رییس سابق سازمان انرژی اتمی در آیین رونمایی از کتاب «کاوش مسائل اساسی ایران»:

ایران در طول تاریخ ۲ بار الگوی حکمرانی برای جهانیان بوده است؛ دوران هخامنشیان و جمهوری اسلامی

رییس سابق سازمان انرژی اتمی در آیین رونمایی از کتاب «کاوش مسائل اساسی ایران» گفت که ایران در طول تاریخ دوبار الگوی حکمرانی بوده است: دوران هخامنشیان و دوران جمهوری اسلامی.

ایران در طول تاریخ ۲ بار الگوی حکمرانی برای جهانیان بوده است؛ دوران هخامنشیان و جمهوری اسلامی

مراسم رونمایی کتاب «کاوش مسائل اساسی ایران» با حضور رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حجت الاسلام مصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، و علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.

رضا داوری اردکانی در این نشست گفت: جلسات متعددی برای پیشبرد کتاب «کاوش مسائل اساسی ایران» با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار شد و مجموع مباحث در جهت اصلاح مسائل کشور در حوزه‌های مختلف بود. در این جلسات اساتید رشته‌های مختلف علمی حضور داشتند که گفت‌وگوهای سازنده‌ای شکل گرفت و اساساً طرح مباحث ارزشمند از نکات مثبت مجموع این جلسات بود.

وی افزود: موضوع پیش آمده در افغانستان، فاجعه زمان ماست و مردم افغانستان مسئول آنچه که در کشورشان رخ داده، هستند و ما نیز پاسخگوی مسائل و مشکلات کشورمان هستیم.

علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران در طول تاریخ دو بار الگوی حکمرانی بوده است. بار اول در زمان هخامنشیان که حکمرانی خود را از شرق تا غرب گسترش داشت و توانست جهان را به خوبی و هوشمندانه اداره کنند و در مرتبه دوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شیوه حکمرانی مبتنی بر ولایت فقیه را پیش گرفت. حال باید دید کشوری که توانایی ارائه الگوهای حکمرانی را دارد آیا توانایی اصلاح پذیری نیز دارد؟

وی تأکید کرد: اگر جامعه را مانند فرزند تازه متولد شده درنظر بگیریم مراحلی که این فرزند طی می‌کند تا به رشد و نمو برسد برانگیختگی و شکوفایی ایجاد می کند که به اعتقاد من برانگیختگی انقلاب اسلامی ایران از مشروطه آغاز شد و تجلی و برانگیختگی آن در انقلاب سال ۱۳۵۷ نمایان شد.

صالحی گفت: کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون دوران بالندگی را طی کرده و ممکن است در این راه اشتباهات و قصوری رخ داده باشد. اما تلاش بر رسیدن به بالندگی بوده و به اعتقاد من برپایی جلساتی از این دست نمونه‌ای از سیر در مسیر بالندگی است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: جامعه فرهیخته جامعه به کمال رسیده است و محور اساسی در تحول جوامع آزاد اندیشی است و اگر محلی برای تضارب آرا وجود نداشته باشد تمامی مباحث اهالی علم و نظر، ابتر باقی می‌ماند. در هر دولت و حکومت امنیت ملی اصل و ملاک است و باید بر تعریف آزاد اندیشی کار کرد و حاکمان با منطق و استدلال مورد سوال قرار گیرند. اگر به دین خرافات اضافه شود زنگار به خود می‌گیرد و مسیر آن تغییر می‌یابد. وقتی که یک فردِ مسئول در کشور به عنوان متخصص خارج از عرف، درباره مذاکرات صحبت کند زیر سوال می‌رود، اما اگر شخصی در لباس روحانیت انواع خرافات را مطرح کند مورد سوال قرار نمی‌گیرد. از همین رو معتقدم مسئولیت اجتماعی در قبال گفتار ناثواب در کشور وجود ندارد و این امر یکی از مسائل اجتماعی مهم ایران است.

جامعه فرهیخته جامعه به کمال رسیده است و محور اساسی در تحول جوامع آزاد اندیشی است و اگر محلی برای تضارب آرا وجود نداشته باشد تمامی مباحث اهالی علم و نظر، ابتر باقی می‌ماند

صالحی همچنین با اشاره به این نکته که حکمرانی با جبر میسر نمی‌شود، گفت: امروزه کودکان ما باهوش هستند و در شبکه‌های اجتماعی با انواع استدلال و منطق‌ها روبه‌رو می‌شوند این در حالی است که برخی فقط با بر تن کردن لباس روحانیت با بیان خرافات دینی، شهد شیرین دین را از بین می‌برند. خداوند در قرآن کریم به درستی می‌فرماید: «لا اکراه فی الدین قد تَبَینَ الرُّشْد مِنَ الْغَی» و هدف از بیان آن این است که حکمرانی با جبر محقق نمی‌شود بلکه با اختیار محقق خواهد شد. به اعتقاد من یک حکمران زمانی موفق است که اصلاح پذیر باشد و به سخنان نخبگان جامعه که از سر خیرخواهی نظرات خود را بیان می‌کنند گوش دهد.

اشرف بروجردی نیز در این نشست گفت: دغدغه بررسی مسائل مربوط به ایران از دو سال پیش آغاز شد و این سئوال مطرح بود که در جامعه اسلامی با چه نگاهی باید مسائل را حل و فصل کرد؟ از همین رو برای پاسخ به این سئوال مهم جلساتی برگزار شد که مسئولیت برپایی این جلسات به عهده استاد مصطفی محقق داماد بود و اندیشمندان و فرهیختگان بسیاری نظرات خود را در این کتاب مطرح کرده اند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: مسائل ایران در این جلسات با رویکرد ارائه راهکارهای مناسب به مسئولان کشور مورد بررسی قرار گرفت و استاد رضا داوری اردکانی در این زمینه نظریه قابل تاملی را ارائه کرد که مخالفان و موافقان بسیاری داشت. وی در طرح نظریات خود مطرح کرده بود که اصولاً مسئله‌ای وجود ندارد و به موضوعات جامعه نمی‌توان عنوان مسئله را الصاق کرد.

وی گفت: تعالی افکار در جهت فرهنگ‌سازی یک ایده، یاری رسان است و تشکیلات کوچک مدنی فرصتی برای تبادل اندیشه ایجاد کرده است و در این بین صاحبان اندیشه جایگاه بی‌بدیلی دارند. خوشبختانه نسل امروز گوش شنوا دارند و اهالی فکر و اندیشه تشنه شنیدن هستند. به اعتقاد من رسالت بزرگان این است تا ناگفته‌ها را برای نسل جوان بازگو کنند.

حجت الاسلام مصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران در ادامه مراسم گفت: تحولات اجتماعی بر عهده مراکز علمی است و اگر مراکز علمی حرکت نکنند سطح فکری جامعه متحول نخواهد شد و در جلسات مربوط به کتاب «کاوش مسائل اساسی ایران» بر طرح مسائل و مشکلات مردم در اجتماع آزادانه تاکید می‌شد.

وی افزود: آنچه که امروزه در همسایگی ایران در افغانستان شاهد هستیم، نشان دهنده این مهم است که متفکران، علما، دانشمندان و غیره به فکر تحول فکری توده‌ها نبوده اند و این خطر که دوباره جهل، تاریکی و ظلمت بر اجتماع سایه اندازد نیز وجود دارد.

این حقوقدان تاکید کرد: جریانات پیش آمده در افغانستان اعلام خطر برای بازگشت جامعه به سمت ارتجاع است و متاسفانه تحول فکری در جامعه رخ نداده و تزریق خرافات به مردم در جریان است.

محقق داماد ادامه داد: در این بین سوالاتی از قبیل اینکه چه باید کرد که جامعه از جهل مطلق به خصوص جهل دینی نجات پیدا کند؟، مطرح است. بنده بارها به صراحت گفته ام جهل دینی خطری که متوجه جامعه ما است. به عبارت دیگر دین در لباس خرافات عرضه می‌شود اما آیا جامعه دیندار همراه با خرافات، بهتر از جامعه بی دین است؟ آیا دین کج اندیشانه بهتر از بی دینی است؟ پاسخ به این سوالات در کتاب «کاوش مسائل اساسی ایران» مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران اضافه کرد: امید است در آینده اهل دانش و فرهنگ راه حل نهایی برون رفت از این شرایط را ارائه دهند تا آگاه شویم که با چه روش و زبانی توده جامعه هدایت می‌شود. به اعتقاد من باید فرهنگ تحول را سر سفره مردم آورد اما در حال حاضر پاسخ و راهکار روشنی برای تحقق این مهم وجود ندارد.

لازم به توضیح است فریبرز خسروی معاون کتابخانه ملی، غلامرضا ظریفیان رئیس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی، آرمان ذاکری استادیار و گردآورنده کتاب «کاوش مسائل اساسی ایران» و مظفر پاسدار شیراز ی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مراسم رونمایی از کتاب «کاوش مسائل اساسی ایران» حضور داشتند.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 71
  • درذیل
    1

    بله در دوره جمهری اسلامی الگویی شد برای بقیه جاها که غلط اضافه نکنند مگر نه بد ضربه میخورن

  • حسین
    0

    همه حکومت ها در زمان خودشان، خود را برترین می پنداشته اند. قضاوت با تاریخ است.

  • تلخک
    0

    آقای دکتر لطفأ ساقی تو عوض کن

  • غیر قابل نشر
    0

    اثرات فایزر های زر است

    نظرات شما -
    • علی
      0

      ویا اثرات کار در نیروگاههای هسته ای !!!

  • شهرام.ر
    0

    در زمان هخامنشیان الگوی حکمرانی برای جهانیان بوده ایم ولی در حال حاضر الگوی حکمرانی برای طالبان هستیم . واقعیت را انکار نکنیم.

    نظرات شما -
    • امیرعلی
      0

      خیلی زیبا گفتی

    • عدالت
      0

      درود برشرفت سالار

  • مهدی
    0

    در زمان هخامنشیان درست وای جمهوری اسلامی نه قضاوت با مردم و ملت‌ها است.وگرنه که می گه دوغ من ترش است.مردم همه گرفتارند چه الگویی هستید الگوی بدبختی ملت های ضعیف که ضعیف تر شوند.

  • اریا
    0

    حالت خیلی خوبه از حال روز مردم خبر نداری مردم بیچاره ایران از گرسنگی و فلاکت به فکر مهاجرت از کشور هستن تو حکومت ایران را الگو معرفی می کنی این حکومت الگویی نا کار آمدی است در همه بخش ها کشور پس رفت داشته عاقبت جنس از موتوری گرفتن همین چرت و پرت گفتن میشه

  • هیچ کس
    0

    صد در صد موافقم هر دو الگو هستند ولی در مورد اول، هر چه کرده را، باید انجام داد در مورد دوم، هر چه کرده را، نباید انجام داد. مثال بارز ادب از که آموختی از بی ادبان

  • بهار
    0

    4بار،قاجار ومغول یادت رفت...الگوی رانت،پارتی بازی،اختلاس،رشوه،فقر،ااعتیاد،بالا رفتن سن ازدواج وپایین امدن زاداوری،اختلاف طبقاتی و...خبرفوری حتما درج کن.

  • سعید
    0

    حالا به ما در دوران جمهوری اسلامی الگوی کدوم کشور بودیم

  • باستان شناس
    0

    خجالت بکش تواز هخامنشی چه می دانی؟

  • غریبه
    0

    ای بخدا یه پست خوبی به این هم بدید راحت بشه.... این حرفها چیه برادر

  • حسن
    0

    درسته اولی الگوی خوب ودومی الگوی بد

  • محمد
    0

    شناسنامه صالحی صادره از کجاست ایشان ایرانی هستند؟

    نظرات شما -
    • اکبر دقیق
      0

      گنده اینم دراومد؟ بچه عربه؟؟؟؟؟؟

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    ابن توهمات و تعاریف و تمجیدهای بیخود امثال شماها اطراف نظام بوده که کشور و زندگی مزدم را به اینجا کشانده است ....

  • مفتیان
    0

    البته جهت مثبت و منفی اش را نیز ذکر کن ولی خوبه که هر جا بشینی حرف برای گفتن داری

  • ساچو
    0

    باز جای شکرش باقیه!وگفت: استارت انقلاب ۵۷ از انقلاب مشروطه خورده است.( و استعمار ملعون به کمک.....نگذاشتن این نهال نوپا جون بگیرد، افسوس)

  • ل
    0

    این بابا را چرا محاکمه نمی کنند..کاسبان برجام و تعطیلی صنعت هسته ای..

  • سعید
    0

    واقعا آقامثل اینکه دراین مملکت زندگی نمی کنی ،این حرفها چیه مردحسابی؟کدام الگو؟کشورایران فقط ازنظرمقاومت وسختی مردم درجهان الگوست زیرااگرهرکشوری جزایران بااین تورم ها گرانی ها بیکاری هاوازهمه مهمترافزایش شدیداختلاف طبقاتی روبروبودقطعا هزاران بارساقط شده بود،نظام فعلی ماهیچ الگویی جزفسادبانکی، فسادمالیاتی ونظام دلالی وسرمایه داری ندارد.

  • ناشناس
    0

    هخامنشیان را خوب آمدی اینکه حالا شده ایم الگوی اعتیاد فحشا دروغگویی اختلاس نامردی حق مظلوم خوری رانت خواری با ظاهر دینی دزدی کردن دست در جیب مردم کردن حقوق نجومی گرفتن قانون خدا رو هر روز با فقه پویای جعفری دست کاری کردن الگویی است برای کسانی که پرچمشان نشان اسکلت جمجمه واستخوان دارد چه خوب که از شما دیگر بهره کشی نمی کنند

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      مردم رو چی فرض کردی یکی از یکی چاپلوس تر وبی تربیت تر؟

  • هيچكس
    0

    دكتر جون . جوكي گفتي تا همين الان داشتم ميخنديدم . اين اخرش خيلي باحال بود . الگو خانم

  • علی
    0

    حالا این چهار پشتک وارو باز جلوی حاکمیت تا دوسال ایشان را در ماندن در قدرت تضمین می کند.

  • غیر قابل نشر
    0

    میشه اقا زاده هاتون بیارین تو این الگو زندگی کنند ؟

    نظرات شما -
    • جاویدان
      0

      بچه های ما رفتن در دل اتیش دارند با دشمن میجنگند.پس خفه شو

    • با دژمن
      0

      دارن با دژمن میجنگن ؟؟ توی ... های لاس وگاس و نیویورک . بگو برگردن اینجا در الگو زندگی کنن

    • غیر قابل نشر
      0

      خب جاویدان چرا تو دل آتیش رفتن وبا دشمن جنگیدن فقط نصیب آقازاده ها باید بشود اما تو سوریه و لبنان و ایرانش سهم مردم بود ؟

  • الف
    0

    البته ما درجمهوری اسلامی از این نظر الگو شدیم که با نام خدا میشود اموال یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیا را به راحتی چپاول کرد و آن کشور ومردمش را به بدبختی و نابودی کشاند

  • ali
    0

    خدا وکیلی الان نیم ساعته با همکاران تو اداره این خبر رو خوندیم ... انقدر خندیدیم که بعضی ها نفسشون به شماره افتاده. مرد حسابی خوبی ؟ چی میگی ؟ اوضاع فعلی مملکت الان خیلی خوبه ؟ اجاره خونه 50 متری تو نواب شده 100 میلیون 3 تومان . تخم مرغ شونه ای 50 هزار تومان . دارو گیر نمیاد و ...

  • هخامنشیان
    0

    دکتر جون یه چیزی بگو بهت نخندند دکتر ات را کجا گرفتی

  • A
    0

    چقدرجالبه؟!! هخامنشیان راباالان مقایسه میکنند.تازه شماکه اثارهخامنشی را میخواهیدمحوکنید.عجب این کجاوان کجا؟!!

  • اصل جنس
    0

    آقای صالحی کاملا درست گفتن در باره الگو بودن .البته در ارتباط با قسمت دومش باید این ضرب المثل ادب از که آموختی از بی ادبان را در نظر بگیرند .هر کاری که در جمهوری اسلامی از دزدی اختلاس بی قانونی ارباب مردم بودن بی برنامگی بودن افراد کودن تا آخر عمر در منصب های مختلف استفاده از جوانان در شعار فرار دادن نخبه ها و رفتن در زیر یوق چین و روسیه برعکس عمل کنند

  • سید حسین
    0

    Oh yes yes oh

  • وحید
    0

    جمهوری رو با هخامنشی مقایسه نکن دیگه مثل مقایسه مهره مار با خر مهره است .

  • محمد
    0

    حرف مفت نزن ....

  • ملت
    0

    واقعا خجالت آوره یکی بیاد دوران هخامنشی رو با این وضع افتضاح جامعه که مردم نون برا خوردن به زور پیدا میکنن یکی کنه ... این حکم رانی که داره حرفشو میزنه داره به قیمت جون و زندگی یه ملت تموم میشه ولی چون خودشون تو ناز و نعمت هستن براشون مهم نیس

  • فارس
    0

    هی عربو از کشورت عراق حرف بزن .

  • محمد
    0

    شما در حد چنگیز خان مغول هم نیستین چه برسه به هخامنشیان

  • Mamad
    0

    لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بی ادبان! هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم احتمالا جمهوری اسلامی هم از همین منظر الگو هست که هر کار اینجا میکنن باید از ان پرهیز کرد

  • محمود
    0

    ooخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

  • علی علویان
    0

    :) :) :) :) :)

  • دبهل
    0

    مگر دروغگویان ودزدان واختلاس گران که شما عوامل حکومتی هستید الگو میشوید.خدا پدر کورش رابیآمرزد .شماروح چنگیزو آتیلا را نیز سفید کردید.

  • ایرانی
    0

    مسئولان جمهوری اسلامی دشمن ایران قبل از اسلام هستن و سیاستشون به دست فراموشی سپردن اون دورانه ولی وقتی خارج میرن یا به خنسی می خورن از دوران ایران قبل از اسلام مایه میذارن. مردک کجا تا حالا یه بار یه برنامه تلویزیونی درباره تاریخ قبل از اسلام ساختید و یا حتی سریالی که به اون دوران مربوط باشه. شما شعبه دوم طالبان هستید.بیخود خودتون رو با هخامنشیان مقایسه نکنید نجس میشن.

  • ابوالحیران
    0

    الگوی حکمرانی ؟؟؟؟ باکدوم اقتصاد باکدوم برنامه برای جلوگیری ازفرار مغزها ؟ شوخی هم حدی داره ! میگن ملا نصرالدین عصا شو همون جایی که واستاده بود کوبید گفت ؛ همین جا مرکز زمینه گفتند ازکجا معلوم ؟ گفت ؛ اگر شک دارین برید اندازه بگیرید! اخه عمو یه چیزی بگو که بگنجه !

  • مش جمعه
    0

    به تو چه؟ حتما خودت را هم سهیم می دانی؟تو و امثال توی رانده شده ایران را به پرتگاه ویرانی برده اید.نیم نگاهی به اطراف خودت بکن

  • جلال زرین
    0

    باسلام جناب دکتر صالحی یکی از مفاخر علمی کشوراست زیرامسئولیت پستی ایشان درانرژی هسته ای نمایانگر جهانی بودن ارزش‌ها درانرژی هسته ای میباشد نام نیکو گربماند زآدمی..‌‌. بهکزو ماند سرای زرنگار

  • ی
    0

    اولا دوران پادشاهی هخامنشیان با دوران ولایت مطلقه فقیه قابل مقایسه نیست، ثانیا شما که شبه عرب و متولد عراق و تحصیلکرده لبنان و آمریکا هستید، چگونه به خودت اجازه می‌دهی راجع به ایران و پادشاهان اظهار نظر کنی؟ ثالثا شما در تمایز خوبی و بدی‌ها، در انتهای صف قرار داری، و منافقان و چاپلوسان در درگاهت از قرب و اعتبار بیشتری برخوردار بوده و هستند.

    نظرات شما -
    • مش جمعه
      0

      متن جالبی بود.درد و بلات بخور تو سر صالحی شبه

  • م
    0

    اگر زمان کوروش هم مردم لنگ تخم مرغ و مرغ و گوشت و شیر و نان بودند دخلشون به خرجشون نمیومده همون بهتر که اسکندر با خاک یکسانش کرد

  • ناشناس
    0

    راست میگه الان الگوی طالبان هستیم

  • وحید
    0

    خخخخخخخخخخخخخ تروخدا اینا نگاه شما ابروی هخامنشیان رو بردید

  • ناشناس
    0

    الگویی برای طالبان که قصد دارد ازما تقلید کند وامارت اسلامیش را بنا نهد و بقیه دنیا که دنبال الگویی جهت معرفی کانون فساد،رانت ،بهشت مالیاتی ،اضمحلال اقتصادی .....‌.می گردد.

  • ناشناس
    0

    *حکومتهای دوران باستان همچون هخامنشیان ،ساسانیان مظهرعدالت وکشورداری مدرن درزمان خودبودندکه ما درحال حاضرپس ازگذشت قرن ها از آن، فرسنگها با شاخص های آن فاصله داریم این مقایسه ای مع الفارق است.

  • سید علی میری
    0

    نه نباید به این خرده گرفت نون به نرخ روز خوری و ریاکاری ودروغ اینا شده عادت و روال زندگیشون و در قدرت ماندن این بیچاره هم ریاکاری ودروغ میگه برای اینکه یه چیزی بندازن جلوش و پُست و مقامی بهش بدن. همین وگرنه اختلاس و رانت خواری دزدی ریاکاری ،ناکارآمدی ،دروغ فقر فحشا و گرانی‌های وحشتناک، و بدبختی مردم و مرگ هزاران نفر بخاطر بی اهمیتی برای واکسن الگو نداره حالا چندروز دیگه میچپوننش تو مصلحت نظام

  • اعلی حضرت شاهنشاه آریا مهر
    0

    زمان ما که از این خبرا نبود ما همش وابسته امریکا بودیم بدون اجازه اونا اب هم نمیخوردیم همین بود که خرابمون کردند.. والا ما ادمای خوبی بودیم از ملت بزرگ ایران معذرت میخایم.

  • خوشباش
    0

    جای خوب و آرامی فرستادنت ، راحت باش و حرفهای قشنگ بزن

  • سام
    0

    علی اکبر برو پی فرصت طلبیت و مقام قاپ زدنت خودت کشتی ، من تورو میبینم یاد موشهای بزدل پنیر دوست میفتم بیسواد تو رو چه به خیلی چیزا زنت کحا دماغش عمل کرده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • امیر1
    0

    دروغ شاخ دار .شاخ دار.که می گویند این است

  • :::
    0

    خودت را با جایی مقایسه نکن تو یک پدیده نادر و کمیابی .

  • رضا
    0

    آقای صالحی بشنوبزرگی فرموده است به دهان متملقین و چاپلوسان خاک بریزید

  • کوروش
    0

    افراد یقه سفید جملگی دروغگو ،حیله گر وشیطان صفت هستند واین یارو علاوه بر یقه سفید ،پیشانی داغ کرده برای فریب مردم مظلوم، مرتیکه اسم هخامنشیان را با زبان چاپلوسی ات نیار شما داعشی وطالبانی والقاعده ای هستید دزد ،جنایتکار و وطن فروش همه تان نوکر چین ،روس هستید لعنت بر شما که ایران را ویران کردیدلعنت

  • حمید
    0

    خدایا این سرزمین را از شر دستمال کشان پاک بفرما

    نظرات شما -
    • هفت لنگ بختیاری
      0

      دستمال کشی نباشد از کجا بیاریم بخوریم.نه سواد داریم نه مدرکی نه استعدادی نه کاری بلدیم که کار کنیم.نه حرفه و صنعتی بلدیم.باید دستمال کشی کنیم دای

  • خاص
    0

    جای مناسبی دیگری ایم پیشنهادهای را ندیدم بگویم، لطفا پخش حداکثری کنید، غز انجا بعید بنیادهای تعارض ج ا ایران با غرب و سر راس جنایکاران تخربمچی یعنی امریکا و به همراه نورچشمی محور سرمایه داری غرب(اسراییل) حل شود، پبشنهاد میکنم نظام و نهادهای نظام وقت و سرمایه ملی ایران روی تبادلان ثدور انرژی و ترانزیت خشکی و همسایگان نگذارند چون مثل چهل گذشته دشمنان ج ا نخواهند کذاشت، بهترین روش تبدیل نفت و گغز به فراورده پالایشی و پتروشیمی و تبدیل گاز طبیعی به گاز مایع و صادرات است/

  • خاص
    0

    همچنین بجای ترازیت مثل کربدور شمال و جنوب(امثال کشورکهای دشمن جمهوری باکو و ترکمنستان...، مستقیم از سواحل مکران چابهار تا بنادر شمالی تمرکز شود، بنادر شمال نطقه اتصال به روسیه و اروپا شود/ چون محور غرب اجازه نخواهد داد و صدور انرژی و ترانزیت معطل این کشورکهای نوکر و عامل استکبار جهانی نکنید

  • داریوش
    0

    یعنی با 70درصد زیر خط فقر حکومت فقیهان باید الگوی جهانیان باشد و با حکومت عالم گیر هخامنشیان مقایسه شود؟؟؟؟ عجب قیاس عجیب غریب و به قول عرب ها مع الفارقی کرده ای.

  • عين اله باقرزاده
    0

    اي بابا هخامنشيان كه شاهي ! بگو بهترين الگو براي جهان همون جمهوري اسلاميه اونم با فاصله . چقدر دلم ميسوزه براي مردم مظلوم دانمارك . نيوزلند . نروز كانادا ژاپن و بقيه كه حكومتي مثل حكومت ما ندارن اينا طفلكيا هيچوقت طعم زندگي خوب زير سايه يه حكومت ايده آل مث جمهوري اسلامي رو نچشيدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها