ماجرای فریب فرانسه و دور زدن استرالیا توسط آمریکا/ ویدئو

فرانسه فسخ یکجانبه قراردادی با استرالیا را که «قرارداد قرن» برای صنعت این کشور نامیده می‌شد و ارزش آن بالغ بر 56 میلیارد یورو بود، به منزله «خنجر از پشت» به دست یکی از کشورهای متحد خود قلمداد کرد.

ماجرای فریب فرانسه و دور زدن استرالیا توسط آمریکا/ ویدئو

فرانسه ماه گذشته میلادی فسخ یکجانبه قراردادی با استرالیا را که «قرارداد قرن» برای صنعت این کشور نامیده می‌شد و ارزش آن بالغ بر 56 میلیارد یورو بود، به منزله «خنجر از پشت» به دست یکی از کشورهای متحد خود قلمداد کرده و به همین دلیل برای نخستین بار سفرایش را از واشنگتن و کانبرا فراخواند.

پیمان سه‌جانبه توسعه فناوری زیردریایی هسته‌ای موسوم به «آکوس» بین کشورهای استرالیا، ایالات متحده آمریکا و انگلیس، عصبانیت شدید فرانسوی‌ها را به همراه داشت و اظهار ناراحتی مقامات فرانسه در قالب جملاتی مانند «جهان جنگل است» یا «خنجر از پشت» توجه همه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که فرانسه از مدت‌ها قبل نسبت به تغییر گزینه استرالیا برای توسعه زیردریایی‌های خود مشکوک بوده و انتقادهای شدید رسانه‌های استرالیایی نیز اینگونه برآوردها را تقویت می‌کرد، اما در هر صورت واکنش فرانسه به‌نوعی نشان می‌داد که اخبار پیمان برای مقامات پاریس غیرمنتظره‌ بوده است.

نکته حائز اهمیت در این بین این است که اقدامات آمریکا در چند سال اخیر و در جریان مقابله با چین تداعی کننده اقدامات این کشور در جریان جنگ سرد و مقابله باقدرت شوروی سابق است. به نظر می رسد مقامات آمریکایی برای مقابله با قدرت چین برنامه ای شبیه به آنچه در دوران جنگ سرد برای مقابله با شوروی در پیش گرفته بودند در سر می پرورانند.

به بیان دیگر به نظر می رسد آمریکایی ها قصد دارند تا با تجهیز ارتش کشورهایی نظیر کره جنوبی، ژاپن، تایلند و اخیرا نیز استرالیا که متحدان این کشور در منطقه شرق و جنوب آسیا هستند به نوعی چین را وارد یک رقابت تسلیحاتی کاذب نماید تا از این طریق علاوه بر کاستن از قدرت اقتصادی این کشور، در آمد سرشاری از طریق فروش تسلیحات به کشورهای متحد خود بدست آورند و سر و سامانی به اوضاع اقتصادی خود بدهد.

اما رفتار آمریکایی ها با متحدانشان در منطقه غرب آسیا و بخصوص فرار آنها بعد از بیست سال از افغانستان و اخیرا هم خارج کردن سامانه های پاتریوت از عربستان شاید زنگ هشداری برای متحدان شرقی آنها باشد که ممکن است آنها نیز بعد از چند سال دوشیده شدن توسط آمریکایی ها به یکباره به حال خود رها شوند.

اعلام پیمان آکوس در شرایطی صورت گرفت که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با وعده ترمیم روابط خدشه‌دار‌شده آمریکا با متحدانش بعد از دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» روی کار آمده بود. یکی از محورهای تبلیغات بایدن در دوران انتخابات این بود که ترامپ چیزی جدا از آمریکا است و سیاست پشت کردن به متحدان، استراتژی خاص و منحصر به فرد شخص ترامپ به عنوان یک فرد بیگانه‌هراس بوده است.

ماندگار بودن ترامپیسم علی‌رغم کنار رفتن او از قدرت، چیزی است که بسیاری از تحلیلگران قبل از روی کار آمدن بایدن به آن اشاره کرده بودند. یک دیپلمات غربی در بحبوحه جدال‌های انتخاباتی در آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال‌تایمز» گفته بود: «اروپایی‌ها به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارند، اما تصور بازگشت همه چیز به روال قبل از انتخاب ترامپ، ساده‌لوحانه می‌نماید.»

منبع: رادیو بین المللی چین

38

حجم ویدیو: 14.87M | مدت زمان ویدیو: 00:02:46 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها