نماینده ولی فقیه در حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرفوری: عربستان تضمین کتبی داده/ امنیت زائران تامین می‌شود/ منبع شایعات در خارج از کشور است/ پرونده منا درحال پیگیری است/ مچبندهای حجاج ابزار جاسوسی نیست/ دست سفیر قلابی ایران در عربستان رو شد/ دلسوزی‌های دیپل

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر حساسیت‌های ایجاد شده در درباره حج تمتع را کاذب می‌داند و تاکید می‌کند منشاء آنها خارج از کشور است.او می‌گوید برای امنیت زائران تمامی تدابیر لازم اندیشیده شده و جای نگرانی نیست.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرفوری: عربستان تضمین کتبی داده/ امنیت زائران تامین می‌شود/ منبع شایعات در خارج از کشور است/ پرونده منا درحال پیگیری است/ مچبندهای حجاج ابزار جاسوسی نیست/ دست سفیر قلابی ایران در عربستان رو شد/ دلسوزی‌های دیپل

چند روز بیشتر به شروع سفرهای حج تمتع باقی نمانده(نهم مرداد) و خیلی از زائران و خانواده هایشان نگران امنیت حجاج هستند و شایعاتی که درباره حج امسال گوش به گوش می پیچید نگرانی آنها را بیشتر می‌کند، اما حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر ،نماینده ولی فقیه در حج و زیارت در گفت‌وگو با خبر فوری این شایعات را بی‌اساس می داند و تاکید می‌کند؛ تمامی تدابیر لازم برای سفر امن زائران اندیشیده شده است.

بیشتر پرسش‌های مخاطبان خبر فوری مساله تامین امنیت زائران است، چه تدابیری در این خصوص اندیشیده اید؟

هرسال برنامه های زیادی دراین رابطه داریم ،برنامه اولیه حفظ جان و سلامتی حجاج است.بخشی به سلامت آنها مربوط می شود به همین خاطر مرکز پزشکی حج و زیارت معاینات پزشکی انجام می دهد تا حجاج بیمار نباشند و آنجا جان‌شان به خطر نیفتد. البته در عربستان نیز درمانگاه و بیمارستان داریم.بخش دیگر این مساله به قوانین و مقررات عربستان بر می‌گردد، برای نمونه سرعت خودروها آنجا بالاست و زائران برای دوری از خطر باید از محل‌های خط کشی عبور کنند و یا تنهایی رفت و آمد نکنند و هنگام رفتن به حرم پول با خود نبرند.

اما درباره اتفاقاتی مانند حادثه منا یا مسجد الحرام چه؟

بحث دیگر حوادثی است که پیش آمده، تاکید می‌کنیم در حادثه سال 94 ایرانیان مقصر نبودند، این حادثه از قبل قابل پیش بینی نبود. از قبل هشدار داده بودیم که یکی از گلوگاههای خطر جمرات است بعد عربستان طرح توسعه این مکان را اجرا کرد. ما نیز در تمام نقاطی که احساس خطر می کردیم با بحث فقهی یا بحث های دیگر مساله را حل کردیم. امسال نیز به دلیل حساسیت های ایجاد شده با مقامات عربستانی مفصل صحبت کردیم و تضمین کتبی از آنها گرفتم. هیچ وقت در تاریخ حج سراغ ندارید که وزیر حج عربستان کتبا نوشته باشد تمام تلاش و امکانات را به کار می‌گیرند تا سلامت و امنیت حجاج حفظ شد. در عمل نیز صحبت شده تا امکانات امنیتی و بهداشتی تامین شود.مثلا خیابانی که حادثه در آن اتفاق افتاد پهن شده و امکاناتی آنجا ایجاد کرده اند. درایران نیز حدود 4 ماه است که متخصصان خودمان روی امنیت حجاج کار می کنند و به زائران آموزش داده می شود.

از زائران و مردم در این رابطه چه انتظاری دارید؟

خواهشم از مردم این است که مقداری از این حساسیت ها که به خاطر برخی مسائل ایجاد شده ، کم کنند.ما تجربه زیادی درحج داشته و منظم ترین حج را داریم برای نمونه کاروانی حرکت می کنیم.خود آنها نیز حساسیت هایی دارند، بنابراین جای نگرانی نیست، اما به این معنی نیست که هیچ اتفاقی نمی افتد.به عنوان مثال ساختمان پلاسکو سال ها بود، اما به یکباره دچار آتش سوزی شد و خسارت زیادی به کشور تحمیل کرد. به همین خاطر نمی شود به مردم دنیا گفت به خاطر چنین حادثه ای به تهران نیایند.یا تلفات رانندگی درایران هر سال قربانیان زیادی می‌گیرد به این علت نیز نمی‌توان به گردشگران گفت به ایران سفر نکنند.

مساله دیگر بحث مچبندهایی است که برای زائران تدارک دیده اید. شایعه شده این مچبندها ساخت اسرائیل است ؟

چه کردند با ما بر سر این مچبندهای الکترونیکی.گفتند می خواهند به حجاج دستبند بزنند و یا گفتند ساخت اسرائیل است.حتی می گفتند برای جاسوسی است. اما طراحی آن مال خودمان است شرکت صا ایران در شیراز آنها را ساخته ،البته ده سال بودکه چنین پینشهادی را مطرح کرده بودیم. این مچبند مانند ساعت است و با استفاده از نرم افزاری که روی تلفن هوشمند قرار می دهیم ، اطلاعات زائر مانند نامشان مشخص می شود. حتی این مچبند ها جی پی اس نیز ندارند.

استفاده از این مچبندها اجباری است؟

این مچبندها صرفا برای امنیت حجاج تهیه شده است و اگر زائری بگوید نمی خواهد از آنها استفاده کند، الزامی نیست.

هزینه تولید آن چقدر است؟

حدود 10هزار تومان،هزینه زیادی ندارد، اما می تواند آرامش و امنیت را برای حجاج به همراه داشته باشد.

با توجه به روابطی که بین ایران و عربستان است برخی زائران و خانواده ایشان نگرانند، عربستانی در حج اتهاماتی را به ایرانیان بزند برای رفع این دغدغه چه کرده اید؟

در منطق دین مان هست که با دشمنان‌مان نیز باید با انصاف رفتار کنیم در حوزه سیاسی و مسائل جهان اسلام با سعودی ها مشکل داریم و روابط سیاسی ما قطع است، اما در حوزه حج در سال های گذشته انصافا تبادل نظر و ارتباط خوبی داشته ایم .آنها در حوزه حج بنا ندارند افترا به کسی بزنند.البته سال های پیش به خاطر تفکر وهابیت دستگیری هایی داشته ایم و مسائلی از این دست را با بعثه و کنسولگری حل می کرد.امسال نیز به خاطر قطع روابط سیاسی و برای حمایت از حجاج ده نفر از اعضای کنسولگری را به همراه می بریم.

اما ویزای این افراد هنوز صادر نشده؟

بتازگی وزیر حج صحبت کرده و قول داده مشکل در چند روز آنیده حل خواهد شد.به مردم یاد آور می شویم که سال های قبل نیز اگر چنین اتفاقی می افتد حراست بعثه و سازمان برای حل مشکل اقدام می‌کردند. مشکل دیگر مساله مواد مخدر بود که گاهی تا صد نفر درعربستان دستگیر می شد، اما اکنون با کمک نیروی انتظامی بیش از سه سال است که دیگر یک مورد دستگیری به خاطر مواد مخدر نداریم .

زائران را نیز توجیه کرده اید؟

بحث امنیت سفر نیز در تمامی کاروان ها مطرح است و آموزش داده شده در جلسات متمرکز مانند استادیوم آزادی این مسائل مطرح شد، افزون براین به زائران توصیه شده بهتر است اطلاعات غیر ضروری را از روی لب تاپ هایشان پاک کنند .

شایعه های زیادی مطرح شده مثلا می گویند که در حج امسال بانوان باید روبنده و چادر عربی بپوشند.

کی گفتیم خانم ها رو بنده بزنند، ما مخالف این هستیم ،چون در فرهنگ ما ایرانیان نیست اصلا در زندگی شخصی افراد دخالتی نداریم، اما توصیه میکنیم زانران لباس تمیز و مرتبی داشته باشند تا وجهه ایرانیان حفظ شود.

حتی گفته اند شخصی به نام محمدی که قبلا سفیر ایران در عربستان بوده القا کرده که آنجا زنان در خطر هستند.

اینها همه دروغ است پس از این ماجرا از وازارت خارجه تحقیق کردیم و مشخص شد ما هیچ وقت چنین سفیری در عربستان نداشته ایم و مشخص شد این آقا به دلیل مسائل مالی و اخلاقی از کشور فراری است .

اخیرا نیز کمپینی به نام نرفتن حج فعال شده که طراح آن دیپلماتی در فنلاند است که به کشورهای اروپایی پناهنده سیاسی شده او الان دلسوز مردم ما شده است.

به نظرم با کارهایی که صورت گرفته این اطمینان خاطر را به حجاج می دهیم که با آرامش رفته و با آرامش به کشورمان برگردند،البته نمی توان مانع حوادث اتفاقی شد، مثلا زائرای که بیماری قلبی داشته و دارویش را مصرف نکرده ممکن است دچار حادثه شود در چنین مواردی مقصر که ما نیسیتم .آنهایی که جنجال می کنند حق وباطل را باهم قاطی می کنند مثلا خطیبی گفت دو هفته پیش امام مسجد الحرام گفته خون شیعه حلال است.من با این فرد صحبت کردم و گفتم شش ماه خطبه های مسجد الحرام را دارم، کی چنین چیزی مطرح شده او نتوانست جواب قانع کننده ای بدهد معلوک می شود که اطلاعاتش نادرست است و یا می گویند حج و زیارت منفعت دارد و به دنبال سود است.امام (ره) و مقام معظم رهبری به ما دستور دادند که درحج براساس قیمت تمام شده عمل کنیم، اکنون نیز به خاطر افزایش قیمت ارز افزایش قیمت داشته ایم و تفاوت قیمت ها به دلیل مسکن است .

از کمک های دولت در مساله حج راضی هستید؟

اساسا بحث حج با همکاری همه نهاد ها انجام می شود حج از شئون ولی امر مسلمین است، اما به این معنی نیست که دولت کاری ندارد. شورای عالی امنیت ملی در این خصوص تشکیل جلسه داد و مصوب شد که تمام نظام از حج حمایت کند .

برخی می گویند افراد حادثه دیده از فاجعه منا هنوز به حق و حقوق شان نرسیده اند، بالاخره این پرونده به کجا رسید ؟

من صریح صحبت می کنم به صفحه حوادث روزنامه توجه کنید برای نمونه پرونده قتل یا حوادث زیادی است که سالهاست باز شده ،اما مختومه نشده است. ما طرفدار طولانی شدن به این پرونده نیستیم. شفاف می گویم در ماجرای منا کوتاهی نکردیم از روز اول کنار خانواده بودیم، آنها در گلزار شهدا دفن و به عنوان شهید قلمداد شدند و تحت پوشش بنیاد قرار گرفته و از امتیازات خانواده شهدا بهره مند شدند.ما حتی از بودجه خودمان هزینه کردیم تا بیمه تکمیلی شوند. علاوه بر این با مجلس رایزنی کردیم و بودجه ای امسال در این خصوص تصویب شد .

نزدیک بیش از 800 مورد مصاحبه با افرادی که در منا بودند انجام شد و 20 جلد کتاب در این خصوص چاپ شده است و یا زبده ترین ماموران پلیس آگاهی روی این پرونده کار کردند.علاوه بر این تمام مستندات ما به زبان عربی ترجمه و برای عربستان ارسال شد.

درمورد حادثه مسجد الحرام نیز گفته اند مشکلی نیست و پرونده ها تکمیل شده و منتظر پرداخت بانک ها هستند تاکنون به هیچ کشوری وجهی پرداختی نشده است.هر چند کوتاهی هایی شد اما ما وظیفه خود را انجام داده ایم.

براساس قانون آنها اکنون زیر مجموعه بنیاد شهید هستند و دفاع از آنها به عهده وزارت خارجه است ،اما ما هنوز کنار آنها هستیم.امسال نیز آزمایش دی ان ای یازده نفر باقی مانده انجام می شود.

علاوه براین برای رسیدگی به این پرونده با اینکه پولی دراین رابطه نداشتیم ،وکیلی در عربستان گرفتیم و 380 هزار ریال سعودی دستمزد او بود دولتی ها این پول را به ما ندادند و ما بخشی از این هزینه را از بودجه خود پرداخت کردیم.

سفرهای عمره چه زمانی از سر گرفته می شود ؟

عمره چون سفر مستحبی است ،خیلی حساسیتی روی آن نداریم، آنچه درباره حج مطرح بود این است که حج واجب الهی است و مانند نماز است و نباید تعطیل می شد. درباره حج عمره هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است .

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها