گره کور مشکل موسسات مالی غیرمجاز باز می‌شود؟/ همه آنچه که درباره غیرمجازها گفته شد

معاون پارلمانی رئیس جمهوری امروز از دستور ویژه رئیس جمهوری برای حل مشکل موسسات مالی غیرمجاز خبرداد. آن طور که او گفت رییس جمهور به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی دراین باره دستوارتی داده است در این گزارش همه اتفاقاتی که برای مالباختگان اتفاق افتاده مرور می شود.

گره کور مشکل موسسات مالی غیرمجاز باز می‌شود؟/ همه آنچه که درباره غیرمجازها گفته شد

حسینعلی امیری با اشاره به جلسه مشترک دولت و مجلس در زمینه حل مشکلات موسسات مالی غیرمجاز و سپرد‌ه‌گذاران این موسسات افزود: مباحث اقتصادی بحث‌های مهمی است و در این خصوص نیز تصمیم‌های بسیار کاربردی و خوبی گرفته شد که انشاالله موجب رفع مشکلات موجود شود. (اینجا بخوانید)

ریشه غیرمجازها

هرچند عده ای براین باورند که شهروندانی که در موسسات مالی غیر مجاز حساب بازکرده اند خود نیز مقصرند،اما نمی توان نادیده گرفت که چرا شرایط برای فعالیت این موسسات فراهم شده است.

ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی درباره ریشه شکل گیری این موسسات گفته غیرمجاز موضوعی است که از دولت های قبل به ارث رسیده و من و همکارانم در بانک مرکزی وارث این وضعیت نابسامان بوده ایم. در واقع سابقه تشکیل اینگونه موسسات به طور عمده به دهه های 1370 و 1380 بر می گردد. (اینجا بخوانید) و (اینجا بخوانید)

آن طور که او گفت در آن زمان وزارت تعاون، مجوزهایی را با عنوان تعاونی اعتبار صادر کرد. همچنین نیروی انتظامی، مجوزهایی برای صندوق های قرض الحسنه می داد.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند شکل‌گیری حدود ۷۰۰۰ موسسه و تعاونی غیرمجاز در بازار غیرمتشکل پولی که هیچ مجوزی از بانک مرکزی برای فعالیت نداشتند و بر اساس نیاز و یا تامین خواسته گروه‌های خاص تشکیل شدند، در نهایت کار را به جایی رساند که به مخربان بازار پول و فعالیت بانک‌ها و موسسات مجاز تبدیل شدند. (اینجا بخوانید)

اعتراض شعله می‌کشد

اعتراض مالباختگان ابتدا از جلوی شعب اصلی این موسسات شروع شد،اما آنها وقتی نتیجه نگرفتند سراغ بانک مرکزی رفتند،البته آنها برای شنیده شدن صدایشان جلیو مجلس نیز تجمع کرده و حتی کفن پوش نیز شدند.

گزارش تجمع اعتراضی سپردگذاران ثامن در خانی آباد نو را اینجا بخوانید .

سپرده گذاران موسسه اعتباری کاسپین که اواخر پاییز سال گذشته دریافتند امکان برداشت از حساب خود را ندارند، ، خیلی زود برای اعتراض جلوی مجلس تجمع کردند و خواستار احقاق حقوق خود شدند. تجمعات قبلی مقابل شعبه اصلی کاسپین در سعادت آباد و بانک مرکزی در میرداماد برگزار شده بود. (اینجا بخوانید)

حتی برخی از تجمع کنندگان نیز عنوان کرده اند برای گرفتن حق خود شب هایی را نیز در مقابل بانک مرکزی به صبح رسانده اند تا مسئولی پاسخگوی اعتراض آنها باشد،اما آنها ازبی توجهی مسئولان گله دارند (اینجا ببینید)

اعتراض ها محدود به پایتخت نبوده و نیست برای نمونه یکی از مخاطبان خبر فوری ، فیلمی از اعتراض برخی از سپرده‌گذاران موسسه کاسپین در زاهدان برای ما فرستاده است. (اینجا ببینید)

حل و فصل نشدن مشکل مالباختگان سبب شد آنها اعتراض های خود را خیلی جدی تر دنبال کنند به همین خاطر عده ای ازآنها کفن پوشیدند. (اینجا بخوانید) و (اینجا بخوانید)

اواسط اردیبهشت نیز جمعی از سپرده گذاران کاسپین با حضور در دادستانی از رئیس کل بانک مرکزی و معاون نظارتی وی به دلیل مسدودیت ۸ ماهه سپرده هایشان در موسسه مجاز کاسپین شکایت کردند. (اینجا بخوانید)

این درحالی است که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 نیز موسسات مالی غیر مجاز مطرح شد و برخی سعی کردند باپرداختن به این موضوع برای خود رای جمع کنند. (اینجا بخوانید)

اعتراض نمایندگان

امروز نیز رضا شیران، نماینده مردم مشهد در مجلس، توضیحاتی درباره اعتراض خود و عده‌ای دیگر از نمایندگان به ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی پس از اتمام جلسه غیرعلنی امروز مجلس داد. (اینجا بخوانید.)

این بار اولی نیست که نمایندگان دراین باره اظهار نظر کرده اند،برای نمونه بهمن سال گذشته به دنبال تجمع اعتراض آمیز معترضان مقابل مجلس ،‌ نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در میان سپرده گذاران معترض حاضر شد و تاکید کرد که مجلس قسم خورده است که تا قبل از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مشکل سپرده گذاران رفع شود. (اینجا بخوانید)

ولی الله سیف نیز در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس با یکی از نمایندگان درگیری لفظی پیدا کرد. (اینجا بخوانید)

رمضانعلی سبحانی‎فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره اخبار منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر درگیری لفظی برخی از نمایندگان مجلس با سیف رئیس بانک مرکزی اظهارکرد: آنچه برخی از رسانه‎ها از درگیری لفظی میان رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگان منتشر کردند خلاف واقعیت است چرا که بحث جدی در میان نبود. (اینجا بخوانید)

محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز درباره ماجرای درگیری لفظی سیف با نمایندگان گفت:ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس گزارشی را در خصوص اقدامات انجام شده برای سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری در جهت پرداخت مطالبات آنها ارایه داد که اعتراض نمایندگان حاضر را به همراه داشت. (اینجا بخوانید)

اعتراض مالباختگان حتی سبب شد رییس مجلس نیز دراین باره اظهار نظر کند. (اینجا بخوانید)

دولت، مردم نگران نباشند

رئیس کل بانک مرکزی درباره حمایت مردم از سپرده گذاران مدتی پیش گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حامی بانکها و موسسات اعتباری مجاز و حافظ منافع سپرده‌گذاران است. (اینجا بخوانید)

امروز رییس جمهور دستورات تازه ای درخصوص رسیدگی به مشکلات شهروندان و موسسات مالی غیر مجاز داد،اما این وعده ها قبلا نیز مطرح شده است،برای نمونه سی ام خرداد سخنگوی دولت دراین باره گفت:به همه افرادی که سپرده در این موسسات دارند اطمینان می دهم نگران نباشند و بانک مرکزی جهت استیفای حقوق آنها اقدام خواهد کرد. البته باید توجه داشته باشید در هر جای دنیا، اگر همه بخواهند با همدیگر به بانک ها مراجعه کنند و پول خود را مطالبه کنند، هیچ بانکی قادر نیست پولها را بدهد چون بخش زیادی از این وجوه به تسهیل گیرندگان داده می شود. (اینجا بخوانید)

عباس کمره ای،مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی نیز مدتی پیش گفت: بانکها سپرده ها را به صورت تسهیلات در اختیار مشتریان قرار می دهند، لذا سپرده ها همیشه قابل وصول هستند، ما نظارت کافی بر موسسات اعتباری مجاز و بانکها داریم و از هموطنان می خواهیم تا به شایعات گوش نکنند. (اینجا بخوانید)

فرشاد حیدری،معاون نظارت بانک مرکزی نیز دراین باره گفت: از نظر ما تنها ۴ تعاونی غیر مجاز در کشور وجود دارد که با ساماندهی این تعداد تا پایان سال ۹۶، داستان غیر مجازها در کشور خاتمه پیدا خواهد کرد. (اینجا بخوانید)

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها