روایتی متفاوت از توهمات مصرف ماری جوانا/ یک خرده فروش: مشتری هایم از من خرید می کنند تا از ناراحتی دور شوند

کافیست بیست و چهار ساعت در گوشه و کنار پارک‌های پایتخت بچرخید تا بتوانید از نزدیک دسته‌ها و گروه‌هایی که مصرف کننده ماری جوانا هستند را مشاهده کنید، بدلیل شیوع مصرف این ماده محرک، خودمان را همراه با یکی از این گروه ها کردیم تا بتوانیم از نزدیک شاهد توهمات و تصاویری که آنها در ذهنشان می بینند باشیم، در ادامه با یک خرده فروش صحبت کردیم و آمار رسمی درباره شیوع مصرف این مخدر را بررسی کردیم و در انتها هم یک روانشناس درباره عوارض این ماده اطلاعاتی به ما داد.

روایتی متفاوت از توهمات مصرف ماری جوانا/ یک خرده فروش: مشتری هایم از من خرید می کنند تا از ناراحتی دور شوند
سوگل دانائی -بسته ای که شامل یک گیاه کوچک است را باز می کند، دختری که کنارش نشسته گیاه را پودر می‌کند، و به پسر می دهد، پسر آن را با توتون سیگار معمولی می‌آمیزد، آن را روشن می کند و دود آن را عمیقا به درون ریه اش می کشاند. چشمانش را می بندد و از تصاویری که از ذهنش عبور می‌کند، می‌گوید: «حس آدمی را داری که سرش متعلق به خودش نیست، سنگین است و این سنگینی نمی‌گذارد که روی پایش بایستد، مقیاس زمان تغییر می کند و هر ثانیه به مثابه چند دقیقه طول می‌کشد. ضربان قلب به حدی افزایش پیدا می‌کند، که اگر دستت را سمت چپ بدنت نگذاری حس جدا شدن قلب از قفسه سینه را پیدا می‌کنی. چشمانت را که می بندی هر تصویری که در لحظه تصورش را بکنی می بینی، یک لحظه به چمنزار سرسبز می روی و یک لحظه در ساحل دریای آرام قدم می گذاری. یک لحظه در آرامشی و لحظه بعد مانند کسی که برنده جایزه شده می خندی، یک لحظه به یاد مرگ عزیزت می‌افتی و گریه امانت را می برد. چشمانت را می بندی و خودت را مقابل کسی می‌بینی، اسلحه ای که از پیش در دستانت بوده را مقابلش می‌گیری و با یک ضربه خلاصش می‌کنی، می دوی، تا هرجا که توان داشته باشی، نفست بند می آید، لحظه برایت هزار سال طول می‌کشد، می دوم، نفسم به شماره می‌افتد».
چشمانش را باز می‌کند، دوباره نوبت اوست، می‌کشد، نفسش را حبس نگه می دارد تا سه می‌شمارد، دوبار دیگر می‌کشد و تا سه می شمارد. سرفه می‌کند، انگار دستشان را روی گلویش گرفته باشد. جیغ میزند و همه می‌خندند، جیغ میزند و بعد خودش می‌خندد. می خندد و می شنوی که می گویند: «این اثرات برای بار اول است، دفعه بعدی عادی می شود.»
چرا می‌کِشند؟
دو دختر و دو پسر جوان که به جرات می توانم بگویم که سنشان از بیست و شش بیشتر نیست، روی چمن های پارک نشستند و بعد از اینکه از حال و هوای کشیدن ماری جوانا می گویند، آرام شدند و تمایل زیادی به نوشیدن آب و خوردن غذا از خودشان نشان می‌دهند. از آن‌ها که بپرسی یا نمی‌دانند چرا مصرف‌کننده گیاه ماری جوانا هستند یا از دل جوابشان داده‌های زیادی دستگیرت نمی‌شود؛ بعد ازاینکه میزان ماری جوانا در خونشان ته می‌کشد و به حالت عادی باز می گردند، می گویند که تغییر حال و هیجانی که این ماده مخدر به آنها می دهد، دلیل مصرف آنهاست.
تغییری در الگوی مصرف مواد مخدر در حال شکل‌گیری است و گرایش به سمت استفاده از ماری جوانا قابل توجه است

خرده فروشان چه می‌گویند؟
شیوع مصرف ماری جوانا، که بین عوام بیشتر به «گُل» و در بین جوانان به «وید» مشهور است، تاحدی بالاگرفته که بسیاری از متخصصان را نگران کرده و آنها را به این باور رسانده است که نوجوانان و جوانان در آینده نزدیک تمایل بیشتری هم به این ماده نشان می‌دهند.
یکی از خرده فروشان ماده مخدر گل که در جمع بین بقیه جوانان نشسته در گفت و گوبا خبر فوری در خصوص میزان تمایل و گرایش جوانان می‌گوید: دختر و پسر ندارد. هم دختران از من خرید می‌کنند و هم پسران. شما همین جمع را ببین هم دختر می کشد و هم پسر.
وی درباره گروه سنی که بیشتر این ماده را مصرف می کند نیز می گوید: جوانان بیشتر از 16 سال تا 38، 39 سال از من خرید می‌کنند.
این خرده فروش که بر خلاف اکثریت خرده‌فروشان مواد مخدر، خودش نیز مصرف کننده است؛ می‌گوید: این ماده در من اعتیادی ایجاد نمی‌کند و صرفا احوال من را تغییر می‌دهد و مرا از ناراحتی دور می‌کند.
وی ادامه می دهد: اینها که می‌بینی هم هیچ کدام روی خودشان اسم معتاد را نمی گذارند.
آمار رسمی هم حکایت از مصرف بالا دارد
آمارهای رسمی و غیر رسمی حکایت از آن دارد که مافیای مواد مخدر این بار هم بیکار نبوده و سلیقه بازار را به سمت ماده مخدر جدیدی تغییر داده است. حجم زیادی از این ماده مخدر تازه در دسترس جوانان قرار گرفته اما تاکنون به وفور توسط پلیس کشف شده است. بسیاری از کارشناسان امر معتقدند کشف و ضبط ماری جوانا و ایجاد قوانین، باعث گرایش کمتر جوانان به این ماده خواهد شد.
پیشتر هم مراکز مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده بود که ماده مخدر گل دومین ماده پرمصرف در ایران شناخته شده است.
روز سی ام تیرماه هم رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از افزایش کشفیات مواد مخدر گل در سال جاری خبر داد. وی همچنین خبر داد که تغییری در الگوی مصرف مواد مخدر در حال شکل‌گیری است و گرایش به سمت استفاده از این ماده قابل توجه است.
سردار زاهدیان همچنین به پیگیری‌های ممتد و اقدامات موثر پلیس در زمینه از بین بردن گلخانه‌ها و نقاط دور از دید هم اشاره کرد.
این ماده مانند سایر مواد مخدر، میزان توهم‌زایی دارد
واقعیت مصرف ماری جوانا چیست؟
اگرچه خرده‌فروشیی که پای گفت و گو با ما نشست و اکثر مصرف کنندگان گل معتقدند این ماده، مخدر نیست و ضرر چندانی ندارد، اما واقعیت چیز دیگریست. گل هم مانند سایر مواد مخدر مضر است و عوارض خودش را دارد.
یک روانشناس عمومی تمامی ادعاها مبنی بر مخدر نبودن گل را نقض می کند و از عوارض این گیاه می گوید: گل، ترکیبی از گیاه شاهدانه است و به عنوان ماده فعال کننده استفاده می شود. این ماده مانند سایر مواد مخدر، میزان توهم‌زایی دارد.
مرجان محمدیان ادامه می دهد: ماری جوانا میزان تی اچ سی یا تتراهیدروکانابینول را بالابرده و به فرد حس هیجان و شادی مفرطی می‌دهد. اثر این ماده تا حدود دو ساعت باقی می‌ماند و البته عنصر تی اچ سی تا چند روز در خون شما خودش را نشان می دهد.
این دکترای روانشناسی عمومی در این باره توضیح می دهد: یکی از علل گرایش جوانان به سمت همین ماده بدلیل نداشتن حس نشئگی و خماری است. همین که فرد دائما به خود تلقین می‌کند که من چون این احساسات را ندارم پس به این ماده معتاد نشدم.
وی همچنین می گوید: بسیاری از افراد با گفتن اینکه این ماده گیاه است، خود را فریب می دهند و عوارض آن را نمی بینند، حتی می توان گفت علل ترغیب جامعه به استفاده از این ماده هم در اثر همین توهم ایجاد شده است. البته این را هم باید اشاره کرد که گاهی استفاده از ماری جوانا دروازه ورود جوان به مصرف مواد مخدر دیگر است.
این روانشناس معتقد است که ایجاد هیجان کوتاه مدت در فرد یکی دیگر از علل هجوم جوانان به سمت این ماده مخدر است.
محمدیان همچنین می‌گوید: یکی از گروه هایی که این روزها به استفاده از این ماده مخدر روی آوردند، بیش‌فعالان هستند. آنهایی که در کودکی ریتالین مصرف می‌کردند و این روزها به سمت گل یا ماری جوانا اقبال نشان دادند.
محمدیان همچنین اشاره می‌کند، این ماده تاثیر زیادی روی مغز گذاشته و بدون عارضه نیست، عوارضی که این روانشناس برای این ماده عنوان می کند، سرگیجه، کندی حافظه و ... است.
وی همچنین اشاره دارد: اگر کسی مصرف کننده گیاه ماری جوانا باشد، در دراز مدت نمی‌تواند به مسائل واکنش لحظه ای و سریع نشان دهد.
وی همچنین به اضطراب و افسردگی طولانی مدت از عوارض مصرف این گیاه اشاره می‌کند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • Dr deug
    1

    گل اعتیاد نداره فقط هوس و دل تنگی داره برای کنار گذاشتنش سترالین مصرف کنین حافظتون دوباره عین روزه اولش میشه و اینکه گل باعث شد ریه های من که در خطر سرطان بود بهبود پیدا کنه

    نظرات شما -
    • محمود
      0

      اگه اعتیاد نداره چرا می‌گی برای ترکش سترالین مصرف کنید؟! اعتیاد میاره دیگه.

  • Ershad
    0

    دوستان اگه نکشیدین تاحالا جون پدر مادراتون نکشید من ۱۹ سالمه و ۲ ساله ک مصرف دارم خداییش گل باعث میشه یه سری چیزا رو بفهمی و مغزت باز شه ولی پولتو حروم میکنی و افسردگی شدید داره از بس گفتن اعتیاد نداره منم کشیدم و معتاد شدم من که یه مصرف کننده ام نمیگم اعتیاد نداره میگم ترک نداره پس نکشید به پدر و مادرتون فکر کنید که اگ بفهمن چه حالی میشن اصن یه لحظه حس کن مادرت که زحمتت رو کشیده جلوت وایساده داره نگات میکنه بخدا که ارزشش رو نداره

  • حسن احمدی
    0

    سلام برای اولین بار بااسرار یه دوست چند کام گل کشیدم الان دوروز گزشته است ولی اثرش از بین نرفته نفس تنگی دارم احساس میکنم که میخوام سکته کنم کسی هست منوراهنمایی کنه ممنون

  • مهران دل ربا
    0

    این فاز هایی که گفتی شیشه هم بزور داره چه برسه گل

  • مهران دل ربا
    0

    این فاز هایی که نوشتی مالlsd نه گل گل اصلا اینارو نده گل فقط سرخوشی داره نه فاز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها