سلطان ترک در آستانه سقوط؛ رویایی که بر باد رفته/ چه شد که استعفای اردوغان ترند توییتر شد؟

در پی ایجاد نارضایتی های گسترده اجتماعی در ترکیه، سقوط شدید ارز لیر در برابر دلار و همچنین کمبود بسیاری از مواد غذایی، مردم ترکیه هشتگ ERDOĞANİSTİFA را به ترند اول این کشور تبدیل کردند.

سلطان ترک در آستانه سقوط؛ رویایی که بر باد رفته/ چه شد که استعفای اردوغان ترند توییتر شد؟

به گزارش خبر فوری ، در حالیکه رسانه های داخلی و خارجی مشغول بررسی وضعیت همسایه شرقی ایران هستند، در غرب ایران نيز تحولات عمیقی در حال جریان است.

دیروز هشتگ «اردوغان استعفا» در ترکیه ترند شد. رئیس جمهور پرحاشیه ترکیه که در این سالها با وجود فراز و فرود بسیار توانسته میخ قدرت خود را محکم کوبیده و تبدیل به قدرت بی بدیل ترکیه شود حالا عرشه کشتی خود را لرزان و پرالتهاب می بیند.

اردوغان که تا چندی پیش رویای احیای خلافت عثمانی را در سر می پروراند و در امورات داخلی لیبی، افغانستان، سوریه و آذربایجان دخالت می کرد، حالا از جایی ضربه خورده که فکرش را هم نمی کرد. در پی ایجاد نارضایتی های گسترده اجتماعی در ترکیه، سقوط شدید ارز لیر در برابر دلار و همچنین کمبود بسیاری از مواد غذایی، مردم ترکیه هشتگ ERDOĞANİSTİFA را به ترند اول این کشور تبدیل کردند.


اما علت این اتفاق چیست و چگونه اردوغان را که رویای سلطنت بر سراسر قلمرو سلطان سلیمان قانونی و سلطان سلیم را در سر داشت، با این کابوس مواجه کرد؟

اخراج سفرای غربی شوک بزرگ را وارد کرد

علی الظاهر، یک ماجرای سیاسی علت این شوک بوده است. تصمیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای اخراج سفرای کشورهای غربی از این کشور علت اصلی شوک اقتصادی به این کشور بوده است. ماجرا از آنجا آغاز می شود که کشورهای اروپایی به دستگیری عثمان کاوالا، فعال مدنی و تاجری که از سال ۲۰۱۷ در زندان ترکیه است، اعتراض کردند. این اعتراض به مذاق رئیس جمهور ترکیه خوش نیامد و دستور داد تا دولت، ۱۰ سفیر کشورهای غربی را "عنصر نامطلوب" اعلام کند. اظهارات اردوغان پس از آن بود که وزارت خارجه ترکیه سفرای کشورهای کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، سوئد، فنلاند، نیوزلند و آمریکا را برای آن چه که بیانیه "غیرمسئولانه" آن‌ها در ارتباط با عثمان کاوالا خوانده، احضار کرده بود.

این اتفاق شوک شدیدی به بانک مرکزی ترکیه وارد کرد و باعث شد لیر ترکیه سقوط بی سابقه ای را تجربه کند، سقوطی که باعث تورم و نگرانی اقتصادی دولت و شهروندان شده و هشتگ استعفای اردوغان را در توییتر داغ کرد.

با این وجود، به نظر نمی رسد که فقط اتفاق اخیر در تحولات اقتصادی ترکیه موثر باشد. تحولات لیر و بانک مرکزی ترکیه نتیجه چند ماه یا سال تغییر است. بانک مرکزی ترکیه در سالهای اخیر روسای مختلفی را به خود دیده است و در طی دو سال و نیم گذشته رجب طیب اردوغان سه رئیس این سازمان را اخراج کرده که این اقدام بی‌ثباتی اقتصادی دامن زده و باعث خروج سرمایه‌‌های خارجی از این کشور شده است.

رویای سلطان عبدالحمید شدن کار خودش را کرد

به نظر می رسد اتفاقات اقتصادی ترکیه با تحولات سیاسی این کشور مرتبط است. اردوغان روند سیاسی کشور و دولت خود را تغییر داده است. او حالا سعی دارد همانند سلطان عبدالحمید شود نه آتاتورک (در این باره اینجا بخوانید). احیاء سلطنت عثمانی، مقابله با غرب و به خصوص نفوذ بیشتر در کشورهای اسلامی مختلف، اهداف سلطان عبدالحمید بود. او می خواست عثمانی را با شعار "بازگشت" و نه "تجدد" احیاء کند. او در این هدف ناکام ماند و پس از مدتی از سلطنت عزل شد اما اردوغان سخت به دنبال این است که اهداف سلطان فقید ترک را احیاء کند.
با این حال، شواهد نشان می دهد او در تحقق این اهداف ناکام مانده است. کافی است به چالش‌های سیاسی اخیر ترکیه نگاهی بیندازید. درگیری با آمریکا بر سر خرید سامانه S400 از روسیه، اختلاف با غرب بر سر قوانین اجتماعی و به خصوص زندانیان سیاسی، درگیری با غرب بر سر عضویت در اتحادیه اروپا و دور شدن از این خواسته، نفوذ در آذربایجان و افغانستان و لیبی و افزایش تنش با ایران و مصر، ماجرای مسجد شدن ایاصوفیه و... . همه این چالش ها باعث افزایش آسیب دیدن اقتصادی ترکیه شده است. نباید فراموش کرد که ترکیه بخش وسیعی از درآمدش را از صنعت توریسم دارد. بدون شک، به هم خوردن جزیره ثبات و آرامش این کشور به این صنعت آسیب زده و زیان بسیاری را به اقتصاد ترکیه وارد می کند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 43
  • کاربر ناشناس
    0

    انشاالله

  • سامان بیگ
    0

    افتادگی آموز اگر طالب فیضی. هرگز نخورد آب زمینی که بلند است

  • حمید رضا
    0

    یک دوره ای زمان اقای هاشمی رفسنجانی و اقای خاتمی اسکناس ۱۰۰ میلیون لیر معادل ۲۰ هزارتومن ایران بود با همیاری دولت و مردم احمق که رفتند ترکیه ملک و املاک و ویلا خریدند و مردم احمقی که هر ساله به عنوان جهانگرد و گردشگر میروند ترکیه و میلیون ها دلار پول به اقتصاد این کشور کمک میکنند الان هم همین احمق ها اقتصاد ورشکسته ترکیه را کمک میکنند نگران نباشید مولوی شاعر بزرگ ایرانی بود که با این کارهای احمقانه از طرف ترکیه به عنوان شاعر ترک مصادره شد اخه کسی نیست بگه ترکیه ادبیات و فرهنگش کجا بود خاک بر سر کسانی که کشور خود را ویران کردند و ترکیه را اباد کردند

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      به امیدروزی که خانه ومال واموال ایرانیان شیفته وساکن در ترکیه رااردوغان یا هررییس جممهور دیگرترکیه مصادره وخودشون رابالگدبیرون بیاندازد،وای که چه حالی می ده،من یکی کیف میکنم

    • حسین
      0

      یکم در مورد ادبیات مطالعه کن بعد نظر بده

  • مجید
    0

    این دفعه شکر میخوره کسی از ایران کمکش کنه بگذارید سقوط کنه

  • آریایی
    0

    این عاقبت حاکمی هست که با ارباب دنیا در بی افته !!!!! مانند خدابیامرز پهلوی

  • ح آ
    0

    فعلا با قدرتش از ابرقدرتها هم باج میگیره

  • ناشناس
    0

    سنار بده آش به همین خیال باش خخخخخخخ

  • خدا
    0

    من هستم نگران نباشید ترکان

  • احمد اندروژ
    0

    کاراش این سران کشور خودمان است ممکن است مثل ایران، ترکیه رو بدبخت کنه مردم ترکیه باید زود بجنبن و عزلش کنن تا مثل ما بدبخت نشن

  • محمدایمان
    0

    اردوغان خیلی خیلی جوگیر شد دیگه کسی هم بهش کار نگیر خودش زمین میخوره

  • ناشناس
    0

    تا همین جا هم قدرتت رو مدیون ایرانی . اگه ایران پشتت نبود همون شب کودتا کله پا شده بودی ولی دیگه وقت رفتنته . داری پررو میشی

  • كيوان
    0

    ايران قوي را عشق است

  • سِحر نگاه
    0

    هر لیر چند ریاله !!!!؟ فرافکنی به این میگن اگه قرار با یک ترند مجازی حکومت ترکیه سقوط کنه وای به حال.....

  • ناشناس
    0

    خوش به حالشون وقتی یکی باعث نابودی یک کشور میشه باید استعفا بده اما اینجا اون فرد به مقام خدایی میرسه

  • فراز
    0

    کشورداری کار ر بز نیست خرمن کفتن گاو نر می خواهد و مردی کنهن این بند خدا زمانی که صداها را خفه کرد کاردهای سوریه را ویران کرد ارمنستان ویرانکرد و در افغانستان لیبی و قطر و افریقا و قبرس دخالت کرد فکر کرد چند تا پهباد به روز ساخته اس 300 اس 400 روسیه گرفت و چندتا سوخو خواب دید امپراطوری عثمانی زنده شده مردک جهان علمی و فوق پیشرفته نظامی غرب همراه با بیداری اروپا و امریکا در حقوق بشری را کور بود فکر کرد ببخشید خر بازی و یونجه و کا زیاد شده/ کشوری موفق است با مخالفین مدارا با دوستان غرب و شرق خوب باشد کرونا اقتصاد اچمز کرد تحریم های غرب اختلال در کار ناتو و دلایل زیاد دیگر باعث شد ترکیه موفقیت ی دهه گذشت را از دست بدهد لذا تا این مردک افراطی هست و آدم جدا می کند تا آوردگان سوری افغانی ووو با میلیون ها نفر باعث می شوند این مردک بماند ترکیه نماند ترکیه فکر کرده بود ابرقدرت عثمانی ساخته خودخواهی غرور بر حسادت عدم جان بینی و عدام دوستی و انسانیت باعث نابودی شد بهترین کار ترکی رفتن این مردک است حال ما هم باید درس بگیریم نمی تونیم چند هندوانه را با یک دست برداشت بهتر است ایران هندوانه خودمان را برداشت و نگه داشت تا نیافتد بشکند ایران هم گروهی حیلی دوست داشتن ادای ترکیه دربیاره که البته منطق و جهان بینی 7هزار سال ایرانی و 1100ساله اسلامی نگذاشت گروهی تندرو ارمغان جنگ باشند

  • محمد رضا مرادی
    0

    امیدوارم که دیکتاتوریش سقوط کنه این خودش کمک زیادی هست به دموکراسی در منطقه

  • مصطفی عظیمی
    0

    به فرموده رهبر معظم انقلاب هر کس برای همسایه خود چاه بکند اول خودش در آن چاه می افتند .انشالله به واقعیت بپیوندد

    نظرات شما -
    • آریایی
      0

      کسی که برای مردم خودش چاه بکند حکمش چیه ؟؟؟؟؟؟

  • محمد
    0

    به ناشناس صنار درسته کاش افرادی که اظهار فضل و اظهار نظر می کنند اول دیکته اون کلمه را یاد بگیرند بعد پیام بدهند

    نظرات شما -
    • اسی
      0

      فعلاً آش رو نوش جان کنید تا سرد نشده خخخخ

    • بب
      0

      عزیز دل برادر الفبای عربی الفارسی ماشالله واسه هر حرف چنتا نوشتار دار ص س ث زیاد به دیکته گیر نده

  • بینام
    0

    خردغان تروریست حامی داعش وطالبان

    نظرات شما -
    • سالار
      0

      قافبه چون تنگ آید بینام به جفنگ آید خخخخ

    • مردم
      0

      خردوغان اسم رسمی این احمق در ایران شده!! و باید در تاریخ ثبت بشه!

  • ا
    0

    حکومت وقتی به به سمت دیکتاری میره دیگه حاکم روی زندگی مردم قمار میکنه

  • ا
    0

    حکومت وقتی به به سمت دیکتاتوری میره دیگه حاکم روی زندگی مردم قمار میکنه

  • مردم ایران و ترکیه برادرند و بایستی از دیکتاتوری نجات یابند
    0

    حتما ایران مثل قبل به کمک او خواهد رفت تا سقوط نکند؟ ایران ساده دل در کنار مردم ترکیه قرار بگیر تا این دیکتاتور سقوط کند و هی برای ایران و دنیا حرافی و رجز خوانی نکند در حالیکه هیچ پخی نیست.

  • دوست
    0

    اردوغان در باتلاق خودشیفتگی خودش داره غرق میشه بیچاره الهام خانم علیف که چه جای سستی خونه ساخته درود بر ایران سلام بر ارمنستان

    نظرات شما -
    • سرداراذربایجان
      0

      راست گفتی دورودبر ایران علیکم اسلام اذربایجان

  • ستارخان
    0

    ریا کاری با سیاسی کاری ، بس متفاوت است! .....الهام ، یتیم میشود

  • ناشناس
    0

    چرا کور خود وبینای دیگرانید .مگه خودمون غیر از این وضعیت را داریم .اما اونا حد اقل میتونند اعتراضی داشته باشند که مااین حق را هم نداریم .

  • ازاد
    0

    اينقدر ما ملت بدبختيم داريم در مورد ديكتاتوري تركيه حرف ميزنيم،،بابا يه نگاه به وضع خودمون بكنيد ،،خفه شيد،،

  • محمدسنچولی
    0

    مردم‌ترکیه‌مردم‌آگاهی‌هستند‌.کارهای اردوغان‌رازیر‌زره‌بین‌میبرن. عاقبت‌دیکتاتورها‌تباهیست‌.

  • قلندر واقعی
    0

    یه ملیون دلار واسه سرش میدم لعنت خدا بر طالبان و داعشی مسلکان و حامی واپسگرایان عردوغان لعنتی درود بر مخالفین من

  • شهروند
    0

    گفتم با دم شیر بازی نکن گوش نکردی برو دنبالت الهام خانم هم میاد .امریکا با اون دب دبه نمیتونه باایران تا کنه تو والهام عددی نیستین.(فرزندان روح الله)

  • Naser
    0

    مطالب گفته شده در ارتباط با ترکیه درست نمی باشد. این مواردی که گفته شده شباههتش کشورمون ایرانه . شرایط معمولی داره ترکیه .این همه دوربریامون اونجا زندگی میکنن این مشکلات که شما گفتین خبر ندارن! پایین آوردن ارزش لیر هم بخاطر اهداف توریستیست بیشتر تا اینکه افت اقتصاد باشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      زیاد ماهواره وسریال های ترک نگاه نکنی متوجه میشی .....

  • نسل سوخته
    0

    سلطان امروز پیشرفته ترین فرودگاه را افتتاح کردند توهم بسه ایران ۴۰ میلیون زیر خط فقر داره کسی نمیتونه خونه یا ماشین بگیره دلالان زالوصفت خرید وفروش دارند ازدواجی در کار نیست بچه ای در کار نیست

  • سلطان بدهاکاران
    0

    وقت کودتا است. اون مرد که سرش رو گزاشته بود زیر تانک قیافه دیدنی داره این روزها

  • کاربرناشناس
    0

    ولا انچه که ما می بینبم شما در حال سکوت هستید..خیانتکاران به دین با لباس پیغمبر... خدا را مسخره کرده اید..شک نکنید سکوتتان نزدیک است.

  • حسین
    0

    ایا کسی هست به اندازه اردوعان بی شرف ونمک نشناس باش من بعید می دانم اگر مادر نمک به حرام در دنیا باشد من میگو یم اردوغان است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها