مدیرکل زندان‌ها:

یک درصد زندانیان استان مرکزی زن هستند

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی گفت: ورودی‌ زندان‌های استان نسبت به سال گذشته کاهشی است و حدود یک درصد جمعیت زندانیان استان، زن هستند.

یک درصد زندانیان استان مرکزی زن هستند

علی اسلام‌خواه، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت زندان‌های استان مرکزی عنوان کرد: سلامت روان در زمینه خدمات حوزه بهداشت و درمان از اهمیت بسیاری برخوردار است به همین سبب مشاوره فردی و گروهی انجام می‌شود، ضمن اینکه بخش عمده جرایم زندانیان مربوط به اعتیاد و موارد مرتبط با مواد مخدر است به طوری که حدود ۵۱ درصد جرایم مربوط به مواد مخدر و موارد مرتبط با این حوزه است که باید اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه استان ۶ شعبه حل اختلاف دارد که به شکایت‌ها رسیدگی و آنها را بررسی می‌کند، گفت: تقریباً ۲۱۸ نفر آزادی و ۷۴۸ نفر منجر به صلح و سازش (بدون پرداخت دیه) داشتیم همچنین ۴ نفر از قصاص نجات پیدا کردند و ۱۰ نفر قصاص مشروط در حال پیگیری و بررسی داریم.

حدود یک درصد زندانیان استان مرکزی زن هستند

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی تصریح کرد: ورودی‌های زندان نسبت به سال ۹۹ کاهشی بوده و حدود یک درصد جمعیت زندان زن هستند و ورودی زن‌ها در سال ۱۴۰۰ کمتر از سال ۹۹ است.

وی ادامه داد: زندانیان پس از آزادی مدتی زیر پوشش مرکز خدمات امور اجتماعی قرار می‌گیرند که در سال ۹۹ تعداد ۱۶۶ نفر مراجعه‌کننده داشتیم که بر اساس آموزش‌های داخل زندان پیگیری‌های اشتغال آنها با پرداخت وام‌های خوداشتغالی انجام می‌شود.

اسلام‌خواه با اشاره به توزیع بسته‌های معیشتی، پیگیری برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، خدمات مددکاری، روانشناسی، پزشکی، کمک‌های نقدی به خانواده زندانیان، کمک‌های توانبخشی و بازدید از خانواده زندانیان گفت: در سه ماهه ابتدای امسال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به خانواده زندانیان در بخش‌های مختلف به صورت نقدی و سایر موارد کمک شده است.

در حوزه اجرای احکام قضائی بالغ بر ۵۲۹ نفر آزادی داشتیم

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی با اشاره به اینکه در حوزه اجرای احکام قضائی بالغ بر ۵۲۹ نفر آزادی داشتیم، گفت: ۳۵ گروه جهادی در اقدامات تربیتی و اصلاحی زندان‌ها مشارکت داشتند و خدمات مختلفی ارائه کردند.

وی ادامه داد: ورود گروه‌های جهادی و حمایت آنها در سازمان زندان‌ها اقدام جدیدی بود که بیش از ۲ هزار و ۳۹۰ مورد خدمات به زندانیان ارائه شده است.

اسلام خواه با بیان اینکه در بدو ورود به زندان غربالگری بیماران مزمن انجام می‌شود، اظهار کرد: تاکنون برای ۵ هزار و ۹۲۷ نفر غربالگری انجام شده و در ۳ ماهه نخست هزار و ۱۴۵ نفر بوده و در سال گذشته هزار و ۱۷۴ نفر اعزام به بیمارستان داشتیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی با اشاره به واکسیناسیون زندانیان گفت: دریافت واکسن آنفولانزا انجام شده و برای بیماری به وزارت بهداشت درخواست ارسال شده است بنابراین در زمینه اقدامات پیشگیرانه در زندان مشکلی وجود ندارد به طوری که همه زندان‌ها در زمینه سم‌زدایی محیط و تهویه هوا، ضدعفونی و غیره وضعیت خوبی دارند.

وی با اشاره به آمار اشتغال زایی در استان مرکزی عنوان کرد: اقدامات مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی، اشتغال، حرفه‌آموزی، بهداشت و درمان، قضائی و انفورماتیک به جامعه هدف و به خانواده زندانیان هم در حوزه‌های مختلف از جمله حمایت‌های قضائی، فرهنگی، تربیتی و سایر موارد با همکاری نهادهای فرهنگی، گروه‌های جهادی، مراکز نیکوکاری و انجمن حمایت از زندانیان انجام می‌شود.

اشتغال ۵۳ درصدی زندانیان استان مرکزی

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی با اشاره به اینکه اولویت بعدی سازمان در زمینه اشتغال و حرفه‎‌آموزی است، گفت: با توجه به سند تحول قضائی، امسال هدف ۸۰ درصدی در این زمینه داریم که تاکنون حدود ۵۳ درصد محقق شده است.

اسلام خواه افزود: ۵ کارگاه اشتغال‌زایی راه اندازی شده که هزار و ۹۴۳ نفر در حرفه‌آموزی با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای، صنایع دستی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و بالغ بر ۷۰۰ نفر در بخش خصوصی خارج از زندان فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: در زمینه اقدامات پیشگیرانه حوزه مقابله با بیماری از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون هیچ مورد فوتی ناشی از این بیماری نداشتیم و در سال ۹۹ بالغ بر ۳۳ هزار مورد ویزیت انجام شده و در سه ماه اخیر نیز این آمار به حدود ۸ هزار و ۳۰۰ مورد رسیده است.

راه اندازی سامانه حمایت از زندانیان

اسلام‌خواه تصریح کرد: امسال سامانه حمایت از خانواده‌های زندانیان برای دسترسی آسان خانواده‌ها به خدمات راه‌اندازی شد تا به جای مراجعه حضوری با ورود به سامانه، ثبت نام و احراز هویت با نزدیکترین انجمن حمایت از خانواده زندانیان ارتباط برقرار کنند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی گفت: در زمینه توانمندسازی زندانیان انجمن حمایت از زندانیان با بخش خصوصی قرارداد می‌بندد و از ظرفیت زندانیان دارای استعداد و تبحر استفاده می‌کند و با پرداخت دستمزد به زندانیان سبب افزایش توان مالی فرد می‌شود.

وی عنوان کرد: وضعیت خانواده زندانیان فاقد دفترچه بیمه از طریق بیمه سلامت پیگیری شده و اکنون تحت پوشش این بیمه هستند اما در مجموع همه اقدامات نیازمند کمک و مساعدت خیران و نهادهای حمایتی است زیرا این قشر بسیار نیازمند هستند.

اسلام‌خواه گفت: در حوزه اقدامات تربیتی و آموزشی، آموزش کلاسیک ۱۷۴ نفر، مقطع متوسطه اول ۱۲۸ نفر و دوره دوم متوسطه ۱۱۵ نفر و بیش از ۵ هزار نفر در حوزه تربیتی و اعتقادی با محوریت آشنایی با مهارت‌های زندگی، مسائل مذهبی و تربیتی زیر پوشش هستند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی عنوان کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی و استفاده از اثر قرآن در تربیت افراد، حفظ قرآن از یک تا پنج جز ۱۳۰ نفر، از ۵ تا ۱۰ جز ۱۲ نفر و ۲۰ جز تا همه قرآن کریم یک نفر فعالیت می‌کنند که به دنبال این هستیم تا زندانیان از بستر قرآن به خوبی استفاده و در زندگی خود بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه در زمینه الکترونیک کردن خدمات و ارائه خدمات به زندانیان و خانواده‌های آنها اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: در همه زندان‌های استان دفتر خدمات الکترونیک تأسیس‌شده که ارتباط زندانی با محاکم را تسهیل و دادرسی‌ها را تسریع می‌کند بنابراین بیش از ۸۳ درصد از دادرسی‌ها الکترونیک است.

آزادی ۲۹۰ نفر از محکومان مالی در سال گذشته

اسلام خواه با اشاره به اینکه زمینه ملاقات الکترونیکی خانواده زندانیان با زندانی برقرار شده، گفت: در سال گذشته توسط ستاد دیه ۲۹۰ نفر از محکومان مالی با بدهی ۶۵ میلیارد تومان از زندان آزاد شدند که بخشی از بدهی توسط ستاد دیه فراهم شده که ۱۴ نفر از آنها زن بودند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی در پایان بیان کرد: در سه ماهه ابتدای امسال ۶۷ محکوم که یک نفر زن بوده از زندان آزاد شدند که بدهی آنها ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است که خیران و مردم استان با وجود اینکه وضعیت اقتصادی خوبی وجود نداشت اما همکاری خوبی داشتند و در ماه مبارک رمضان امسال بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک کردند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها