سخنگوی سازمان انتقال خون مطرح کرد:

نگرانی‌ از کاهش سطح ذخایر خون در کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون با اعلام کاهش احتمالی میزان اهدای خون به دنبال سرد شدن هوا، از کاهش سطح ذخایر خونی در کشور تحت تاثیر این موضوع، خبر داد.

نگرانی‌ از کاهش سطح ذخایر خون در کشور

بشیر حاجی‌بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه ۱۶تا ۱۷ درصد اهداکنندگان خون در تهران هستند، گفت: در عین حال ۲۵درصد خون مصرفی کل کشور در تهران مصرف می‌شود زیرا تعداد مراکز درمانی در تهران بیشتر و جراحی‌های بزرگ در این استان گسترده‌تر و به همین دلیل مصرف خون و فرآورده‌های آن در پایتخت بالاتر است.

وی با اشاره به کاهش اهدای خون به دنبال سردتر شدن هوا، اظهار کرد: باید توجه کرد که نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و مختص زمان خاصی نیست ودر برخی استان‌های بزرگ مانند تهران از طریق شبکه خون‌رسانی میزان خون مورد نیازمان را تامین می‌کنیم.

حاجی‌بیگی گفت: میزان اهدای خون وابسته به شرایط مختلف اعم از وضعیت جوی، عوامل موثر در مشارکت‌جویی مردم و... است. بنابراین تغییرات آب‌وهوایی، ترافیکی ودیگر عوامل مداخله گر می‌تواند باعث کاهش اهدای خون شهروندان شود. به همین دلیل است که در روزهای سرد زمستان که به دلیل نزولات جوی و برودت هوا، تردد شهروندان دشوار می‌شود، میزان مراجعه جهت اهدای خون کاهش می‌یابد.

حاجی‌بیگی ادامه داد: به طور کلی در کشور ۸۳۰بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد که ۷۲۰موردش دارای بانک خون بوده و خون و فرآورده‌های خونی مورد نیازشان را از اداره‌ کل‌های انتقال خون دریافت می‌کنند. باید توجه کرد که تهران با ۱۶۰بیمارستان و مرکز درمانی یکی از استان‌های پرمصرف خون و فرآورده‌های آن محسوب می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار کرد: نگرانی ما تامین خون نیست؛ چراکه مردم همچنان برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و به صورت روزانه خون را تامین می‌کنیم، اما نگرانی‌مان کاهش سطح ذخایر خون در کشور است. باید توجه کرد که ایران سالانه به دو میلیون و ۱۰۰هزار واحد خون اهدایی نیاز دارد.

حاجی‌بیگی از رسانه‌ها درخواست کرد که با توجه به گستره مخاطبان و وسعت عملکرد و قابلیت‌های تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی، جلب مشارکت و تاثیرگذاری، ضمن ترویج فرهنگ اهدای خون در فضای عمومی و نزد مخاطبان، ‌سازمان انتقال خون را در امر انسان‌دوستانه اهدای خون همراهی کنند.

گفتنی است که مراکز جامع اهدای خون در تهران هر روز از ساعت هشت صبح تا ۱۹ شب فعال هستند. مراکز استانی نیز از صبح تا بعد از ظهر باز بوده و اقدام به خون‌گیری می‌کنند.

منبع: ایلنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها