ظریف در برلین: سعودی ها نفرت می پراکنند

وزیر امور خارجه ایران در محل شورای اروپایی روابط خارجی آلمان تصریح کرد: عربستان به عملکرد خود در منطقه تخم نفرت می کارد.

ظریف در برلین: سعودی ها نفرت می پراکنند
دکتر محمدجواد ظریف که به آلمان سفر کرده است، امروز سه شنبه 6 تیرماه 96 در محل شورای اروپائی روابط خارجی آلمان گفت: منطقه خلیج فارس دچار دو مشکل ساختاری و شناختی است. برخی از کشورهای منطقه معتقد به خرید امنیت از خارج هستند در حالیکه امنیت از طریق همکاری مشترک کشورهای منطقه تامین خواهد شد.
او افزود: نمی توان تصور برد بر اساس باخت دیگران را داشت، زیرا امنیت را نمی توان به قیمت ناامن کردن دیگر کشورها بدست آورد.

ظریف تصریح کرد: امروزه افراط گرائی اغلب کشورهای منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده و در حال گسترش به کل دنیاست.
وزیر خارجه کشورمان گفت: فقدان امید در میان مردم و بویژه جوانان کشورهای منطقه، آنان را به افراط گرائی و انجام عملیات انتحاری و کشتن افراد بیگناه سوق می دهد.
ظریف اضافه کرد: دولت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می پراکند و نفرتی که از سوی این دولت تبلیغ می شود باعث صدور افراط گرائی در منطقه شده و نتیجه آن فاجعه بار است.
ظریف تاکید کرد: نیازمند نگرش جدیدی به منظور استقرار ثبات در منطقه هستیم و اروپا قابلیت کمک و ترویج این ایده را دارد. از طرف دیگر در حالی در منطقه خلیج فارس نیازمند یک رهیافت درون منطقه ای هستیم که از طریق دیالوگ و یک ساختار نهادی قانونی در خلیج فارس امکان پذیر است.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در زمان جنگ نفتکش ها در خلیج فارس، ایران پیشنهاد طرح امنیت دسته جمعی در منطقه خلیج فارس را به شورای امنیت داد.
ظریف افزود: امروز شاهد آن هستیم که چنانچه دیالوگ در بین کشورها آغاز نشود، توسعه ای در منطقه صورت نخواهد گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در جریان بحث هسته ای، آمریکا تئوری بازی با حاصل جمع صفر را دنبال می کرد؛ در حالیکه نگرش جمهوری اسلامی این بود که هیچیک از طرفها احساس بازنده بودن نکرده و از شرایط باخت بدور باشند.
ظریف در جمع ایرانیان مقیم آلمان
* محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در آلمان حضور دارد، شامگاه دوشنبه در اجتماع بزرگ ایرانیان مقیم آلمان در برلین حاضر شد.

وزیر امور خارجه طی سخنانی در این جمع صمیمی اظهار داشت: آیا ما چیزی جز پشتیبانی، مقاومت و حضور مردم در صحنه داشته ایم؟ این مردم بدون ابزار دفاعی توانستند در برابر دشمن خشن و تخریب گر مقاومت کنند و نهایتا صدام و حامیان او را ناکام گذاشتند. مردم بودند که بعد از جنگ هم در بازسازی مشارکت کردند. مردم بودند که در برابر تحریم ها مقاومت کردند. مردم بودند که در انتخابات 96 نشان دادند که علیرغم همه کاستی ها اجازه نمی دهند بین آنها و حاکمیت و نظام فاصله بیاندازند. هیئت مذاکره کننده برجام نیز فقط ترجمان اراده مردم بود. مردم برجام را به نتیجه رساندند و شش کشور قدرتمند را به پای میز مذاکره کشاندند. در غیر این صورت آنها نمی خواستند ایران حتی یک سانتریفیوژ هم داشته باشد. آقای اوباما گفت اگر می توانستم اجازه نمی دادم یک‌ پیچ سانتریفیوژ ساخته شود. پس چرا به این مردم افتخار نکنیم؟!

ظریف همچنین اظهار داشت: در حالیکه موج سهمگین عصبیت مردم منطقه را به خاک و خون کشانده و دولتهای منطقه دچار این مشکلات هستند، ما آرامش خود را مدیون این مردم هستیم. مقام معظم رهبری در نماز امروز عید فطر فرمودند که دولت باید به سرعت دست به کار شود و خواست های مردم را محقق کند. این واقعیت است که مردم ایران، همه مردم ایران و تک تک آنها ولی نعمت ما هستند از جمله ایرانیانی که در اینجا به نمایندگی های ما مراجعه می کنند. آنها در برابر ما پاسخگو نیستند بلکه ما هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اگر ما به روزمرگی بگذرانیم طرف مقابل بیکار نمی نشیند. فرصت روابط پایدار با اروپا و خصوصا روابط عمیق اقتصادی با آلمان پدید آمده است. اگر فرصت ها را از دست بدهیم کسانی آنها را تبدیل به تهدید برای ما می کنند. ما به عنوان قدرتمندترین و باپشتوانه ترین کشور منطقه معتقدیم که فقط در یک منطقه امن و توسعه یافته است که امنیت و پیشرفت ایران تامین می شود. کسانی که تلاش می کنند که به قیمت حذف و ناامنی دیگران امنیت کسب کنند جز ناامنی و ذلت کسب نکرده اند. تفکر بازی با حاصل جمع صفر که تفکر سرسپردگی به بیگانگان است نباید مانع از آثار انتخاب مردم شود. همانطور که رهبری فرمودند امروز به وحدت و انسجام نیاز داریم. لذا وظیفه سنگینی برعهده وزارت امور خارجه است و باید از لحظه لحظه زمان برای پیشبرد اهداف کشور و خدمت به اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم. همکاری علمی و فناوری را توسعه دهیم. در رشته های پیشرفته علوم به رتبه های تک رقمی دنیا رسیده ایم.‌ باید فناوری بومی خود را با استفاده از فناوری پیشرفته دنیا توسعه ببخشیم. باید سرمایه های ایرانیان داخل و خارج کشور را جذب کنیم و هیچ سرمایه ای به اندازه این در پیشرفت و توسعه کشور موثر نیست. در سال تولید و اشتغال باید قسمتی از چرخه ارزش افزوده باشیم و برای بازارهای جهانی تولید کنیم و اشتغال یک میلیون و دویست هزار نفر در سال را محقق کنیم. این وظیفه همکاران ما در وزارت اموخارجه است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها