منابع کویتی :قطربه شروط 13 گانه تن نداد/ واشنگتن درکنارریاض بردوحه فشار می آورد

آمریکا درجهت تحقق یافتن شروط سیزده گانه عربستان، بحرین، امارات و مصر، دوحه را تحت فشار قرار داده است و در واقع با این اقدام خود به نفع سعودی ها وارد عمل شده است.

منابع کویتی :قطربه شروط 13 گانه تن نداد/ واشنگتن درکنارریاض بردوحه فشار می آورد

به گزارش خبر فوری به نقل از ایرنا، قطر دیروز به خواسته های سیزده گانه کشورهای محاصره کننده و تحریم کننده خود به رهبری آل سعود پاسخ داد.

محتوای پاسخ دوحه که تحویل کشور کویت به عنوان میانجی داده شده و قرار است فردا چهارشنبه توسط وزیران خارجه مصر و عربستان و امارات و بحرین مورد بررسی قرار گیرد، تا کنون آشکار نشده است.
دوحه پاسخ خود را طی نامه مکتوب شیخ تمیم حمد آل ثانی امیر قطر تحویل شیخ صباح احمد الصباح وزیر خارجه کویت قرار داد.
خبرگزاری کویت توضیح بیشتری دراین خصوص ارائه نداد اما منابع کویتی می گویند قطر شروط سیزده گانه چهار کشور تحریم کننده را اجرا نخواهد کرد.
عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی ابراز امیدواری کرد: 'پاسخ قطر به فهرست خواسته ها مثبت باشد تا به راه حلی برای این بحران دست یابیم.'
در همین راستا منابع دیپلماتیک در واشنگتن در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای سعودی الحیات تاکید کردند که رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا فشارهای دیپلماتیک علیه دوحه اعمال می کند تا با گرفتن امتیازهای واقعی از دوحه زمینه برای آغاز مذاکرات و حل و فصل بحران فراهم آید.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز با برقراری تماس های تلفنی با رهبران سعودی و امارات و قطر و بحرین نسبت به ادامه بحران میان قطر با همسایگان خود در خلیج فارس و جهان عرب ابراز نگرانی کرد.
ترامپ با تاکید بر اهمیت توقف تامین هزینه تروریسم و ریشه کن کردن ایدئولوژی افراط گرایانه به طورغیرمستقیم از سعودها در این بحران اعلام حمایت کرد.
منابع دیپلماتیک تاکید کردند که تیلرسون در گفت وگو با همتایان خود در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سعی دارد تا ظرف ساعت های آتی به امتیازات واقعی از قطر دست یابد تا زمینه حل و فصل فراگیر اختلاف فراهم آید.
در همین راستا وزیر خارجه سعودی عادل الجبیر در ریاض همتای آلمانی خود زیگمار گابریل را در جریان تحولات مربوط به پرونده قطر قرار داد.
الجبیر مدعی شد که توافق های به دست آمده با قطر در ریاض در سال 2014 با پیشرفت هایی از سوی قطر همراه شد اما قطر بار دیگر دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه خود را از سر گرفت.
وزیر خارجه آلمان در ریاض نیز به نوبه خود بر اهمیت دستیابی به 'راه حل معقول' در میان همسایگان تاکید کرد.
در همین راستا خالد العطیه وزیر دفاع قطر درمصاحبه با اسکای نیوز گفت: کشورش 'آماده دفاع از خویشتن است و امیدوار است که به مرحله دخالت نظامی نرسیم اما درصورت روی دادن این امر ما آماده دفاع از کشورمان هستیم .'
از سوی دیگر وزیر خارجه سعودی امروز وارد آدیس آبابا پایتخت اتیوپی می شود و ضمن دیدار با شماری از مقامات کشورهای آفریقایی آنها را درجریان آخرین تحولات مربوط به منطقه خاورمیانه و خلیج فارس قرار خواهد داد.
عربستان، امارات، بحرین و مصر فهرست خواسته‌های خود را برای از سرگیری روابط با دوحه از طریق کویت به قطر اعلام کرده اند.
ازجمله خواسته‌های کشورهای تحریم کننده، تعطیلی شبکه خبری الجزیره، بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه، کاهش روابط دیپلماتیک دوحه با تهران ، قطع روابط با اخوان المسلمین، حزب الله لبنان و آنچه ارتباط با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش عنوان شده است، به شمار می‌رود.
عربستان از15 خرداد 96 به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.
درپی این اقدام قطر با ابراز تاسف از تصمیم عربستان، امارات، مصر و بحرین در قطع روابط با این کشور، آن را غیرقابل توجیه دانست و گفت که ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.
عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر بستند.
روابط ریاض، ابوظبی با دوحه در روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دچار تنش و اختلافات شدید شد که سرانجام روز دوشنبه به قطع روابط دیپلماتیک میان آنها منجر شد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها