از پایگاه فضایی "بایکونور" قزاقستان

خیام به مدار زمین پرتاب شد/ ماهواره «خیام» در وضعیت مناسبی قرار دارد/ تصاویر و ویدئو

ماهواره "خیام" با ماهواره‌بر سایوز از پایگاه فضایی "بایکونور" قزاقستان به فضا پرتاب شد.

خیام به مدار زمین پرتاب شد/ ماهواره «خیام» در وضعیت مناسبی قرار دارد/ تصاویر و ویدئو

ماهواره "خیام" با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره‌بر "سایوز" به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا به مدت ۵ سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده شود.

"خیام" ۶۰۰ کیلوگرمی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد

سال گذشته با پرتاب ماهواره تماماً ایرانی "نور ۲" با ماهواره‌بر بومی "قاصد"، فناوری کاملاً بومی تزریق ماهواره‌های زیر ۵۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین امتحان خود را با موفقیت پس داد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و با همت دانشمندان و متخصصان بخش‌های مختلف کشور، تا انتهای سال جاری توانمندی تزریق ماهواره‌های تا ۱۰۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تثبیت خواهد شد.

"خیام" ۶۰۰ کیلوگرمی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد

با توجه به وزن بیش از نیم‌تنی ماهواره "خیام" و نیز درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب ماهواره "خیام" به کشور روسیه واگذار شده است. با توجه به ضریب اطمینان بالای پرتابگر سایوز در پرتاب و در مدارگذاری ماهواره‌ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی که خود توانایی پرتاب ماهواره را دارند نیز از پرتابگرهای روسی استفاده می‌کنند.

"خیام" ۶۰۰ کیلوگرمی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد

ماهواره ۶۰۰ کیلوگرمی امروز در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه با ماهواره‌بر سایوز به عنوان یکی از قدرتمندترین ماهواره‌برها در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است.

"خیام" ۶۰۰ کیلوگرمی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد

وضعیت ماهواره خیام مناسب و سیگنال‌های دریافتی رضایت‌بخش است/ انتشار نخستین تصاویر تا ۴ ماه دیگر

«علیرضا نعیمی»، مدیرکل بهره برداری و عملیات سازمان فضایی ایران، در یک ارتباط زنده تلویزیونی در توضیح وضعیت ماهواره گفت: «ماهواره خیام طی یک فرآیندی که توسط ماهواره‌بر انجام شد پس از حدود یک ساعت از ماهواره‌بر جدا شد و در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت و حدود یک و نیم ساعت پس از پرتاب، ما اولین سیگنال داده تله متری ماهواره را توانستیم در مرکز فضایی ماهدشت دریافت کنیم.»

وی در خصوص وضعیت ماهواره اذعان داشت: «وضعیت ماهواره بسیار خوب و رضایت‌بخش است و می‌توانیم بگوییم ماهواره در وضعیت مناسب خودش قرار دارد.»

مدیرکل بهره برداری و عملیات سازمان فضایی ایران در خصوص بررسی دقیق دریافت داده‌ها و سیگنال‌ها اظهار داشت: «ارتباط ما با ماهواره دو مرتبه در ظهر حوالی ساعت ده و نیم و دوازده و دو مرتبه در شب، آن هم در همین ساعات مذکور یعنی ده و نیم و دوازده شب است و این موضوع به این علت است که ماهواره به دور زمین درحال گردش است و از همه مناطق روی کره‌زمین در حال عبور است و بصورتی است که در این ساعات ذکر شده از روی کشور ما عبور میکند و ما می‌توانیم از طریق ایستگاه زمینی کشور با آن ارتباط برقرار کنیم.»

وی ادامه داد: «در این ارتباط‌ها، هم داده‌های ماهواره را دریافت می‌کنیم که شامل داده‌های مربوط به وضعیت خود ماهواره است، برای مثال دمای مربوط به قطعات مختلف ماهواره و همینطور ارسال فرمان‌ها به ماهواره نیز صورت می‌گیرد.»

نعیمی این نکته را اضافه کرد: «ماهواره خیام هنوز در شرایط مرحله کاربردی قرار نگرفته است و فعلا در مدار پیش‌بینی شده قرار گرفته است و نیاز به فرصت ۴ ماهه برای فرآیند‌های تکمیلی دارد تا بعد از آن بشود تصاویر دریافتی از این ماهواره در اختیار مردم عزیز قرار بگیرد.»

ماهواره بومی خیام امروز در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است.

 

حجم ویدیو: 3.90M | مدت زمان ویدیو: 00:00:33 | دانلود ویدیو
منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ایمان
    42

    چی بودیم چی داریم میشیم
    از معدود کشورهایی که ماهواره پرتاب میکنه
    این نشون میده همت دانشمندان فضایی صد برابر مدعیان اقتصادی است
    حیف این مملکت نیست همه جاش رو به پیشرفته غیراز اقتصادش

    نظرات شما -
    • کلاغ پر
      17

      تازه شدیم کره شمالی .....زیدی میگفت مثل اینه که با پیژامه کراوات میزنیم ........

    • ایمان
      25

      اقتصاد پویا داشته باشی ممکنه با یک حمله ویران بشی مثل ژاپن
      ولی اگر اقتدار داشته باشی میتونی اقتصادی درست کنی که نشه با یک حمله از پا دراوردش
      به حرف های قشنگ ولی گول زننده اعتنا نکن
      حرفای قشنگ ولی بی مغز مثل قارچ سمیه.نرمه ولی کشندس

    • ناشناس
      5

      تا آنجائیکه بنده اطلاع دارم ژاپن از نظر هسته ای اینقدر قویه که یه شبه میتونه بمب بسازه ولی اینکارا نمیکنه بهترین شیوه اینه که هم اقتصاد قوی داشته باشی تا مردم در رفاه باشند هم قدرت نظامی بالایی داشته باشی تا از آن داشته ها دفاع کنی وقتی بنده زندگی مناسبی ندارم قدرت نطامی به چه دردم میخوره چند بار مگه میخام بدنیا بیام قدرت نظامی زمانی خوبه که چیزی داشته باشی تا از آن دفاع کنی

    • ایمان
      19

      فعلا ژاپن ارتشش کلا دست آمریکاست ونمیتونه بمب اتمی بسازه چون زیر ساخت هاشون دست نیروی ارتش آمریکاست
      اینجوری خیال نکنید ژاپن قطب اقتصادی جهان رو داره وامریکا بروبر نگاش کنه
      تمام تولیدات داخل آمریکا بخش بزرگی به ژاپن وارد میشه وکلا تصمیم گیری مستقلی نداره
      اینکه اقتصاد ما داغونه یکی از علتهای اصلیش برنامه ریزی غرب برای اعمال نفوذی و دوتابعیتی ها در بطن جامعه است

    • ناشناس
      0

      گند این هم زیر چند ساعت در آمد . روسیه اعلام کرد ساخت ما است !

    • 0

      اون هم پیژامه بی خشتک

  • ناشناس
    14

    کلاغ پرها از آن تکراری های مزخرف نویس خبرفوری است. این جنس از مخاطبان خبرفوری، هر پیشرفتی حاصل شود وایلا و آه و ناله و یاس و ناامیدی می پراکنند فقط از کشته شدن کودکان و زنان فلسطینی و یمنی آرامش می گیرند.

  • ناشناس
    0

    منظور بومی روسیه است . روسیه اعلام کرد : ماهواره خیام ساخت روسیه است .

  • ناشناس
    0

    صنعت ماهواره سازی ما هم مثل اوکسی است که رفته بود رانندگی لکوموتیو قطار رو یاد بگیره وقتی از خواستن توضیح بده هر چی رو که نشان میدادند و اسمش رو میپرسیدند ، می گفت : این دست نزن پسره احمق است . تا رسیدند به صوت قطار که طنابش راکشید و قطار سوت زد. فقط بهش کشیدن طناب و سوت قطار رو یاد داده بودن . دقیقا همان اتفاقی که در صنعت خودرو الباقی صنایع ما در این ستل ها بومی شده است !

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها