پرونده حادثه‌ای که با وجود مصدومیت ۵۰ نفر زود بسته شد

در دو هفته گذشته مترو روزهای پرحادثه‌ای را پشت سر گذاشت، پس از حادثه طرشت و غوغای استخدام غیرقانونی پسر هنرپیشه معروف، اکنون شهردار باید پاسخگوی افتتاح زودهنگام خط هفت باشد، اما میان گله‌های قالیباف از کم‌لطفی منتقدان خط 7 و فریادهای شورای چهارم، این پرونده حادثه مترو طرشت است که در لابه‌لای این اخبار گم شد.

پرونده حادثه‌ای که با وجود مصدومیت ۵۰ نفر زود بسته شد

در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان یک رام قطار در ایستگاه طرشت (حدفاصل ایستگاه صادقیه تا شادمان) واقع در خط ۲ مترو متوقف شد و با قطار بعدی برخورد کرد. خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در پی نداشت، اما نزدیک به ۵۰ نفر مصدوم شدند و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت درمانی مصدومان تشکیل داد. علت حادثه نیز خطای راهبر قطار اعلام شد که بدون هماهنگی، سیستم خودکنترلی توقف قطار را قطع کرده بود. با این حال خبر حادثه مترو طرشت در میان حمله تروریستی به مجلس و حرم امام (ره) گم شد و با بهره‌برداری شتابزده خط ۷ و مسئله استخدام‌های نجومی، پرونده این حادثه در رسانه‌ها و افکار عمومی به سرعت بسته شد.

به گفته اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران هیچ کدام از مسافران جراحت جدی برنداشتند و همه سرپایی و بدون هیچ مشکلی مرخص شدند، اما به گفته محسن سرخو دیگر عضو شورای شهر اگر برخورد دو قطار در داخل تونل رخ می‌داد، تبدیل به یک فاجعه می‌شد و همین لزوم توجه بیشتر به این حادثه را نشان می‌دهد. در این میان شاهد موضع متفاوت دو عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای چهارم؛ اقبال شاکری و محسن سرخو نسبت به علت این حادثه هستیم.

57500687

شاکری: واکنش راهبر قطار هیچ علت خاصی نداشت

شاکری؛ عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک به صحبت‌های خود با راهبر قطار مذکور اشاره و تصریح کرد: در روز حادثه سیستم‌ کنترل ATP ارور داده و راهبر قطاری که از مترو صادقیه می‌آمد، بدون هماهنگی با اتاق فرمان، سیستم را خاموش کرده بود. زمانی که با خود راهبر صحبت کردیم، اظهار کرد خودش هم نمی‌تواند توضیح دهد چرا در آن زمان این کار را کرده و با مرکز تماس نگرفته است.

به گزارش ایلنا، وی تاکید داشت که علت این حادثه واکنش اشتباه راهبر بوده، و دلیل روشنی برای بروز این واکنش نادرست وجود ندارد. او در پاسخ به این سوال که آیا واکنش راهبر قطار به خاطر خستگی و فشار کار بوده، تصریح کرد: واکنش راهبر در روز حادثه هیچ ارتباطی با خستگی و عدم مهارت او ندارد، بر اساس گزارشات، این راهبر دوره‌های آموزشی را به تازگی تمام کرده بوده و در خط کار می‌کرد. هنوز هیچ علت خاصی برای کار او پیدا نکرده‌ایم، جز آنکه در یک لحظه، تصمیم اشتباه گرفته است.

از قرار، راهبر مذکور بازداشت شده و اکنون به قید وثیقه آزاد است. شاکری با اشاره به اینکه پرونده هنوز در جریان است، در مورد روند بررسی پرونده چنین گفت: در حال حاضر دو پرونده، یکی قضایی و دیگری انضباطی در جریان است. پرونده انضباطی توسط مترو رسیدگی می‌شود و آینده راهبر مذکور به نظر "هیئت رسیدگی به تخلفات اداری" در مترو بستگی دارد.

شاکری معتقد است؛ راهبر قطار مسئول اصلی و تمام و کمال حادثه است، با این حال سرخو واکنش راهبر قطار را به خاطر نداشتن مهارت کافی می‌داند. گمانه‌ای که دور از ذهن نیست، چرا که به گفته خود شاکری راهبر قطار تازه دوره‌های آموزشی را به پایان رسانده و در خط مشغول شده‌ بود.

سرخو: راهبر قطار به علت نداشتن آموزش کافی مسئول این حادثه شناخته شده‌است

با این حال محسن سرخو ،خطای راهبر را به علت نداشتن آموزش کافی دانست و گفت: نباید فراموش کنیم خطا در هر قسمتی رخ داده باشد؛ مسئول اصلی شرکت بهره‌برداری مترو است. این شرکت باید در این زمینه پاسخگو باشد تا از حوادث احتمالی در آینده جلوگیری شود. البته اگر راهبر قطار به صورت دستی دستگاه مانیتورینگ را قطع کرده باشد، یک تخلف جدی بسیار جدی محسوب می‌شود.

سرخو، رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای چهارم؛ علت حادثه را پیچیده‌تر از یک واکنش لحظه‌ای دانسته و معتقد است ریشه این حادثه باید در سیستم مدیریت انسانی شرکت بهره‌برداری مترو جستجو شود. او علت این حادثه را عدم آموزش کافی، استخدام‌های بی‌رویه‌ای شرکت بهره‌برداری مترو در سال 92 و استفاده از افراد بی‌مهارت می‌داند.

در هرصورت حادثه طرشت به خیر گذشت، اما فاجعه یکبار رخ می‌دهد و جا دارد شرکت بهره برداری از مترو در صحن علنی شورا گزارشی از علت حادثه و اقدامات آینده مترو برای پیشگیری از چنین حوادثی ارائه دهد، البته به گفته شاکری در جلسه هفته گذشته کمیسیون عمران، شرکت بهره‌برداری مترو اصلاحاتی برای نحوه استفاده بهتر راهبران مترو از دستگاه ATP ارائه داده که مورد تقدیر این کمیسیون قرار گرفته است، جای سوال دارد که چرا کمیسیون عمران چند مورد اصلاحیه را لایق تقدیر می‌داند!

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها