه‌های مختلف مشورتی و اتاق‌های فکر تشکیل شدند و این مجموعه‌ها نظرات خود را به ایشان منتقل می‌کردند. در این مقطع در چارجوب کارگروه معاونت زنان از ما دعوت شد و پیشنهاداتی داشتیم لیستی زنان را هم تهیه کردیم. در ‌‌‌نهایت لیستی از سوی معاون رئیس جمهور به دولت اعلام شد.

او با باین اینکه با فراکسیون زنان مجلس چندین جلسه برای آشنایی نظرات و اعلام آمادگی داشته‌ایم، عنوان کرد: ‌‌‌ همان روزی که داعش به مجلس حمله کرد قرار بود با فراکسیون زنان جلسه داشته باشیم که آن جلسه هفته بعدش برگزار شد. قرار شد هر فصل یکبار دیدار داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره نظر مجمع زنان اصلاح طلب درباره تصدی مسئولیت شهرداری تهران بیان کرد: اگرچه ما مجمع زنان اصلاح‌طلب هستیم و هدف ما افزایش مشارکت زنان هست ولی معتقد به شایسته سالاری و تخصص و تناسب کار هم هستیم معتقدیم شهر تهران اگر به خوبی اداره بشود و بتواند از تنگنا‌ها خارج شود برای ما ترجیح دارد تا اینکه حتما شهردار زنان باشد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها