خبر فوری بررسی می‌کند؛

آیا بلیت مترو گران می‌شود؟

برخی کارشناسان معتقدند با افزایش قیمت سوخت، استفاده از خودرو شخصی کمتر شده و همین امر باعث افزایش تعداد مسافر مترو می‌گردد. این افزایش تقاضا افزایش نرخ بلیت مترو را به وجود می‌آورد.

آیا بلیت مترو گران می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، با اینکه بیش از یک هفته از سهمیه بندی بنزین در تهران گذشته است، اما هنوز گمانه زنی‌ها در مورد ارتباط افزایش قیمت بنزین و نرخ کرایه‌ها به خصوص در مورد مترو که حدود 30 درصد از حمل و نقل شهروندان تهرانی را برعهده گرفته، ادامه دارد.

موضوع مترو زمانی جنجالی‌تر شد که یکی از اعضای شورای شهر تهران مدعی شد که قیمت واقعی بلیت مترو 10 هزار تومان است و مردم باید هزینه زندگی در تهران را پرداخت کنند.

اگرچه محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران بعد از این اظهار نظر تاکید کرد که خبرنگاران منظور شورای شهر را اشتباه متوجه شدند و مقصود از قیمت 10 هزار تومانی، نرخ نهایی بلیت است و نه مبلغ پرداختی توسط مسافر. با این حال، این اتفاق باعث شد برخی از همین الان خود را برای افزایش نرخ بلیت مترو آماده کنند.

چرا با افزایش قیمت بنزین کرایه مترو هم بالا می‌رود؟

بسیاری معتقدند میان افزایش نرخ بنزین و گرانی کرایه مترو رابطه مستقیمی وجود دارد. این افراد معتقدند با افزایش قیمت سوخت، استفاده از خودرو شخصی و حتی وسایل حمل و نقل بنزینی کمتر شده و همین امر باعث افزایش تقاضا و تعداد مسافر مترو می‌گردد. این افزایش تقاضا وقتی با کمبود واگن قطار شهری جمع می‌شود، افزایش نرخ بلیت مترو را به وجود می‌آورد.

انکار سازمان‌های مربوطه

اما تحلیل فوق تا چه حد درست است؟ آیا افزایش قیمت بنزین در کمین شهروندان است؟ مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی حمل و نقل عمومی مدعی‌اند که هیچ افزایش قیمتی در هیچ بخش حمل و نقل عمومی نخواهیم داشت و هرگونه اقدامی در این زمینه غیرقانونی است. محسن پورسیدآقایی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به افزایش نرخ بنزین به وبسایت چندثانیه گفت: "با تمهیداتی که اندیشیده شده ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت با تمام توان به مردم سرویس‌دهی خواهد کرد. هیچ افزایش قیمتی در خصوص کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت صورت نگرفته و نرخ‌های گذشته تا پایان سال به قوت خود باقی است."

همچنین، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره نرخ بلیط مترو با توجه به افزایش قیمت بنزین عمومی اظهار داشت: "نرخ بلیت مترو را افزایش نمی‌دهیم این موضوع بر اساس مصوبه شورای شهر است و حتی به آن فکر هم نمی‌کنیم."

نوبخت در رابطه با افزایش تقاضای مسافران و کمبود ظرفیت مترو هم گفت: "آمار مسافران را رصد می‌کنیم و در صورتی که افزایش تقاضا باشد با حداکثر ظرفیت خدمت رسانی خواهیم کرد... ان‌شاءالله با افزوده شدن ۶۳۰ واگن مترو به ناوگان حمل و نقل عمومی خدمت رسانی به مسافران بیشتر افزایش خواهد یافت."

اما مهم‌ترین اظهار نظر در این رابطه از محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران بود که در این باره گفت: "آن چیزی که در حال حاضر قابل توجه است این است که نباید نرخ‌ها تغییری داشته باشد. حدود ۳۳۰ هزار تاکسی در کشور داریم که از این تعداد ۲۵۰ هزار تاکسی در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر و مابقی نیز در شهر‌های کمتر از ۸۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند."

افزایش قیمت بلیت مترو در انتظار بودجه جدید؟

با این حال، برخی معتقدند این توقف افزایش قیمت موقت است و به محض رسیدن فصل تنظیم بودجه شهرداری، نرخ کرایه‌ها بالا خواهد رفت. علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در یکی از اظهارات اخیرش با وجود اینکه تاکید کرد افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی و مترو در حال حاضر شدنی نیست، اما گفت: "افزایش نرخ زمان خاص خودش را دارد و اصولاً زمانی که لایحه بودجه بررسی می‌شود شهرداری پیشنهاد ۲۰ تا ۱۵ درصدی در مورد افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی دارد که شورای شهر این موضوع را بررسی و در صورت تصویب و تائید شورای تطبیق ابلاغ خواهد شد."

چگونه بلیت مترو گران نمی‌شود؟

اما چگونه می‌توان مانع از گران شدن نرخ بلیت مترو و حتی تاکسی و اتوبوس بعد از گران شدن بنزین شد؟ کارشناسان معتقدند در صورت اختصاص درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به ناوگان حمل و نقل عمومی، این افزایش نرخ می‌تواند کنترل شود.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این رابطه می‌گوید: "بهترین اقدام در این شرایط این است که بخشی از درآمد ناشی از افزایش نرخ بنزین حتماً بخشی را به توسعه حمل و نقل عمومی شهری و بین شهری اختصاص دهند که بهترین وسیله حمل و نقل عمومی در شهر مترو و در بین شهرها قطار است و اگر این موضوع محقق شود می‌توان گفت افزایش نرخ بنزین به نفع مردم خواهد بود."

طبق گفته محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور حدود 30 هزار میلیارد تومان مبلغ ما به ازای گران شدن بنزین است. با این حال، طبق گفته نوبخت این مبلغ قرار است مستقیما به حساب خانوارها ریخته شود. نوبخت در یک برنامه تلویزیونی در این رابطه گفت: "رئیس جمهور اجازه نداد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدی که از افزایش قیمت بنزین به دست می‌آید وارد بودجه عمومی شود و بر این اساس در خزانه شماره حساب خاصی تعریف شد تا این درآمد به آن حساب واریز شود و از آن حساب نیز با مکانیزمی به خانواده‌های هدف برسد."

در این شرایط، بسیاری گمان دارند که هیچ بودجه ای صرف مترو نخواهد شد و با واریز مستقیم قیمت بنزین احتمالا مانعی برای افزایش هزینه مترو در سال بودجه‌ای جدید وجود نخواهد داشت.

با وجود این حدس و گمانها معاون حسن روحانی در بخش دیگری از صحبتهایش از تسهیلات دولت به مترو خبر داد و گفت: "مترو برای سرمایه گذاری به انتشار اوراق مشارکت نیاز دارد که دولت ۵۰ درصد آن را انجام می‌دهد."

نوبخت افزود: "برای متروی تهران امسال هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که شهردار تهران هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درخواست و دولت پرداخت کرد."

با این حال، خود نوبخت هم اشاره به این دارد که این تسهیلات قبل از گران شدن بنزین تصویب شده و سهم مترو از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین هیچ است. نوبخت در رابطه با یارانه مترو بعد از بالا رفتن نرخ بلیتها گفت: "البته یارانه بلیت مترو؛ بحث دیگری است، اما در بخش زیرساخت‌های مترو و اوراق مشارکت دولت همه پرداخت هایش را انجام داده است."

با توجه به این شرایط، باید صبر کرد و دید که آیا وعده سخنگوی سابق دولت و شورای شهر محقق خواهد شد یا نه؛ به زودی شاهد افزایش نرخ بلیت مترو خواهیم بود. نظر شما در این رابطه چیست؟ از طریق کامنت‌ها دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • بی نام تا اطلاع ثانوی
    0

    اصفهان ، ساعت تقریبا هفت صبح روز ۳ اذر ،نت ایرانسل هنوزم قطه!!! تعارف نکنیدا ، یکم دروغ بگین بخندیم !!!

  • آرمان
    0

    با بالا رفتن بنزین همه چیز گرون شد . از شیر بگیر تاااا جون ادمیزاد . حالا مارو از بلیط مترو میترسونید؟ بیچاره این ملت که گیر شما بی لیاقتهای پست فطرت افتادن .

  • رضا
    0

    مگه مترو با بنزین کار میکنه که بخوان بلیت مترو رو گرون کنند؟!

  • اوس یدولا سقز ساز
    0

    آخه نادان مگه طیا ره است

  • فاضل
    0

    بلیت مترو گرون نشه،واقعأ باید شتر قربانی کرد .

  • کاربر ناشناس
    0

    باسابقه ایکه ازاینها سراغداریم غیرممکن نیست اینها ملت را برای جیب خود می‌خواهند ولاغیر

  • سید امیر
    0

    خدا لعنت کند کسانی را که با انتشار اینگونه اخبار زمینه ساز گرانی می شوند مگر رئیس جمهور و همه وزیران نگفتند که هیچ افزایش قیمتی نداریم شما مطبوعاتی ها با انتشار این اخبار در پی فراهم کردن زمینه برای گرانی بلیت مترو و مایحتاج مردم می شوید . امروز بلیت مترو فردا روغن نباتی و روز دیگر مرغ و گوشت و .....

  • یه بنده خدا
    0

    گرونی

  • sk
    0

    عاقلانه ترین تصمیم آن است که بلیط مترو نتها گران نشود که ارزان هم بشود تا مردم از خودرو شخصی استفاده نکنند و دولت هر چقدر هم به مترو یارانه تخصیص بدهد لازم است . کاهش آلودگی و بیماریهای ناشی از آن و ... سود دیگر نتایج این تصمیم خواهد بود .

  • کاربر ناشناس
    0

    مسولین بینهایت درفکر اغتشاشات روحی وروانی مردم هستند .جاداردمردم ازاین مدیریت دلسوخته ن.ف.....کند.

  • رضا
    0

    آخه شماها چرا هیچی نشده برای گرونی دارین زمینه سازی میکنین خدا شماها مطبوعاتی ها رو لعنت کنه که اول برای هرگرونی دان میپاشین خدا لعنتتووووووووووووون کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها