دخترفروشی برای نجات از گرسنگی در افغانستان؛ خانواده‌ها: «چاره‌ای نداریم» 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی تکان دهنده از غرب افغانستان ضمن اشاره به وضعیت اقتصادی بحرانی در این کشور زندگی خانواده‌هایی را روایت کرده که مجبورند برای امرار معاش و نجات از گرسنگی دختران خود را بفروشند.

دخترفروشی برای نجات از گرسنگی در افغانستان؛ خانواده‌ها: «چاره‌ای نداریم» 

گزارش فرانس‌پرس اینگونه آغاز می‌شود: «فهیمه وقتی از زبان شوهرش شنید که مجبورند دو دختر کوچک خود را برای نجات خانواده از گرسنگی بفروشند بسیار گریه کرد.»

این خانواده پس از آواره شدن در پی خشکسالی به غرب افغانستان کوچ کرده و اکنون برای تامین مایحتاج اولیه زندگی خود به شدت در مضیقه هستند.

فرشته، شش ساله و شکریه، یک و نیم ساله دختران این خانواده هستند که هنگام تهیه گزارش با لباس‌ها و صورت های آغشته به گل و لای کنار مادرشان در پناهگاهی سفالی و پوشیده با برزنت‌های سوراخ شده لبخند می‌زدند.

دختران بی‌گناه خبر نداشتند که اخیرا به خانواده‌های شوهران آینده خود که آنها هم هنوز کودکانی بیش نیستند فروخته شده‌‌اند.

این خانواده‌ برای دختر بزرگ‌تر ۳ هزار و ۳۵۰ دلار و برای خواهر او ۲ هزار و هشتصد دلار از خریداران دریافت خواهند کرد.

زمانی که این مبالغ به طور کامل پرداخت شود (اگر چه ممکن است چند سال به طول بیانجامد) دو دختر فهیمه و شوهرش باید با خانواده و اردوگاه محل زندگی خود در«قلعهٔ نو»، مرکز استان (ولایت) بادغیس در شمال‌غرب افغانستان خداحافظی کنند.

این روایت به شکل غم‌انگیزی برای هزاران خانواده دیگر که اغلب به دلیل خشکسالی به این بخش از فقیر‌ترین منطقهِ افغانستان کوچ کرده اند، تکرار شده است.

خبرنگاران فرانس‌پرس در اردوگاه‌ها و روستاهایی که آوارگان را در خود جای داده‌اند با حدود پانزده نفر گفتگو کرده‌اند که همگی مجبور شده بودند دختران جوان خود را به مبالغی از ۵۰۰ تا ۴ هزار دلار بفروشند.

این جریان متاسفانه بسیار فراگیر و گسترده شده است. نمایندگان اردوگاه‌ها و روستاها از زمان خشکسالی در سال ۲۰۱۸ به این سو ده‌ها مورد از فروش دختران از سوی خانواده‌های در تنگنا قرار گرفته را گزارش کردند و این میزان پس از خشکسالی‌های سال جاری در میان آوارگان افزایش چشمگیری داشته است.

خانواده صابره، زن بیست و پنج ساله‌ای که در همسایگی خانواده فهیمه زندگی می‌کند از یک خواربار فروشی به صورت قرضی غذا تهیه کرده بود و فروشنده سرپرست این خانواده را تهدید کرده بود که در صورت پرداخت نکردن بدهی آنها را به زندان خواهد انداخت.

این خانواده بدین ترتیب مجبور شد ذاکره، دختر سه ساله خود را که قرار است همسر آینده ذبیح‌الله، پسر چهار ساله خواربار فروش شود به فروش برسانند.

پدر شوهر آینده ذاکره تصمیم گرفته است که تا کمی صبر کند تا عروسش به اندازه کافی بزرگ شود و او را با خود به خانه ببرد.

صابره با نا امیدی به خبرنگار فرانس‌پرس می‌گوید: «راضی به این کار نیستم اما چیزی برای خوردن و آشامیدن نداریم و اگر روال به همین منوال پیش برود مجبوریم دختر سه ماه خود را هم بفروشیم.»

گل بی‌بی، یکی دیگر از همسایگان که او نیز دخترش «آشو» را فروخته، می‌گوید اکنون بسیاری از افراد دست به همین اقدام می‌زنند.

دختر هشت یا ۹ ساله گل بی‌بی به مردی ۲۳ ساله فروخته شده که خانواده «آشو» مجبور به پرداخت بدهی به او بوده است.

مرد جوان خریدار «آشو» اکنون در ایران است و گل‌بی‌بی نگران روزی است که وی قرار است برای بردن دختر به افغانستان بیاید.

خبرنگار فرانس پرس به اردوگاه دیگری در قلعه‌نو نیز سر زده و با برخی اهالی آنجا که وضعیت مشابهی را تجربه می‌کنند، گفتگو کرده است.

محمد یکی از ساکنان اردوگاه مجاور با نشان دادن عکس‌های دختران شش و ۹ساله‌اش که به خانه شوهران جوانشان دور از خانواده رفته‌اند، اشک می‌ریزد.

او به خبرنگار فرانس‌پرس می‌گوید: «ما دیگر آنها را ندیدیم؛ نمی‌خواستیم چنین کاری کنیم اما باید بچه‌های دیگرمان را نیز غذا می‌دادیم.»

در این گزارش آمده است که حداقل سن قانونی برای ازدواج دختران در حکومت قبلی افغانستان و پیش از به قدرت رسیدن طالبان شانزده سال بود.

یونیسف سال ۲۰۱۸ در گزارشی اعلام کرده بود که ۴۲ درصد از خانوارهای افغان دست کم یک دختر دارند که قبل از سن هجده سالگی ازدواج می‌کند.

دلیل عمده این ازدواج‌های زودرس مشکلات مالی و اقتصادی خانواده‌ها عنوان شده است. در این گزارش آمده است دخترانی که زود ازدواج می‌کنند در معرض خطرهای جدی، از زایمان‌های دشوار و پیچیده گرفته تا خشونت خانگی و خانوادگی قرار می‌گیرند.

منبع: یورونیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • ایرانی
    0

    واقعا غم انگیز بود از ملت‌های مسلمان درخواست کمک کنید تا مردم و خانواده های مسلمان در دیگر کشورها دست بکار شوند و کمک کنند

    نظرات شما -
    • غلام شش لول بند
      0

      از همه بدتر همین مسلمانها هستن

  • اکبردرویش
    0

    مدال جهانی دروغگوترین خبرگزاری جهان رو باید به خبرگزاری اکبرالکذابین دولت مضمحل فرانسه داد.

    نظرات شما -
    • مردم
      0

      چی دروغه؟ آیا برده داری در اسلام حرام است؟ آیا ازدواجبا دختر 4 یا 5 ساله حرام است؟ بگو دیگه. اگر وجدان داری بگو که اینها توی اسلام نیست!!

    • جانم فدایت ایران
      0

      ماملت ایران دوسال دیگرمتوجه خواهیم شدکه جمعیت کشورایران تمام افغانیه حالاهم شده ولی دوسال دیگر ایران افقانستان خواهدشودوشوده مابیخبری

  • عبدالله
    0

    حالا چرا پسران را نمی فروشند انها که برای انجام کارهای سخت مستعدتر هستند . هنوز تفکر زنده به گور کردن دختران در رگه های از جوامع عقب افتاده وجود دارد . بای الذنب قتلت.

    نظرات شما -
    • به عبدالله
      0

      پسران مگر بلاشون سنگینه می خوره توی سرت معلومه که زنی و با اسم مردونه اومدی

  • اکه هی
    0

    این نوادگان چنگیز مغول، وحشیانی هستند بی تمدن

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    قدر جمهوری اسلامی ایران را بدانیم جان فدای ایران

    نظرات شما -
    • ادمین
      0

      دادا دست ما رو هم بگیر، از کجا تامین میشی که تو همه خبرا نظرت هست و طرفدار دولتی،منم هستما ، مزدور

  • رحیم آب منگل
    0

    منم حاضرم یک جفت بخرم بجایش ساندیس میدم ماهی سی ساندیس

    نظرات شما -
    • علی
      0

      کاش میشد ترو با دوکیلو پیاز بخرم! ولی هر چی فکر میکنم می بینم حیف پیاز!! ترو با ده تن برنج هم بدن نمیخرم چون پستی

  • یلدا
    0

    لعنت به باعث و بانی این ظلم.

  • ناشناس
    0

    کمتر شب کاری کنید وبه تمدن ووسایل جلوگیری رجوع کنید وکمتر جوجه کشی کنید میدانید بر سرآن دختر چه می آید خدا لعنت کند چنین پدر ومادرها را ، البته در ایران هم کمتر از چهارفرزند نمی آورند مکل از خودشان است

  • حجت الاسلام پناهیان
    0

    به هفت لنگ حمام بختیاری : جمهوری اسلامی چه ربطی به ایران دارد؟

  • یاشاسین آذربایجان
    0

    به امید روزی که افغانستان قسمتی از ترکیه گردد . تنها راه آزادی اش همین است

    نظرات شما -
    • امین
      0

      یاشاسین ایران ...پانترک عزیز ارزوهای محال نکن خود ترکیه خرج خودشو نمیتونه دربیاره داداش فازت چیه:)))

    • ستارخان
      0

      هوم! اردوغان که به ک.......ی افتاده تو چی میگی دیگه بغال محل!!!!!

  • جم
    0

    در کنار ما قسمتی از خاک دیروز ما مصیبتی بزرگ قومی از اقوام ایرانی تلار را فرا گرفته است. این درد برای ما سخت تر است چون این مصیبت را مردمی تحمل می کنند که عضو بزرگی از ایران فرهنگی و تمدن کهن ما هستند. سرزمین رابعه بلخی سرزمین نادبا انجمن امروز رنج بزرگی را تحمل می کند. داغ این خاطره ی تلخ در دل تاریخ پر از درد افغانستان خواهد ماند. اما ما می توانیم در یک حرکت ملی و پویش بزرگ این فاجعه را به نفع انسانیت تغییر دهیم پیشنهاد می کنم با ایجاد پویش بزرگ حمایت از دختران افغان کمک های مردمی را از سراسر ایران و بلکه جهان برای مقابله با این مصیبت ایجاد کنیم و مبالغ مورد نیاز را به دست مردم ستمدیده برسانیم تا آنها مجبور نشوند کودکان خود را بفروشند. درست است دنیای زورمداران بشر را به اینجا رسانید تا شاهد فجایع بزرگ باشیم اما در کنار این جنایات بزرگ ما مردم می توانیم بر تن مجروح افغانستان نسیمی از انسانیت روانه کنیم تا بدانند انسان و آدمی هنوز وجود دارد. همه دوستان را دعوت می کنم به تلاش برای تحقق این ایده و نجات دخت افغان تصور کنیم آنها دختران ما هستند شاید به این صورت ما نیز انسان بودن خود را بهتر نشان دهیم.

  • حمید
    0

    این همش زیر سر سران ما ایرانی هاست

    نظرات شما -
    • ادمین
      0

      زیر سر تو و باباته، چرا چرت میگی

    • ستارخان
      0

      حمید خان چه ربطی به ما مردم گرفتار داره؟؟؟؟!!!!!

  • ناشناس
    0

    نفس های نحس و قدم های نجس آمریکایی به هر جای دنیا که باز شده و نفوذ و استیلا پیدا کرده اند این شرایط بد حاکم شده .... خصوصا کشورهای مثل افغانستان که خط فقرشان پایین و اقتصاد ضعیفی داشته باشند نمود این چنینی پیدا می کند ....

  • محمدایمان
    0

    اینم راه داره بین المللی کنید بزارید همون پول و کشورهای دیگه بدن سوا از اینکه لااقل دست طالبان نمیفتن اون طفل ها بابا اعصاب من. خراب میکنید بخدا من همچین موقعیتی باشم گوشت تن خودمو میکنم میدم به خواهرم یا بچه ای که هنوز ندارم یکم غیرت غذا نداری پرنده شکار کن اونم نیست برگ درخت بخور بچه که طلا نیست گیر کردی بفروشی از شما پست تر اون بی شرفیه که میخره نمیدونم اون دنیایی هست یا نیست اگر باشه خیلی دلم میخواد ببینمشون

    نظرات شما -
    • ستارخان
      0

      ایمان: بطور حتم آن دنیا هست.....بگذریم.آن چیزی که در وجود تو، مرد هست: نامش ((شرف)) است.از این موهبت الهی سخت محافظت کن

  • حسین
    0

    اینکار بسیار قبیح و زشت می باشد ولی اگه کمی با مردم و قوانین و شرع محلی افغانستان آشنا باشید در زمانی که وضع افغانستان بهتر بود نیز اینکار انجام میگرفت و دختران در سنین پایین قیمت گذاری (توسط ریش سفیدان و بزرگان طائفه و روستاها ) می شدند و به عنوان همسر فروخته میشوند و پسران نیز برا کار بصورت قاچاقی به ایران میآمد و پول دختر پرداخت میکند و سپس حق بردن همسر خودت را دارند و این روند برا نسل بعد هم ادامه دارد و پدر خانواده که خودت برا خریدن زن مجبور به کار مسافرتی (واژه که خود افغان ها بکار میبرند) بودند اکنون دختران خود را فروخته و کمتر زیر بار کار میروند و امرار معاش میکنند.مشکل امریکا و طالبان و... نیست تفکر ریشه ی و اسلامی افغانستان این است.البته در جوامع شهری تر این اتفاق کمتر رخ میدهد یا دختران را در سنین بالاتر می فروشند.

  • ذوالقرنین
    0

    این سنت اونهاست که موقع ازدواج به جای مهریه پول میگیرند وسن ازدواج هم از نه سال تا 18 ویا 20 سالگیست بیشتر از این سنین رو پیر میدانند .شما که این گزارش رو تکان دهنده میدانید یه نگاه به امار سقط جنین در ایران بیانداز ایا در ایران دختر فروشی نیست زن کالا نیست چرا بعد از یک ماه ازدواج مهریه میره اجرا اونهم هزاران برابر قیمت دختر در افغانستان وبعد زن مطعلقه میره باهاش سفر خارج ویا خانه مجردی درست میکنه وکاسبی تو کلانشهر ها.وقاضی ووکلا وخود حکومت هم با قانون مسخره ازش حمایت میکنند وشاید یه رابط عاطفی وجنسی .حقیقت رو نمیشه مخفی کرد.در ایران بدتره زن شده کالا وفروش زنان بارها اتفاق میافته اخش هم اون زن میشه یه فاحشه

    نظرات شما -
    • اکبر
      0

      درود و سلام بر تو ذوالقرنین عزیز که واقعیت صد در صد را گفتی اینقدر تو این مملکت حکومت زنونه است که همه چیز را دادن به زن ها و اینقدر پرروشون کردن که خیانت را علنی به خانواده می کنند اینم از بی لیلقتی رژیمی است که به جای درست کردن وضعیت اقتصادی آقایان و برگردوندن شکوفایی اقتصادی کشور برعکس بدنبال از بین بردن ارزش ها و احترام ها و گسترش خیانت زن در جامعه هستن

    • علی
      0

      به اکبر وقتی مرد خانه نمی تواند زن و خانواده اش را مدیریت کند اون وقت از حکومت انتظار داری ازاون بالا دست ،خانواده آن را مدیریت کند !!! مردی که لیاقت کنترل زنش رانداره چرا به حکومت وصلش می کنی!!!؟ بی لیاقت مرد خانواده است که نمی تواند زنش را جمع کند !!

  • بهروز جعفری
    0

    این بدبختی و مشکلات همش از بیسوادی ملت میشه چرا ادمی که نون ندار بخور پشت سر هم بچه میاره

  • کوک
    0

    زمونه یادم داده دیگران را قضاوت نکنم( نه شعاری که تازه مد شده) گاه آدمیزاد کارهایی در یک زمان خاص انجام میده که بعدها از فکر کردن به آن عمل شرمنده میشود.........

  • علیرضا
    0

    مردمی که قدر آمریکا و مسئولینی که داشتن تاحدود زیادی به افغانستان بابت پیشرفت کمک میکردن رو ندونستن باید به این عاقبت دچار بشن هر مملکتی که نون بخوره و نمکدون بکشنه و دستش به دامن اسلام و طالبان و جمهوری اسلامی اویزون بشه عاقبتش میشه همین لنگه ایران تا چند سال دیگه ایران هم به همین درد دجار میشه وقتی دیگه حقوق کارگران و کارمندان حتی به خرج یک هفته زندگیشون نمیرسه خدا میدونه چه اتفاقای میفته

  • ش
    0

    افغانستان ها خودشون مقصرن ترسو آشغال اند مردهاشون بی ارزه فرار کردن زن ها روگذاشتن ورفتن. کشور ترک کردن.. درود برطالبان... افغانستان هاخودشون طالبان دوست دارن چرانمیخواین بفهمین...

  • ماس موسی
    0

    بر پدر طالبان تروریسم قاتلین دختر بچه‌های دبستانی لعنت خدا ابدی باد

  • زر
    0

    مردهای افغانی برای زنده ماندن از شرف ناموس و کشورشان گذشتن ، از طالبان انظار بیشتری نیست تا مظلوم هست ظالم هم هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها