پس از مدیرعامل ایران خودرو و دو نماینده مجلس

دو مدیرعامل قبلی سایپا هم بازداشت شده‌اند

پس از مدیرعامل ایرانخودرو و دو نماینده مجلس، حالا گفته می شود دو مدیرعامل پیشین سایپا نیز در راستای رسیدگی به پرونده مافیای خودرو بازداشت شده اند.

دو مدیرعامل قبلی سایپا هم بازداشت شده‌اند

روزنامه دنیای اقتصاد درباره فساد خودرو نوشته است: موج بازداشت‌ها در پرونده فساد و اخلال در بازار خودرو، از «جاده مخصوص» و خودروسازان به بهارستان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید تا دو نماینده با حکم قضایی راهی زندان شوند. طبق اخبار منتشره، فریدون احمدی نماینده مردم زنجان و محمد عزیزی نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی به اتهام معاونت در اخلال بازار خودرو بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند.

آن طور که سخنگوی قوه‌قضائیه در گفت‌وگو با بخش خبری تلویزیون اعلام کرد، بازداشت این دو نماینده مجلس به پرونده‌ای مربوط می‌شود که در ارتباط با فروش محصولات سایپا از مدت‌ها قبل در دادگستری و دادسرای تهران تشکیل شده است. به گفته غلامحسین اسماعیلی این دو نماینده در فرآیند تحقیقات دادسرا مکررا احضار و از آنها تحقیقات لازم به عمل آمده است. گویا دادگاه برای این دو نماینده، وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته که تا لحظه تنظیم این خبر به دلیل عدم تامین وثیقه، نمایندگان موردنظر در بازداشت هستند.

موج بازداشت‌ها در مورد پرونده خودرو، از مدت‌ها پیش کلید خورده و در اولین گام، قوه‌قضائیه به سراغ مدیران پیشین سایپا رفت و پس از تشکیل پرونده‌ای با ۲۵ متهم، شش تن از آنها را بازداشت کرد. بنابر شنیده‌ها، اتهام مطرح شده در این پرونده، اخلال در بازار خودرو به واسطه زد و بند مدیران پیشین سایپا با نمایندگی‌های این شرکت است، هرچند هنوز این موضوع رسما از سوی دستگاه قضایی تایید نشده است. گفته می‌شود دو مدیرعامل پیشین سایپا در جمع بازداشت شدگان هستند و فعلا اطلاعات زیادی درباره سرانجام پرونده آنها در دست نیست.

چند هفته پس از بازداشت مدیران پیشین سایپا اما خبر رسید مدیرعامل ایران خودرو نیز چند ساعت پس از برکناری، توسط مقامات قضایی بازداشت شده است. دوشنبه گذشته بود که علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد هاشم یکه‌زارع از مدیرعاملی ایران‌خودرو برکنار شده و دلیل کنار گذاشتن وی نیز افزایش قیمت محصولات بدون هماهنگی بوده است. چند ساعت پس از این گفته سخنگوی دولت، ضابطان قضایی با حضور در دفتر مدیرعامل ایران خودرو، وی را بازداشت کردند. اصل بازداشت یکه‌زارع به تایید مقامات قضایی رسیده اما هنوز اظهارنظری رسمی در مورد دلیل بازداشت وی بیان نشده است. در کنار مدیرعامل ایران‌خودرو اما دو نفر از مدیران ارشد این شرکت نیز بازداشت شده‌اند که اتفاقا اتهام آنها نیز دقیقا مشخص نیست. اما دو روز پس از برکناری و بازداشت مدیرعامل ایران خودرو، خبر بازداشت دو نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با پرونده اخلال در بازار خودرو، دهان به دهان چرخید. سرانجام نیز مقامات قضایی بازداشت این دو نماینده را تایید کردند و آن طور که سخنگوی قوه‌قضائیه می‌گوید، احمدی و عزیزی در رابطه با پرونده سایپا راهی زندان شده‌اند.

موج بازداشت‌ها در پرونده اخلال در بازار خودرو اما در حالی آغاز شده که مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز اظهارنظر رسمی در مورد این ماجرا انجام نداده‌اند. در واقع با وجود آنکه مدیرعامل بزرگ‌ترین خودروساز کشور بلافاصله پس از برکناری، بازداشت شده است، وزارت صنعتی‌ها همچنان سکوت پیشه کرده و هیچ واکنشی در این مورد نشان نمی‌دهند. مشخص نیست سکوت وزارت صنعت در ماجرای بازداشت‌های اخیر، ناشی از هماهنگی با دستگاه قضا است یا دلیل دیگری دارد. طبعا اگر این سکوت به دلیل هماهنگی با قوه‌قضائیه باشد، می‌توان آن را توجیه کرد، اما اگر این موضوع نباشد، افکار عمومی انتظار دارد وزارتخانه پاسخگوی اتفاقاتی که در خودروسازی کشور طی این مدت رخ داده، باشد.

رد پای نمایندگان مجلس در التهابات بازار خودرو

همزمان روزنامه آرمان‌ملی نیز درباره فساد خودرو گزارش داده است: اخلالگری در بازار خودرو پای نمایندگان مجلس را هم به اوین باز کرد تا پس از هاشم یکه‌زارع- مدیرعامل ایران‌خودرو- این بار نوبت به فریدون احمدی- نماینده زنجان- و محمد عزیزی- نماینده ابهر- برسد تا درباره آنچه در بازار خودروی ایران رخ داده است پاسخگو باشند.

این تحولات، روند بازار خودرو را با نوعی وقفه مواجه کرده و برخی بازیگران این بازار در سرگردانی به سر می‌برند. از سوی دیگر، شرکت سایپا نیز که در چند روز اخیر با حواشی ممنوع‌الخروج‌شدن مدیرعامل و بازداشت برخی مدیران روبرو بوده است در تلاش برای خروج از این وضعیت اعلام کرده که این شرکت موفق شده با افزایش تولید، عرضه خودرو به بازار را افزایش داده و ضمن پاسخگویی به تقاضای بازار، تعداد تعهدات معوق خود را نیز کاهش دهد.

حوزه خودرو به‌عنوان خبرسازترین بخش اقتصادی کشور در هفته گذشته، با تحولات بزرگی روبه‌رو بوده است. پس از رسانه‌ای‌شدن ممنوع‌الخروجی مدیرعامل سایپا و حواشی برخی مدیران این شرکت، برکناری و دستگیری مدیرعامل ایران‌خودرو در این هفته، سرنوشت بازار خودرو را در ابهام فرو برد.

اما این هم پایان ماجرا نبود و در واپسین روزهای این هفته پرخبر، دو نماینده مجلس به اتهام اخلال در بازار خودرو دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند. اگر چه خبر می‌رسید که آنها با تامین وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده‌اند اما یاشار سلطانی در توئیتی تکمیلی خبر داد که این دو نماینده به علت ناتوانی از تامین وثیقه 10میلیارد تومانی همچنان در زندان به سر می‌برند.

سخنگوی قوه قضائیه نیز در همین باره در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کرده بود که در صورت تامین وثیقه مورد نظر دادسرا، این دو نماینده تا زمان تشکیل جلسات دادگاه آزاد خواهند شد. همچنین گفته می‌شود، محمد عزیزی- یکی از بازداشت‌شدگان- در سال گذشته نیز به علت دخالت در بازار پوشک کشور دستگیر شده بود.

در این میان، سوال بزرگ این است که تکلیف وظایف نمایندگی آنان چیست و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تا چه میزان قدرت برخورد با این دو نماینده متخلف را دارد؟

در همین ارتباط، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ابراز کرد: قانون درباره ادامه کار نمایندگان متخلف سکوت کرده و مجلسِ ایران، جزو معدود مجالسی است که راهکار مشخصی برای این قبیل موضوعات ندارد.

جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با فارس گفت: هیچ‌گونه موضوعی در قانون اساسی و یا آیین‌نامه داخلی مجلس به صراحت درباره برکناری یا اخراج نمایندگان متخلف نیامده است مگر اینکه مثلا به‌دلیل غیبت غیرمجاز بیش از حد، هیات رئیسه بتواند اعلام اخراج کند.

او افزود: هیچ شکایتی که مبنای آن بر همین موضوعی که اکنون در رسانه‌ها درباره بازداشت نمایندگان مذکور مطرح شده، به هیات نظارت واصل نشده است. همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی- عضو هیات نظارت- اظهار کرد: جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در هفته جاری و با تکمیل مدارک و اسناد تخلف و مباشرت آنها در برخی اقدامات، برگزار می‌شود و پس از رویت اسناد و مدارک، به سرعت امر عدول از وظایف نمایندگی را بررسی کرده و درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم.

در این میان، مشاور مدیرعامل سایپا با بیان اینکه روند افزایش عرضه محصولات سایپا به بازار افزایشی بوده و این سیر صعودی ادامه نیز خواهد داشت، اعلام کرد: کاهش قیمت محصولات سایپا در بازار آزاد در ماه‌های گذشته نتیجه تلاش مدیران و کارکنان این گروه خودروسازی در افزایش تولید و عرضه محصولات بوده و ادامه نیز خواهد داشت. عبداله بابایی افزود: در صورت حمایت از صنعت خودرو به‌ویژه در تامین ارز مورد نیاز این صنعت، می‌توان امیدوار بود رونق تولید بیش از پیش در این صنعت استراتژیک محقق شود و با افزایش عرضه، به زودی شاهد خواهیم بود که تفاوت قیمت کارخانه خودروها با بازار آزاد به طور کامل از بین رفته و قیمت‌ها یکسان شود.گفتنی‌ست سایپا در بیانیه‌ای، اظهارات داوود میرخانی‌رشتی- مدیرعامل اسبق ایران‌خودرو- مبنی بر افزایش قیمت محصولات سایپا در دو هفته گذشته را تکذیب کرد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • محمد
    0

    همه خائنین آماده باشند نوبت تک تک آنها می رسد

    نظرات شما -
    • جواد
      0

      انشا الله تک تک خائنین به این مردم نجیب گرفتار خشم و غضب خدا شده از قبل بی آبروتر و رسوا بشن تا بفهمند به مردمی که جز خدا کسی را ندارند نمیشه ظلم کرد و سر سالم به در برد تشکر از قوه قضائیه که اول با قضات خائن بر خورد کرد و حالا با اون آشغالهایی که بردن و خوردن فکر کردن هیچ روز حساب و کتابی نیست داره حساب کتاب می کنه

    • طاهره سلیمانی
      0

      اینهارا اگه ب درک واصل کنن درس عبرت میشه والا تموم سرمایه مردم کشوررا ب تاراج بردن خارج بابا ترا خدا ما چکار کنیم ک به این مسئولین بی مسئول دل خوش کردیم

    • نعمت
      0

      با عرض سلام محضر مبارک مرد میدان و بی نظیر آقای رایسی اجرت با حضرت ابوالفضل ای فداکار جهادی ای نماینده امامان معصوم وحامی مضلومین و مستضعفین نگهدارت خدا باشد زابل نعمت

  • نظرات
    0

    اول اینکه دستتان درد نکند به داد مردم برسید بعضیها با این ماشینها کار میکند و خرج و مخارج زندگیشان را درمیآورند دومh سالهای قبل هم ایران تحریم میشد ولی به این شکل فاجعه بار گرانیها پیش نمیآمد لطفا در همه زمینه ها غذا مسکن دارو و ...این کار را انجام دهید تا درس عبرت بشود برای بقیه مسئولینی که از آب گل آلود بدون در نظر گرفتن خدا و پیغمبر دزدی میکنند. خدا لعنت کند و ریشه کن شوند تمامی کسانیکه در این برهه از زمان به ضرر مردم فقیر و کم درآمد که گرانیها کمرشان را شکانده قدم برمیدارند.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خیلی ساده ای

  • اسدالله پیشدار
    0

    در شرکتهای خودرو سازی هزینه های سربار فوق العاده بالاست . ویکی از راههای افزایش قیمت و هرگونه خطا در همین مورد است . ود ر ضمن تا زمانی که مدیر شرکت از طرف سهامدار واقعی انتخاب نشود که موظف باشد به پاسخگویی عملکرد . مشکلات حل شدنی نیست .

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      آقای رییسی بعداز خدا چشم امیدمان به شماست

  • علی
    0

    دادگاه این ها باید علنی باشد تا مردم بفهمند چه فساد هایی را انجام دادن وچکار کردن که بازار خودرو به این وضع دچار شده

  • کاربر ناشناس
    0

    اول.. دستتان درد نکند بابت رو کردن چهره واقعی این مفسدین و بی انصافها . دوم .. ازماست که برماست .. اگه مردم باهم باشند و محصولات بی کیفیت این دو شرکت رو نخرند سر دستشان باد می کنه مجبور میشن به قیمت مناسب روانه بازار کنند . .. احسنت به بروبچ سپاهی که تو این تحریمها بهترین باکیفیت ترین و ترین ترین ..... موشک رو میسازن به نفع ملت ولی لیران خودرو و سایپا خودرو میسازند بر علیه ملت و جون مردم رو میگیرن ..... یاحق

  • مهدی
    0

    تعرفه را بردارید تا دست این زالوصفتان از خون ملت ایران کوتاه شود . تا انحصار باشد هیچ چیزی درست نخواهد شد حتی اگر همه مدیران این شرکت ها را زندانی کنید مدیران بعدی هم بهتر نخواهند بود چون هر تولید کننده ای از رانت و انحصار خوشسش می اید . فقط تعجبم از اینکه چطور دولت مردان به این فرمول ساده توجه نمی کنند و 40 سال درجا و بلکه عقب گرد دارند

  • حسن
    0

    اول... دستتان درد نکند بابت اینکه مچ این مفسدین و بی انصافها رو گرفتید و دزدیشون رو شد .... دوم از ماست که برماست ... اگه مردم باهم باشند و متحد و محصولات این دوشرکت رو نخرند مجبور میشن با قیمت مناسب روانه بازار کنند ... دست بروبچ سپاهی درد نکنه با این تحریمها موشک میسازن با بهترین کیفیت به نفع ملت ولی ایران خودرو و سایپا ماشین می سازند بر علیه ملت و جون مردم رو میگیرن

  • سعید
    0

    به حال ما چه فرقی میکنه ؟ مثلا قیمتا رو کاهش میدن ! فقط سر مردم رو گرم میکنن

  • مهاجر
    0

    با سلام خدا لعنت کند نمایندگان خاین به نظام و خون شهدا و رهبری خواهشمندست از قوه قضاییه این حرام زادگان و نامحرمان به انقلاب را به دست ما ملت بسپارید مثل سگ روی پوزشان شده و سپس مثل سایر حیوانات مثل گوسفند پوستشان را از تنشان جدا کنیم باعث رنجش خانواده شهدا جانبازان و بهتر از جانم رهبرم نشوند

  • محمودجوکار
    0

    خدا لعنت کنه به کسی که در اموال عموم دست برد میزنند وخيانت میکنند تورا خدا آقای رئیسی جلو این دوزد های خدا نشناس بگیرید ما بیچاره گان ساختیم سوختیم رحم تان به این جوانان بیاید که نمی توانند ازدواج کنند سرپناهی ندارن باید چکار کنند

  • گودرز گودرزی
    0

    از بالا دزدی میکنن وحق مردم ضعیف رو پایمال میکنن یکسال پیش اندوخته خود را برای برلیانس در همین سایپا ثبت نام کردم که دو ماهه تحویل بگیرم حالا هیچ که ی جواب درست نمیده زنگ هم میزنی نیم ساعت پشت خط نگهت میدارن بعد گوشی رو قطع میکنن جناب رئیسی تو رو خدا نگذارید حق ما رو ی مشت دزد لاشخور پایمال کنند.متشکرم

  • ناشناس
    0

    گرفتن عالی است ولی باید تمام ریشه اصلی این چپاول گران شناسایی شود .بصورت علنی در دادگاه های نظامی محاکمه گردند.و زنده زنده در آتش بزرگی که در میدان آزادی روشن گردد. سوزانده شدند.تا دیگر دزدها شاید کنار بکشند.در غیر این صورت غارت گران بسیار پر رو وریاکارند.روش چپاول عوض می کنند.چون اینها با نظام ودین و مذهب مردم که عمدا که ملتی را گریزان واز دین خدا به خاطر این همه ظلم بی اعتماد کنند .بصورت بسیار گسترده دست به غارت و فساد زده اند. خواهشا آقای رئیسی رحم نکند.ونترسد با شدت مبارزه نماید.ودست تمام دزدها کوتاه کنند.تعداد دزدها بسیار فراوان است .از یک نفر از چپاولگران نگذرد .هر قدرت ومقامی دارند. مهم نباشد این چپاول گر کی می باشد. فقط فقط در آتش سوخته شوند.بهترین خدمت به ملت زجر کشیده میباشد.

  • میردهقان
    0

    ازقوه قضاء ممنونیم که حق مردم را از دزدان اقتصادی خواهد گرفت و از قوه قضاء خواهشمندیم در راستایی حقیقت پش برود تا تمام عاملات به جزائی کیفری خود برسند تا بازار آرام گیرد آنها از تحریم سو استفاده کردند و در زندگی مردم در همه زمینها اختلال ایجاد کردند

    نظرات شما -
    • رضا فتحی
      0

      خلخالی گجای یادت بخیر ای یار مقتدر امیر المومنین علی علیه السلام4018

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا حفظ کند برادر رئیسی را

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      بہ نظر من این نوع عمل اقای رائیسی ھمان عمل رجایی جا و باھنر وبہشتی است خدا نگہ دارتان باشد

    • کاربر ناشناس
      0

      ریئسی متشکریم ممنونتم

  • احمدخ
    0

    سلام همه دروغ میگن پدرسوخته هااصلان کاهش پیدا نکرد،که،نکرد مسخرخودن هستین سرمردم گرم میکنم که کاهش کاهش هرروز قیمت خودرو چک میکنم هیچ تغیرات نکرد همه دروغ انشالله که رئیسی ،ریس جمهوربشه به خواست خدا بهتر،، خودروها واردات بیاد تا دلال ها زر،،پشت زرکنن اینها بترا خودروسازان هستن

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا را شکر که دارن رسوا میشن

    نظرات شما -
    • وحید
      1

      گرفتن خوبه دستشون درد نکنه خیلی از اقای رئیسی ممنوم برام سواله تو این ده سال قبل این اقای قوه قضایی چیکار میکرد

  • احمدی
    0

    گرانی مواد غدایی بیداد میکنه اگه واقعا هدف برخورد با ا خلالگران اقتصادی هست چند تا از مدیران شرکت فراورده های لبنی و گوشتی هم زیر سوال ببرن. من ماشین بیاد قیمت کارخانه هم خریدش برام ضروری نیست .کالاهای اساسی تر هم هست

  • arman
    0

    هزینه بینه شخص ثالث و بدته شده دو برابر . دلیلش همین عوضی های بیشرف هستن و امثال اون یکه زارع . ولی با وجودی که عواملشون دستگیر شدن هزینه خودرو ها و بیمه هاشونم پایین میاد ؟ خییییییر . چون همش شوی انتخاباتیه

  • ایرانی
    0

    درودوصددرودخدابرجناب اقای رئیسی ابر مردایران زمین.جناب اقای رئیسی فقط بااینجورمسائل سعی کنیدخودتون محکم پیگیره این قضیه باش چون بعضی هاک زیادهم هستن فردابایه پراید حلش میکنن میره ایناروبایدبدجوررسوا وبی ابروکرد پدرشونودربیارین حرومزاده هارو ک خونه مردومه خوردن

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      افرین برتوای برادر اینا مردوم بدبخت کردند همشون دزد هستند

  • ذوالقرنین
    0

    قیمت ها باید برگرده به قیمت مصوب قبل سمند زیر چهل میلیون مصوب خودشون رو دو برابر عرضه میکنند ..بازداشت فایده نداره

  • محمد
    0

    خيدا خيرت بدهد اقاي رييسي بزرگوار دل رهبري و مردم رو خشنود كردي. با قدرت راهت رو ادامه بده، پيش بسوي عدالت

  • مسعود خالق پور
    0

    سلام، حجت‌الاسلام رئیسی بابت پیگیری، موضوعات خودرو و فساد در دستگاه قضایی کمال تشکر فقط خدا میدونه که خودرو سازها و حامیانشون چه ظلم‌ها به مردم بیچاره نیازمند کردند، و هیچکسی هم به اونها کاری نداشته، بهتر هست خودرویی تحویل نشه تا مجموعه تخلفات روشن بشه و حباب قیمت خودرو از بین برود.

  • اسماعیل حسنکی
    0

    انشاء الله که این بگیر وببندها تا از بین رفتن اختلاس‌گرها در مملکت جمهوری اسلامی ایران ادامه داشته باشه.قوه قضاییه و جناب حاج آقا رییسی متشکر،

  • بهروز
    0

    به‌به..چقدر طرفدار داشتن این شرکتهای خودروسازی و ما خبر نداشتیم..! جالبه..! اینقدر دعای خیر پُشت سرِ اموات و خودِ این مدیران قطعا در زندگی‌شون تاثیر میزاره...!یعنی الان واقعا این مدیران در زندگی خصوصی‌شون خوشبخت هستند‌؟؟؟

  • بهروز
    0

    بابت چندهزار میلیارد دزدی و رانت دیگه چیکار به پیشکسوتهای اینکاره دارید؟؟ اینم عوض قدردانی از این پیشکسوتان دزد و راه بازکن‌های غیور ماقبل هست که احضارشون میکنین؟؟

  • آزاد
    0

    خدا قوت آقای ریسی فقط تا ریشه کن کردن تمامی این افراددرصنعت خودرو ادامه دهید واز شرکتهای وارد کننده هم که بطور مستقیم و غیر مستقیم به ای الاغ زاده ها ونمایندگان کثیف مجلس وصل هستند غافل نشوید.یاعلی

    نظرات شما -
    • حسین روحانی
      0

      سلام آقای رئیسی خداقوت

  • کلاه سر رفته
    0

    سلام تنها حلقه مفقوده خدمات فی سبیل الله خودرو سازها که فراموش شده بررسی بشه اینه که خودروسازها پولهاشونو کجا سرمایه گذاری کردن کارخانه های چیپس و پوفک و برج سازی و ....به خاطر این بوده فکر تنقلات مصرف کننده های خودروهاشون هستن بنده خداها اینو هم که میگن بدهکاریم به قطعه سازهاراسته چون پولهاشونو تو ی سبد خودرو سازی حروم نکردن البته اون مهندسی بود اصفهانی نعمت بخش اونم تو کار صواب خیریه زیاد بو دفراموش شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها