مرخصی ۱۴ روزه پدران شاغل در زمان تولد فرزند

یکی از سوالاتی که این روزها بطور مکرر از سوی کارکنان شاغل در بخش خصوصی مشمول قانون کار مطرح می شود، این است که آیا قانونا پدران مشمول قانون کار نیز می توانند از مرخصی تولد فرزند برخوردار شوند یا خیر؟

مرخصی ۱۴ روزه پدران شاغل در زمان تولد فرزند

مهندس آرمین خوشوقتی، کارشناس ارشد حوزه کار و تامین اجتماعی، با اعلام مطلب فوق افزود: موضوع مرخصی پدر شدن شاغلان مشمول قانون کار و پاسخ آن جهت اطلاع از این قانون به دغدغه کارگران، مدیران عامل و کارفرمایان تبدیل شده است.

وی با اعلام اینکه در سه چهارماه اخیر دستکم، ۴ مدیرعامل در این رابطه از وی سوال کرده اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از کارفرمایان هم تمایل دارند از حقوق قانونی کارکنان خود مطلع شوند تا اگر قانونا چنین حقی به آنها داده شده، از این حق بهره مند شوند اما متاسفانه عدم اطلاع رسانی شفاف و جامع در این خصوص باعث شده تا اغلب پدران مشمول قانون کار در بخش خصوصی نتوانند از این حق قانونی خود بهره مند شوند.

وی ادامه داد: در این خصوص باید گفت، اصولا مرخصی تولد فرزند برای پدران اولین بار در مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۹۲/۳/۲۰ و در قانون اصلاح جمعیت و خانواده به تصویب رسید و در آن قانون برای کلیه آقایانی که خودشان و همسرشان شاغل هستند ۱۴ روز مرخصی در زمان تولد فرزندشان در نظر گرفته شد.

این کارشناس ارشد حوزه اشتغال، اظهار داشت: این مرخصی در همان قانون محدود شد به آقایان شاغل که همسرشان ( یعنی مادر فرزند تازه متولد شده ) از مرخصی زایمان استفاده کرده بود، یعنی اگر مادر، خانه دار بود یا به هر دلیل از مرخصی زایمان استفاده نکرده بود، پدر دیگر نمیتوانست از این دو هفته استفاده کند.

خوشوقتی، یادآور شد: پس شرط استفاده مرخصی برای پدران این بود که مادر باید از مرخصی زایمان استفاده کرده باشد، یعنی مادر علاوه براین که مستحق دریافت مرخصی زایمان بوده، از مرخصی زایمان نیز استفاده کرده باشد.

وی تاکید کرد: این مرخصی اجباری است یعنی اگر پدر شرایطی را که اعلام شد، داشته باشد، باید در همان زمان تولد فرزند از آن مرخصی استفاده کند و اگر نکرد به عبارتی سوخت می شود و قابل انتقال به مقطع زمانی دیگری نیست و یا قابل ذخیره سازی هم نخواهد بود، این مرخصی فقط برای زمان تولد فرزند و در همان برهه زمانی پیش بینی شده است، لذا این مرخصی قابل بازخرید هم نیست و در حقیقت باید استفاده شود.

آرمین خوشوقتی با اشاره به اینکه، این مدت ۱۴ روز مازاد بر مرخصی های استحقاقی است که قبلا در قانون کار پیش بینی شده، و پرداخت مزد و مزایای این مرخصی بعهده کارفرماست، تصریح کرد: این حق قانونی در زمان تصویب در مجلس شورای اسلامی، برای کلیه پدران شاغل که واجد شرایط مذکور بودند تعیین شد یعنی پدرانی که در بخش خصوصی و دولتی و عمومی غیردولتی شاغل بودند میتوانستند از این ۱۴ روز استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: اما در اواخر سال ۱۳۹۵ نمایندگان مجلس در ماده ۱۰۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، مدت این مرخصی را از ابتدای سال ۱۳۹۶ برای آقایان شاغل در قوای سه گانه و بخش عمومی غیر دولتی به ۳ روز محدود کردند،
یعنی از ابتدای سال ۱۳۹۶ مدت این مرخصی برای آقایان شاغل در قوای مقننه و قضاییه و مجریه، و بخش عمومی غیر دولتی مثل شهرداریها، و سازمان تامین اجتماعی به ۳ روز محدود شده است و پدران شاغل در این دو بخش ، از پدران شاغل در بخش خصوصی مستثنی شدند و درحال حاضر مدت مرخصی آنها ۳ روز است.

عضو شوراهای حل اختلاف کارگری و کارفرمایی، با بیان اینکه در قانون برنامه ششم، ذکری از بخش خصوصی نشده و پدران شاغل در این بخش، مستثنی نشده اند و مدت مرخصی تشویقی برای آنها طبق قانون کاهش نیافته و همچنان همان ۱۴ روز است، گفت: پدران شاغل در بخش خصوصی، برای بهره مندی از این مرخصی قانونی، حتما باید حکم یا گواهی مرخصی زایمان مادر فرزند یا برگ معرفی بکار همسر خود را در پایان ایام مرخصی زایمان به کارفرما ارائه کنند.

وی افزود: پرداخت حقوق و مزایا و بیمه مربوط به ایام این مرخصی در تعهد کارفرماست و این ایام جزء سوابق کار و بازنشستگی پدرانی محسوب میشود که طبق ضوابطی که گفته شد، از این مرخصی استفاده کنند.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها