عدم وجود عزم جدی در بانک مرکزی برای رفع مشکلات موسسه آرمان

ماجرای فعالیت موسسات اعتباری با نرخ‌های سود بالا و همچنین اعلام ورشکستگی و یا غیر مجاز خواندن این موسسات در ایران خبری تکراری است. موسسه آرمان هم از آن دسته از موسسات چند سال اخیر در بازار پولی و بانکی کشور است که تحت نظارت بانک مرکزی برای سپرده گذاران خود ایجاد مشکل کرده است. به دنبال اعلام رفع مشکل سپرده گذاران آرمان و عدم همکاری بانک مرکزی برای رفع این مشکلات، شواهد حکایت از عدم وجود عزم جدی برای سر و سامان دادن به وضعیت فعلی از سوی بانک مرکزی دارد.

عدم وجود عزم جدی در بانک مرکزی برای رفع مشکلات موسسه آرمان

اکثر سپرده گذاران بر این باورند که چطور امکان دارد موسسه ای مالی در نظام پولی و بانکی کشور اقدام به فعالیت کند و ادامه فعالیت داشته باشد و نهادهای نظارتی همچون بانک مرکزی زمانی به وظیفه ذاتی خود یعنی نظارت بر این دست از موسسات مالی و اعتباری عمل میکنند که شرایط بحرانی است و سپرده گذاران در این موسسات دچار ضرر و زیان شده و این عدم نظارت صحیح بانک مرکزی جو جامعه را با بحران مواجهه می کند.

ادغام دو مـوسسه اعتبــاری آرمـــان و توسعه

اواخر اسفندماه سال گذشته، موسسه اعتباری آرمان در وب سایت خود با درج خبری با عنوان "مژده به مشتریان ارجمند" اعلام کرد که "ریاست محترم بانک مرکزی در مورخ بیست و یکم اسفند ماه سال 1395 در پی نوشت نامه سرپرست محتــرم موسسه اعتباری آرمان به ایشان، ضمن تایید و تاکید مجدد بر ادغام دو مـوسسه اعتبــاری آرمـــان و توسعه دستور ارجاع موضوع برای تصویب ادغام به شورای پول و اعتبار را صادر کردند."

در حال حاضر چندین تعاونی اعتباری مانند تعاونی اعتباری البرز و وحدت ایرانیان، با نام موسسه اعتباری آرمان فعالیت می کنند که ظاهرا بلوکه کردن سپرده های مردمی هم اکنون مربوط به سپرده های نزد شعب تعاونی البرز ایرانیان است.

موسسه آرمان 34شعبه در استان خوزستان دارد و که 14 شعبه آن در اهواز است و در تاریخ 6 خردادماه سال جاری سپرده گذاران آرمان در اهواز تجمع بزرگی داشتند و این تجمع موجب ترافیک در داخل این کلانشهر شد.

منتفی شدن ادغام تعاونی‌های آرمـــان و توسعه

سپرده‌گذاران موسسه آرمان که از تجمیع ۲ تعاونی وحدت و البرز ایرانیان تشکیل شده بعد از انتشار اطلاعیه‌ای از سوی موسسه اعتباری توسعه مبنی بر منتفی شدن ادغام این تعاونی‌ها، مقابل شعب وحدت و البرز ایرانیان در شهرهای اهواز، دهلران، رباط‌کریم و ملارد ،خرم آباد و چند شهر دیگر کشور تجمع کردند.

آرمان هیچ‌گاه مجوز نهایی فعالیت را دریافت نکرد

به طوری کلی می‌توان گفت موسسه آرمان با وجود اینکه هیچ‌گاه مجوز نهایی فعالیت را دریافت نکرد اما همواره در حال فعالیت بوده و قرار بوده از بلاتکلیفی در آید. آرمان از آن دسته موسساتی بوده که مجوز نهایی نداشته اما اجازه فعالیت داشته است.

ادغام موسسه اعتباری ملل و موسسه آرمان

چند روزی است که خبر ادغام موسسه اعتباری ملل و موسسه آرمان نیز به گوش می‌رسد و اظهارات مسوولان و بررسی‌ها نشان می‌دهد موسسه آرمان کسری دارایی ندارد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در خصوص این خبر بیان کرد: با برگزاری جلسه‌ای میان مسئولان موسسه آرمان و بانک ملل تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد تا این دو موسسه پس از تایید بانک مرکزی باهم ادغام شوند و با انجام این ادغام، شاهد حل مشکلات موسسه آرمان خواهیم بود.

وی افزود: در جلسه‌ای که شب گذشته با حضور آقای جهانگیری برگزار شد، معاون اول رییس جمهور دستور داد تا جلسه‌ای مشترک میان مدیران عامل موسسه آرمان و بانک ملل برگزار شود.

شریعتی اذعان داشت: امروز این جلسه میان مدیران عامل هر دو موسسه برگزار و در آن تفاهم‌نامه‌ای برای ادغام دو موسسه منعقد گردید.

وی اظهار کرد: با ادغام موسسه آرمان و بانک ملل مردم می‌توانند به طور کامل سپرده‌های خود را دریافت کنند و در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت.

هشدار به بانک مرکزی

«وطن‌امروز» در گزارش روز 6 خردادماه خود به بانک مرکزی هشدار داد تکلیف موسسات و تعاونی‌های اعتباری را که نه از بانک مرکزی مجوز دارند و نه از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود، روشن کند، چرا که صدها هزار سپرده‌گذار هم‌اکنون در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برند.

۲ سال پیش سپرده‌گذاران میزان و ثامن‌الحجج سرگردان شدند، سال گذشته سپرده‌گذاران کاسپین بلاتکلیف ماندند و گویا امسال نوبت سپرده‌گذاران آرمان است.

مشخص نیست سپرده‌گذاران در دیگر بانک‌ها و موسساتی که نام آنها در سایت بانک مرکزی نیست و برخوردی هم با آنها صورت نمی‌گیرد چه سرنوشتی خواهند داشت.

رفع مشکلات موسسه آرمان و باز هم تجمع اعتراضی

به دنبال حل شدن مشکلات موسسه آرمان ( وحدت و فردوسی سابق) برای پرداخت سپرده های مردم، تعدادی از شهروندان لرستانی امروز شنبه 10 تیرماه برای چند مین بار مقابل استانداری و شعبه های این موسسه اعتباری تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

عدم همکاری بانک مرکزی

مدیر امور شعب موسسه اعتباری آرمان_ وحدت _غرب کشور با صدور بیانیه ای امروز گفت: علت بسته ماندن شعبه های این موسسه اعتباری همکاری نکردن بانک مرکزی علی الرغم صحبت آقای سیف با کاظمی نائب رئیس کمسیون قضایی مجلس برای ادغام این موسسه و تامین نشدن امنیت همکاران در شعبات است.

قدرت لله دلفان در این بیانیه از نمایندگان سپرده گذاران خواست، ضمن مراقبت و مدیریت اوضاع، هم کاری خود را برای بازگشایی شعب در روز یکشنبه ۱۱ تیر ماه اعلام نمایند.

حرف دل سپرده گذاران

مخاطب خبر فوری در پیامی نوشت: موسسه آرمان شعبه البرز ایرانیان خون مردم مرز نشین و محروم ایلام رو تو شیشه کرد. البته ۴۰ تا شعبه داشت که ۶ تای آن در استان ایلام است. یک ساله هست که بلا تکلیفیم مسئولین کاری کنند.

در این رابطه یکی از سپرده‌گذاران گفت: در اسفندماه گذشته مطلع شدیم که قرار است نام موسسه تغییر یابد به همین منظور مقداری از سپرده خود را از بانک دریافت کردم و مابقی را به اصرار رئیس شعبه در بانک گذاشتم.

ویسی اضافه کرد: ظهر روز سه‌شنبه اتفاقی از کنار بانک عبور و متوجه تجمع مردم شدم که پس از جویا شدن موضوع، سپرده‌گذاران ادعا کردند که این موسسه ورشکست شده است.

علت عدم پرداخت نبود نقدینگی

یکی دیگر از سپرده‌گذارن می‌گوید: علت پرداخت نکردن سپرده‌ها از سوی این موسسه کمبود نقدینگی اعلام شده است.

حسین امرایی گفت: بانک از دادن سپرده‌های مردم سرباز زده و آن را به روزهای آینده موکول کرده است.

یکی دیگر از سپرده‌گذاران گفت: برای دریافت پول خود به به یکی از شعب موسسه مراجعه کرده‌ام اما مسئول باجه گفت هزار ریال پول در شعبه نداریم و به خاطر ادغام، پول‌ها نزد بانک مرکزی سپرده شده و در حال حاضر ریالی برای بازپرداخت سپرده‌ها نداریم.

وی گفت: هنگامی‌که با این مساله مواجه شدم با چندین نفر از مشتریان بانک اقدام به اعتراض کردیم و این امر منجر به تجمع همه سپرده‌گذاران در شعبه مرکزی بانک شد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها