ماجرایی به نام پدیده شاندیز / مشکل پیچیده ٥٠٠ هزار نفر عضو درگیر، رفع شد

خبرهای خوش وزیر کشور از حل معضل پدیده شاندیز و برطرف شدن مشکل پیچیده پدیده شاندیز که حدود ٥٠٠ هزار نفر درگیر آن بودند حکایت داشت و این سوال را در ذهن مخصوصا سهامداران این مجموعه تداعی کرد که آیا مشکلات ما به پایان رسید ؟

ماجرایی به نام پدیده شاندیز / مشکل پیچیده ٥٠٠ هزار نفر عضو درگیر، رفع شد

وزیر کشور پیرامون مشکل پروژه پدیده شاندیز اظهار کرد: از همان ابتدا در پروژه پدیده تمام موارد اعم از ثبت شرکت،‌ تملک،‌ تامین مالی و سایر موارد دارای اشکال بوده است. وی ادامه داد: کار حسابرسی شرکت پدیده توسط وزارت اقتصاد ودارایی انجام شد و بدهی های این شرکت به سازمان امور مالیاتی تقسیط و برخی موارد نیز شامل بخشودگی شد.

رحمانی فضلی گفت: با همکاری وزارت رفاه بدهی شرکت پدیده به سازمان تامین اجتماعی از برخی تخفیفات بهره مند شد همچنین شکایت وزارت جهاد کشاورزی از شرکت مزبور به سبب برخی تملک اراضی ها غیر قانونی با همکاری وزارت کشور و رئیس قوه قضائیه حل شد. وی گفت: یک کنسرسیوم بانکی برای اهدای تسهیلات به شرکت پدیده به مبلغ 5 هزار میلیارد نیز پیش بینی شد.

وزیر کشور با بیان اینکه سهام اصلی شرکت پدیده در حال حاضر در دست سهامداران است و حتی 5/2 برابر سهام اولیه به آنها تعلق گرفته است گفت: با طی مراحل قانونی برای صدا و سیما نیز مجوز تبلیغات شرکت پدیده صادر شد. وی ادامه داد: با حمایت جدى قوه قضاییه مشکل غامض و پیچیده پدیده شاندیز که حدود ٥٠٠ هزار نفر درگیر آن بودند، رفع شد.

ماجرا پدیده شاندیز ازکجا شروع شد؟

شهر شاندیز در 12 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد واقع است. پدیده شاندیز با توجه به مصوبه دولت و هیئت وزیران در سال 1384 به عنوان اولویت اول و منطقه نمونه بین المللی گردشگری در کشور ایران شناخته شده است .این شهر در سال 1385 تعداد 6570 نفر جمعیت داشته است.

شركت توسعه بين‌المللي صنعت گردشگري پديده شانديز در تاريخ ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ تحت شماره ۲۲۸۲۹ نزد اداره ثبت شركت‌هاي مشهد تحت نام شركت سرمايه‌گذاري كاوشگران سهام (سهامي عام) به ثبت رسيد. در تاريخ ۲۸ آبان ۱۳۸۷ با تصميم مجمع عمومي فوق‌العاده نام شركت به شركت توسعه بين‌المللي صنعت گردشگري پديده شانديز (سهامي عام) تغيير يافت. شركت ابنيه و ساختمان پديده شانديز (سهامي خاص) در تاريخ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸ تحت شماره ۳۶۵۲۷ در اداره ثبت شركت‌هاي مشهد به ثبت رسيد و اوراق سهامي كه در دست مردم است نيز متعلق به اين شركت است؛ اوراقي كه از روز اول به جاي ١٠٠ تومان به قيمت ٢٠٠ تومان عرضه شد و حتي روي ١٠ هزار تومان را هم ديد.

شرکت ابنیه پدیده شاندیز، مجری و مالک تمام پروژه‌های ساختمانی مجموعه پدیده، با هدف ساخت بزرگترین مجموعه چند منظوره تفریحی و گردشگری کشور، اقدام به جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری، در قالب فروش سهام نمود و تعداد کل سهام این شرکت، یک و نیم میلیارد سهم می‌باشد.

این شرکت با تبلیغات گسترده و با استفاده از جمله «با ما همراه باشید» توانست با ساخت مجموعه گردشگری به وسعت 10 هزار مترمربع در بازه زمانی شش‌ ماهه و افتتاح آن در سال 1384، در زمانی کوتاه اعتماد مشتریان خود را جلب و آنها را ترقیب به خرید سهام این شرکت نماید. شرکت پدیده شاندیز طی فعالیت خود از سال 83 توانست بالغ بر١1٠ هزار سهامدار جذب و حدود 500 هزار نفر را با فعالیت های این مجموعه درگیر نماید.

شرکت‌های زیر مجموعه پدیده شاندیز :

شرکت پدیده پارسیان توس (۱۳۸۲٫۰۶٫۱۰)

شرکت آریا دوام ساز شرق (۱۳۸۵٫۱۰٫۲۸)

شرکت ابنیه و ساختمان (۱۳۸۸٫۰۶٫۱۱)

شرکت بین‌المللی تجارت الکترونیک پدیده کیش (۱۳۸۹٫۰۴٫۳۱)

شرکت بین‌المللی تجارت الکترونیک پدیده کیش (۱۳۹۲٫۰۴٫۱۲)

شرکت شهربازی پدیده شاندیز (۱۳۹۲٫۰۸٫۲۷)

شرکت تأمین و توزیع کالای پدیده

باشگاه فرهنگی و ورزشی پدیده(۱۳۹۲)

بعد از چندین سال فعالیت در سال 93 با دستور دستگاه قضایی، فروش سهام «پدیده شاندیز» در استان خراسان رضوی ممنوع شد؛ شرکتی که گفته می‌شد، تا آن زمان حدود 46 میلیارد و 280 میلیون تومان سود عایدش شده است و دادستانی مشهد براساس آنچه از آن به عنوان «دلالی دفاتر شرکت سرمایه‌گذاری پدیده شاندیز» نام می برد ، تاکید می کرد که «هرگونه تبلیغات از سوی این شرکت‌ها ممنوع است و آنها حق تبلیغ درباره خرید و فروش سهام در رسانه‌ها را ندارند.»

فروش سهام، پرداخت نكردن عوارض تغيير كاربري و شكايت وزارت جهاد كشاورزي در خصوص تصرفات مازاد بر واحدهاي تجاري قانوني مهم‌ترين اتهام‌هاي شركت پديده شانديز است.

سخنگوي كميسيون اصل نود گفته است: در اين زمينه يا بايد تغيير ماهيت داده يا از طريق بورس سهامش را عرضه كند. مشكل دوم شركت پديده شانديز موضوع عدم پرداخت عوارض تغيير كاربري و پروانه‌هاي صادره از ديگر مشكلات شركت پديده شانديز است و مشكل سوم شكايت وزارت جهاد كشاورزي در خصوص تصرفات مازاد بر واحدهاي تجاري قانوني از شركت پديده شانديز است.

رييس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمايه‌يي سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سهام شركت شانديز گفته است: آنچه مشخص است اينكه شركت اصلي كه به اسم شركت توسعه بين‌المللي صنعت گردشگري پديده شانديز نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده سهام نمي‌فروشد و فروش سهام مربوط به شركت زيرمجموعه آن يعني شركت ابنيه و ساختمان پديده شانديز (سهامي خاص) است.

این درحالی است همه‌ی ما وقتی نام پدیده را در حافظه خود جست‌وجو می‌کنیم به یاد اولین تبلیغات این شرکت در تاریخ 8. 8. 8813 و همزمان با سالروز ولادت امام هشتم (ع) می‌افتیم، فرصتی که پدیده از آن به عنوان یک ترفند تبلیغاتی استفاده کرد و امروز سهامداران پدیده به جایی رسیده اند که با تجمع و اعتراضاتی در مقابل مجلس، بانک مرکزی و نمایشگاه مطبوعات به دنبال احیای حقشان و شنیده شدن حرفشان توسط مسئولین هستند.

اما وزیر کشور با خبر خوشی که به صاحبان سهام پدیده شاندیز داد این نوید را برای سهامداران این مجموعه زمزمه کرد که مشکلات بعد از سختی های فروان بزودی حل خواهد شد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها