در نشستی با صارم توحیدی ( هژیر توحیدی) مطرح شد:

کارآفرینان از شکست نمی‌ترسند

کسب و کارها هر روز در مدل ها و شیوه های گوناگون ظاهر می شوند. در این میان کارافرینان نیز لازم است ضمن اشنایی با کارآفرینی مدرن و همسو با تغییرات مدل کسب و کارها در این زمینه به روز باشند.

کارآفرینان از شکست نمی‌ترسند

بنابراین، برای یک کارآفرین چه چیزی لازم است، و چگونه می توانید یک کارآفرین شوید؟ تأثیر کارآفرینی بر جامعه چیست و چرا این نقش تا این اندازه مهم است.  پای صحبت های صارم توحیدی ( هژیر توحیدی) یکی از فعالان عرصه کسب و کار نشستیم تا در چند و چون کارافرینی نظر او را جویا شویم.

 

صارم توحیدی از کارآفرینی می‌گوید

در ابتدایی ترین سطح، کارآفرینی به یک فرد یا گروه کوچکی از شرکا اشاره دارد که در مسیری اصلی برای ایجاد یک کسب و کار جدید حرکت می کنند. یک کارآفرین مشتاق فعالانه به دنبال یک سرمایه گذاری تجاری خاص است و این کارآفرین است که بیشترین میزان ریسک مرتبط با پروژه را به عهده می گیرد. به این ترتیب، طبیعی است این شخص نیز در صورت موفقیت پروژه بیشترین سود را خواهد برد.

فعالیت های کارآفرینی اغلب شامل نوآوری است. شرکت‌های بزرگ ممکن است به دنبال تقلید از این عنصر با پرورش چیزی باشند که به عنوان «کارآفرینی داخلی» شناخته می‌شود. کارمندان تشویق می شوند که  در زمینه کار مورد نظر مانند کارآفرینان فکر کنند و دیدگاهی اصیل را پرورش دهند که این خود ممکن است به ایده جدیدی برای شرکت منجر شود. کارآفرینان از هر بخش، از شرکت های بزرگ گرفته تا مشاغل کوچک، در پی سود آوری هستند.

ویژگی‌های یک کارآفرین از نظر هژیر توحیدی

ذهنیت کارآفرینی چندین مهارت مختلف را با هم ترکیب می کند که برای دستیابی موفق به یک ایده تجاری نیاز به توسعه دقیق دارد. برای مثال، یک کارآفرین باید بتواند درک نحوه عملکرد کسب و کار - از جمله از منظر مالی و عملیاتی - را با انگیزه نوآوری متعادل کند. یک  کارآفرین خوب زمان مناسب برای ورود به بازار را کشف می کند. درواقع این  به داشتن یا نداشتن حس تجاری یک کارآفرین مربوط می شود که همیشه او را نسبت به دیگران یک گام به جلو نگه می‌دارد. یک کارآفرین موفق لازم است کنجکاو، انعطاف پذیر و سازگار، پرشور، مایل به یادگیری و با انگیزه باشد. واقعاً انگیزه کارآفرینی از ویژگی‌هایی مانند این ها سرچشمه می گیرد. همانطور که توانایی یک کارآفرین هم به این موضوع بستگی دارد که سعی کند این قابلیت ها را روز به روز گسترش دهد.

انواع کارآفرینان در نگاه صارم ( هژیر) توحیدی

از کارآفرینی اجتماعی گرفته تا کارآفرینی راه‌اندازی مقیاس‌پذیر تا کارآفرینان داخلی، هیچ محدودیتی برای انواع کارآفرینانی که در حال حاضر در کسب‌وکارها فعالیت می‌کنند وجود ندارد. کارآفرینان ممکن است در درجه اول از تمایل خود  در زمینه ایجاد تأثیر مثبت بر جهان با ایجاد یک تجارت جدید انگیزه داشته باشند. این نوع رهبر به عنوان یک کارآفرین اجتماعی شناخته می شود. البته انواع دیگری از کارآفرینی هم سراغ داریم مثل:

راه اندازی کسب و کار کوچک

یک کسب و کار کوچک زمانی است که مالک آن در گیر تجارت در یک سطح مشخص کوچک باشد. هدف آنها معمولاً کسب سود است و بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک سرمایه کسب و کار خود را تأمین می کنند یا به کمک‌های مالی کسب و کار کوچک، وام ها یا تأمین مالی جمعی تکیه می کنند.

راه اندازی مقیاس پذیر

یک استارت آپ مقیاس پذیر به طور خاص برای جذب سرمایه گذاری های با ارزش بالا با چشم اندازی که می تواند جهان را تغییر دهد طراحی شده است. هدف آنها ایجاد یک مدل کسب و کار است که با توجه به بودجه مناسب، به راحتی قابل تکرار و مقیاس بندی باشد.

شرکت بزرگ

شرکت‌های بزرگی که کارآفرین هستند، اغلب محصولات نوآورانه‌ای را معرفی می‌کنند که مکمل پیشنهاد اصلی آن‌ها هستند و در عین حال با فناوری‌های جدید و رقابت در جایگاه خود به‌روز می‌مانند. شرکت‌های بزرگ ممکن است با به دست آوردن شرکت‌های کوچکتر با مشتریان فعلی تلاش کنند به بازارهای جدید دست یابند.

کارآفرینی اجتماعی

آنچه کارآفرینی اجتماعی را منحصر به فرد می کند تمرکز آن بر تبدیل جهان به مکانی بهتر از طریق حل مسائل اجتماعی است. یک کسب و کار کارآفرینی اجتماعی می تواند غیرانتفاعی، انتفاعی یا ترکیبی از این دو باشد.

 آنها مشکلی را پیش روی جوامع خود یا به طور کلی جهان می بینند و در تلاش برای ایجاد و اجرای راه حل های جدید هستند که باعث تغییر می شود. خوب نمونه های بسیاری از این کارآفرینان در سطح جهان وجود دارند که می توان از ایلان ماسک نام برد. یکی دیگر از تمایزهای مهم در میان دسته‌های مختلف کارآفرینی، مقیاس میل به گسترش بیزینس است. در این زمینه باید به این نکته پاسخ دهیم که آنها در تلاش برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک هستند یا می خواهند یک استارت‌آپ رشد محور راه‌اندازی کنند؟

 

مدل های شغلی

تفاوت بین استارتاپ و کسب و کار کوچک

 می دانید اصطلاح استارتاپ به شرکتی اطلاق می شود که در مراحل اولیه فعالیت خود قرار دارد. استارت‌آپ‌ها توسط یک یا چند کارآفرین تأسیس می‌شوند که می‌خواهند محصول یا خدماتی را توسعه دهند که معتقدند تقاضا برای آن وجود دارد و انتظار رشد کسب‌وکار را دارند. چشم انداز کسب و کار مخصوص کارآفرینی با افق دید بلند برای تحول در تجارت است.

به عنوان مثال، یک کارگر خدمات غذایی که به کارآفرینی علاقه مند است، ممکن است انتخاب کند که برای خودش وارد تجارت شود و یک رستوران جدید باز کند. در نهایت، این سرمایه گذاری ممکن است موفق شود و تا جایی رشد کند که باز کردن یک مکان دوم یا امتیاز دادن به برند می تواند گزینه های مناسبی باشد. با این حال، این لزوماً به این معنی نیست که رستوران یک استارتاپ است، به خصوص اگر هدف اولیه موسس این نباشد که تجارت را به میزان قابل توجهی گسترش دهد.

یک نمونه بهتر از یک کارآفرین استارتاپی ممکن است یک کارگر خدمات غذایی باشد که ایده اصلی در مورد چگونگی تغییر فعالیت های رستوران در مقیاس بزرگتر دارد. این شخص ممکن است علاقه مند به ایجاد یک سیستم جدید باشد.

 حرف آخر: توصیه صارم توحیدی برای کارآفرینان

صارم توحیدی ( هژیر توحیدی)  بر این باور است که کارآفرینان از شکست نمی ترسند. او می گوید کارآفرینان در فهرستی بی پایان از مشکلات با شور و اشتیاق و انرژی، راه خود را پیدا می کنند.

شاید کارآفرینی را باید یک ریسک دانست. البته هیچ تضمینی برای موفقیت شما وجود ندارد، کارآفرینان باید انعطاف پذیر باشند و تسلیم نشوند. بسیاری از کارآفرینان موفق هم شکست می خورند اما این در روشن تر شدن مسیر کمکشان می کند. کارآفرینان باید پذیرای شکست باشند، زیرا بسیاری از کسب و کارهای کوچک در سال اول فعالیت خود دوام نمی آورند و از شکست به عنوان فرصتی برای رشد استفاده می کنند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها