تقسیم کیک قدرت در دولت دوازدهم میان جناح های سیاسی / 8 وزیر اصلاح طلب در برابر 2 وزیر اصولگرا

سرانجام همه رایزنی ها، چانه زنی ها و گمانه زنی ها درباره کابینه دوازدهم به پایان رسید و چنانکه رسانه ها اعلام کرده اند، فهرست وزرا و معاونان رئیس جمهور در دولت بعد نهایی شده است.

تقسیم کیک قدرت در دولت دوازدهم میان جناح های سیاسی / 8 وزیر اصلاح طلب در برابر 2 وزیر اصولگرا

به گزارش خبر فوری ، حسن روحانی در دولت دوم خود نیز سعی کرده تا مانند دولت اولش از همه جریان های سیاسی استفاده کرده و مدیرانی را به پاستور فرابخواند که دولت دوازدهم را تبدیل به دولتی شامل همه جریانهای سیاسی کنند.

اما واکنش های چهره های سیاسی به این ترکیب احتمالی که البته تا لحظه ای که رسما اعلام نشود، در حد گمانه زنی است، نشان می دهد که برحی، از وزن متفاوت گروه های سیاسی در فهرست نهایی کابینه چندان راضی نیستند و ملاحظاتی درباره چینش سیاسی پاستور دارند.

هرچند هنوز درباره گرایش سیاسی برخی وزرای احتمالی اطلاعاتی در دست نیست اما می توان گفت که روحانی از وزرایی استفاده کرده که خیلی از آنها شناسنامه سیاسی اصلاح طلبی یا اصولگرایی ندارند

براساس آخرین خبرها، قرار است 9 وزیر کابینه در دولت بعدی تغییر کنند و برخی از معاونان نیز جای خود را به چهره هایی جدید دهند. ( اینفوگرافی این تغییرات را اینجا ببینید ).

درباره تغییرات در سطح معاونان رئیس جمهور، خبرگزاری فارس نوشته است: «از ترکیب معاونان رئیس جمهور و روءسای برخی سازمان ها که از اعضای کابینه محسوب می شوند تعدادی تغییر خواهند کرد که بر اساس اخبار منتشره خداحافظی مجید انصاری از معاونت حقوقی، محمد شریعتمداری از معاونت اجرایی، محمد نهاوندیان از ریاست دفتر رئیس جمهور، احمدی پور از سازمان میراث فرهنگی قطعی شده و از این میان افرادی همچون حسینعلی امیری و جمشید انصاری و محمدباقر نوبخت 3 تن از معاون رئیس جمهوری هستند که حضورشان در دولت دوازدهم قطعی شده و در سایر موارد رئیس جمهور در حال مراحل پایانی انتخاب خود است.»

انتقاد اصلاح طلبان به ترکیب کابینه، عمدتا متوجه همین بخش از تغییرات در معاونتهاست چراکه به نظر نمی رسد ترکیب وزرا به جز چند وزیر خاص، در تضاد با منافع این جریان باشد.

خروج مجید انصاری از اعضای مجمع روحانیون مبارز و نیز مولاوردی از معاونت زنان، عمده انتقادات اصلاح طلبان را در پی داشته است.

اما در سطح وزرا، چینش کابینه تا حدودی متفاوت است. هرچند هنوز درباره گرایش سیاسی برخی وزرای احتمالی اطلاعاتی در دست نیست اما می توان گفت که روحانی از وزرایی استفاده کرده که خیلی از آنها شناسنامه سیاسی اصلاح طلبی یا اصولگرایی ندارند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

علی زرافشان

گرایش سیاسی نامشخص

وزیر پیشنهادی ارتباطات

محمد جواد آذری جهرمی

گرایش سیاسی نامشخص

وزیر پیشنهادی اطلاعات

سید محمود علوی

اعتدالگرا

وزیر پیشنهادی امور اقتصاد

محمد نهاوندیان

اعتدالگرا

وزیر پیشنهادی امور خارجه

محمد جواد ظریف

اصلاح طلب

وزیر پیشنهادی بهداشت

حسن قاضی زاده هاشمی

گرایش سیاسی نامشخص

وزیر پیشنهادی کار

علی ربیعی

اصلاح طلب

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

محمود حجتی

اصلاح طلب

وزیر پیشنهادی دادگستری

سید علیرضا آوایی

اعتدالگرا

وزیر پیشنهادی دفاع

امیر حاتمی

گرایش سیاسی نامشخص

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

عباس آخوندی

اصلاح طلب

وزیر پیشنهادی صنعت

محمد شریعتمداری

اعتدالگرا

وزیر پیشنهادی ارشاد

سید عباس صالحی

اصولگرا

وزیر پیشنهادی کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی

اصولگرا

وزیر پیشنهادی علوم

علی خاکی صدیق

اصلاح طلب

وزیر پیشنهادی نفت

بیژن نامدار زنگنه

اصلاح طلب

وزیر پیشنهادی نیرو

حبیب‌الله بیطرف

اصلاح طلب

وزیر پیشنهادی ورزش

مسعود سلطانی فر

اصلاح طلب

بنابراین اگر بپذیریم که همین وزرای هجده گانه ای که در جدول فوق آمده، به عنوان وزرای جدید به بهارستان معرفی می شوند، باید گفت که عملا جریان اصلاح طلب با هشت کرسی، هرچند اکثریت کابینه را در اختیار ندارد، اما بیشترین سهم را در دولت بعد خواهد داشت.

با این حال به نظر می رسد اعتراض اصلاح طلبان به این است که چرا برخی کرسی های حساس مانند وزارت کشور و یا وزارت ارشاد که به طور معمول اصلاح طلبان حساسیت بالایی نسبت به آن دارند، به وزرایی اصولگرا سپرده شده است و نیز چرا روحانی به مطالبه زنان برای تعیین وزیر زن پاسخی نداده است. (گفتگوهای بیشتر خبرفوری در این رابطه را اینجا و اینجا بخوانید).

در هر صورت نمودار گرایش سیاسی دولت دوازدهم نشان می دهد که چنانکه اصلاح طلبان وانمود می کنند، این کابینه اصولگرا نیست، هرچند آنطور که برخی چهره های سرشناس اصلاح طلب انتظار داشتند در این دولت مهره های اصلاح طلب به بازی گرفته نشده اند.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که اولا آیا حسن روحانی همین فهرست وزرا را به کابینه معرفی می کند و ثانیا مجلسی که برخلاف مجلس قبل فراکسیون اصلاح طلب قدرتمندی دارد، می تواند با عدم رای اعتماد به برخی چهره های جنجالی کابینه، تغییری در ترکیب دولت بعد ایجاد کند یا نه. شاید برای همین است که از هم اکنون حتی پیش از برگزاری مراسم تحلیف ، لابی نماینده های اصولگرا و اصلاح طلب مجلس با روحانی برای اثرگذاری بر چهره سیاسی پاستور شدت گرفته است.

دیدگاه ها درباره کارنامه چهار سال اول روحانی را اینجا بخوانید.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمد اکبری
    0

    سلام خسته نباشید خواهشیکه از شما دارم اینه که صوت مناظرات سیاسی یا مربوط به مسائل کشور رو در کانال بزارید ممنون از زحامت شما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها