چطور صبح ها سرحال از خواب بیدار شویم؟

با داشتن ساعات خواب و بیداری مشخص، ضمن اینکه سرحال‌تر می‌شویم در طول روز نیز نشاط بیشتری پیدا می‌کنیم.

چطور صبح ها سرحال از خواب بیدار شویم؟

به گزارش خبر فوری ، بیدار شدن از خواب و دل کندن از رختخواب برای بیشتر ما از جنگیدن با ببرهای خشمگین، در وسط میدان گلادیاتورها نیز سخت‌تر است. این دل کندن گاهی آن‌قدر دشوار است که برای چند دقیقه خواب بیشتر، حاضریم عواقب دیر بلند شدن، از دیر رسیدن به مدرسه تا غرزدن‌های رئیس گرامی را به جان بخریم. همه‌ی اینها زمانی اتفاق می‌افتد که ندانیم چگونه سرحال از خواب بیدار شویم. در ادامه راهکارهایی مطرح می‌شود که به ما کمک می‌کنند سرحال و شاد از خواب بیدار شویم. پس حتی اگر خواب‌آلوترین آدم روی زمین هم باشید، با دانستن نکات لازم برای سرحال‌ بیدار شدن، صبح‌ها به سادگی از رختخواب‌تان دل می‌کنید.

۱. خوابِ خوبِ شبانه

همه‌ی ما می‌دانیم که بعد از یک خواب خوب شبانه، سرحال‌تر روز خود را شروع می‌کنیم. اگر به اندازه‌ی کافی استراحت کنیم میل بازگشت به رختخواب تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به طور متوسط، هر فرد بزرگسال به ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارد، اما این عدد بنا به نیازهای جسمانی مختلف افراد، متفاوت است. برای تنظیم ساعت مورد علاقه و مناسب خواب باید قلق بدن خود را پیدا کنیم.

۲. کافئین

اغلب ما روز خود را با مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار آغاز می‌کنیم. وقتی صحبت از کافئین می‌شود، انتخاب‌های متعددی پیش روی ماست؛ چای، قهوه، شکلات داغ و غیره. کافئین به هوشیار کردن بدن کمک شایانی می‌کند و مانع از عملکرد آدنوزین در بدن می‌شود. آدنوزین ماده‌ای شیمیایی است که در بدن احساس خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند. هر چند کافئین در درصد کمی از افراد اثرگذاری لازم را ندارد، اما به طور کلی در هوشیار نگه داشتن بدن و جنگ با خواب‌آلودگی ۵ تا ۶ ساعت مفید عمل می‌کند.

۳. ساعت زنگ‌دار

حتی اگر خواب شما خیلی سنگین باشد و در اعماق یک رؤیا یا خدای نکرده، کابوس فرو رفته باشید زنگ ساعت به سادگی شما را به دنیای هوشیاری و بیداری پرتاب خواهد کرد. اگر به دنبال بیدار شدن در صبح زود و استفاده از حال و هوای صبحگاهی هستید ولی به شکل طبیعی این کار برای شما میسر نیست، از ساعت کمک بگیرید و با استشمام هوای صبح سر حال و شاد شوید. در هر صورت بیشتر ما مجبوریم صبح‌ها بیدار شویم و باید هر طور شده از رختخواب دل بکنیم. بله، ساعت زنگ‌دار روش مناسبی برای جدا کردن ما از رختخواب و شروع کار روزانه است.

۴. قرار دادن رختخواب در معرض نور

محل خواب خود را طوری تنظیم کنید که صبح‌ها در معرض تابش نور قرار بگیرید. تابش نور به هوشیاری و زودتر بیدار شدن شما کمک می‌کند. بدن ما از الگوی شبانه‌روزی مشخصی پیروی می‌کند و نور قوی‌ترین عاملی است، که بر این الگو و ساعت بیولوژیکی بدن تأثیر می‌گذارد. البته قرار گرفتن در معرض نور غیرمستقیم برای بدن بهتر است.

۵. پیروی از برنامه‌ی خواب مشخص

به گزارش خبر فوری، بدن ما تمایل به پیروی کردن از الگوهای مشخص و تکراری دارد. با مشخص کردن برنامه‌ی خواب می‌توان به پویایی بدن کمک کرد. با داشتن ساعات خواب و بیداری مشخص، ضمن اینکه سرحال‌تر می‌شویم در طول روز نیز نشاط بیشتری پیدا می‌کنیم. البته فراموش نشود که این روند را نباید آخرهفته‌ها یا ایام تعطیل بر هم بزنیم و در تمام روزهای هفته باید به آن وفادار باشیم. برای این کار باید روی مهارت برنامه ریزی‌ تان کار کنید.

۶. درمان اختلالات خواب

اگر به اختلالات خواب دچار هستید، به احتمال زیاد پس از بیدار شدن سرحال و شاداب نخواهید بود. ناهنجاری‌های خواب نظیر آپنه و … تأثیر نامطلوبی بر بیداری می‌گذارند. یکی از مشکلات شایع در این زمینه، دیرخوابی است. این دیرخوابیدن خودخواسته و عامدانه نیست به تعبیر بهتر نوعی بی‌خوابی است که مانند سایر ناهنجاری‌های خواب می‌تواند نشاط و سرحال بودن شما را تحت تأثیر قرار بدهد.

۷. ورزش و فعالیت بدنی

اگر از عاشقان سینه‌چاک خواب هستید و جدایی‌تان از بالش و پتو داستانی تراژيک و تلخ است؛ حتما باید ورزش کردن را در برنامه‌ی خود بگنجانید. صبح‌ها بعد از بیداری، زمان اندکی را به ورزش کردن و تمرینات بدنی اختصاص بدهید. اگر این نرمش صبحگاهی در هوای تازه انجام شود بسیار سرحال‌تر خواهید شد. بدن شما احساس نشاط خواهد کرد و شب نیز راحت‌تر به رختخواب می‌روید.

۸. مصرف صبحانه

صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی است. با خوردن صبحانه بدن آماده‌ی شروع فعالیت روزانه می‌شود. اگر در برنامه‌ی صبحانه‌تان نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز لحاظ شود که چه بهتر. صبحانه بدن را باانرژی و سرحال می‌کند و حتی در مواردی دلیل محکمی برای دوستان شکموست تا باانگیزه از خواب برخیزند.

۹. بیداری از خواب به شکل طبیعی

بهترین شیوه‌ی بیدار شدن بیداری طبیعی است، یعنی بدون تلاش و اصرار برای از خواب بیدار شدن. معمولا اغلب ما نمی‌توانیم به میل خود و هر وقت که از نظر فیزیولوژیک بدن رضایت به بیداری داد، از جای خود برخیزیم اما با تنظیم ساعت خواب با میزان مورد نیاز بدن، می‌توان به طور طبیعی از خواب بیدار شد و روزی شاد و سرحال را شروع کرد.

اگر خوب نمی‌خوابید و صبح‌ها سرحال نیستید، تلاش کنید با کمک گرفتن از روش‌های پیشنهادشده مشکل‌تان را رفع کنید. سرحال بیدار شدن بر عملکرد روزانه اثر فراوانی دارد و با اقداماتی ساده می‌توانید روز خود را شاداب شروع کنید و برای خود و اطرافیان خود جوّی پرانرژی و پویا بسازید.

منبع: verywell

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • امین
    0

    مهمترین مورد رو ننوشته اید: تعیین هدف برای خود. همین گزینه شمارو خود به خود خیلی سحرخیز می کنه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها