اکوسیستم حساس هندورابی در معرض تهدید

جزیره بکر هندورابی که در یکی دو سال اخیر به مقصدی جدید در بعد گردشگری برای ایرانیان تبدیل شده، در حوزه‌های مختلف به ویژه زیست محیطی با مخاطراتی روبروست.

اکوسیستم حساس هندورابی در معرض تهدید

هندورابی در نزدیکی کیش به یک باره مورد توجه مسئولان منطقه آزاد و مرکز کشور برای توسعه قرار گرفته به نحوی که رفتارهای توسعه‌ای کنونی در این جزیره نگرانی بسیاری را در سال‌های اخیر در پی داشته است.

بسیاری معتقدند ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی عجولانه و ناسازگار با اکوسیستم برای ایجاد مراکز اسکان، حمل و نقلی و فرودگاهی می‌تواند مخاطرات جدی را به جزیره منحصربه فرد و حساس هندروابی وارد کند، از طرفی عدم وجود زیرساخت های کنترلی و مدیریتی، سبب ورود گسترده گردشگران بدون نظارت‌های زیست محیطی شده، به نحوی که علاوه بر تخریب‌های حاصله در سواحل، سالیانه حجم بالایی از زباله نیز در جزیره رها می‌شود.

تخریب و ناامن‌سازی زیستگاه جانوران کمیاب و در معرض انقراض نیز از دیگر تبعات توسعه بی‌ضابطه و غیراستاندارد مناطق ساحلی و جزیره‌ای است، که هندورانی نیز از این امر مستثنا نمانده است.

ورود افراد فرصت‌طلب به جزیره هندورابی در شرایط کنونی که نیروهای لازم برای صیانت از محیط زیست و ساحل در آن ناکافی است، می‌تواند تبعات تاسف باری را به ویژه برای حیات و زیست گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض در پی داشته باشد، کما اینکه هر از گاهی ی نگران کننده از برداشت از منابع مرجانی و زنده‌گیری و شکار پرندگان نیز از هندورابی به گوش رسیده است.

اداره محیط زیست کیش در ساعات گذشته، از کشف دو کوخه پرنده شکاری یا همان دامگاه زنده‌گیری و رهاسازی دو بهله دلیجه در جزیره هندورابی توسط گشت محیط‌بانی اداره محیط زیست کیش با همکاری پایگاه دریابانی هندورابی و پرسنل حفاظت فیزیکی سازمان منطقه آزاد خبر داده است.

هر چند این خبر جای خوشحالی دارد، اما در طرفی دیگر نباید فراموش کرد که ترددهای تسهیل شده و عدم نظارت کافی می‌تواند سبب بروز فجایع زیست محیطی برای این جزیره آرام خلیج فارس شود کما اینکه در حال حاضر نیز دیگر این جزیره آرام نیست.

آنگونه که مقامات محیط زیست کیش پیرامون این خبر اعلام داشته‌اند، همه ساله با آغاز فصل پاییز قاچاقچیان پرندگان شکاری اقدام به نصب دام‌های دست‌ساز به منظور زنده‌گیری پرندگان شکاری در سطح هندورابی کرده و پس از زنده‌گیری اقدام به قاچاق و فروش آنها در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌کنند.

هر چند مطابق بند چ ماده 3 قانون و شکار و صید جریمه نقدی شکار و زنده‌گیری موجودات حیات وحش بسته به نوع گونه از سوی قانونگذار تا 100 میلیون تومان تعیین شده است و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، اما در کنار این قوانین تنبیهی باید نظارت‌ها و کنترل بیشتری نیز در جزایری همانند فارور، هندورابی، لارک و هنگام که هر کدام به گونه‌ای کماکان بکر مانده و ساحل و آب‌های آن‌ها زیست‌گاه گونه‌های منحصربه‌فرد خود همانند لاک‌پشت‌ها، دلفین‌ها، کوسه‌ها و پرندگان هستند، اتخاذ شود چرا که هیچ جریمه و تنبیهی نمی‌تواند جای لطمات محیط زیستی را پر کند.

منبع: تسنیم

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها