استاد گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در بیمارستان لقمان اعلام کرد:

آرامبخش‌ها در صدر مسمومیت‌های دارویی/ مرگ بالای ناشی از مسمومیت با قرص برنج

استاد گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در بیمارستان لقمان گفت: بیشترین داروهایی که منجر به مسمومیت می‌شوند، شامل آرامبخش‌ها، مسکن‌ها، داروهای روان‌درمانی و ... است.

آرامبخش‌ها در صدر مسمومیت‌های دارویی/ مرگ بالای ناشی از مسمومیت با قرص برنج

دکتر عبدالکریم پژومند در هفته پیشگیری از مسومیت‌ها، درباره وضعیت مسمومیت‌های دارویی در کشور، گفت: مساله مسمومیت‌ها فقط به دارو ختم نمی‌شود، بلکه دارو یکی از رایج‌ترین نوع مسمومیت‌ها است. کشور ما یکی از مصرف‌کنندگان دارو به میزان زیاد در مقایسه با سایر کشورهای دنیا است و از طرفی مصرف خودسرانه دارو در کشور زیاد است. به خصوص در زمینه داروهایی مانند آرامبخش، اعصاب، داروهای مسکن و ...

استاد گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در بیمارستان لقمان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: از نظر میزان مراجعه، در بیمارستان لقمان می‌توان گفت که سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار مراجع ناشی از مسمومیت دارویی داریم که بیشترین عامل مسمومیت هم مصرف داروهای آرامبخش هستند. البته این داروهای آرامبخش نسبت به داروهایی مانند روان‌درمانی کمتر خطرناکند. داروهای روان‌درمانی به ویژه برای افرادی که مشکلات روانپزشکی دارند، خطرناکند. در کشور ما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از افراد دچار افسردگی هستند که از طیف خفیف تا شدید را شامل می‌شود. این افسردگی‌ها می‌تواند پایه‌گذار مصرف دارو بوده و ممکن است در مقطعی از زمان دچار اختلال ثبات روانی شده و دارو را به میزان زیاد مصرف کند.

استاد گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیتها در بیمارستان لقمان ادامه داد: در عین حال آلمینیوم فسفید یا قرص برنج نیز گاهی مور مصرف قرار می‌گیرد که منجر به مسمومیت شده و حتی نصف این قرص می‌تواند کشنده باشد. در تهران و در بیمارستان لقمان سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ مورد مسمومیت با قرص برنج مراجعه می‌شود که متاسفانه مرگ و میر آن بالا بوده و بیش از ۶۰ درصد است. در عین حال داروهای قلبی و عروقی و ضدافسردگی نیز می‌توانند منجر به مسمومیت شده و می‌توانند کشنده باشند. از نظر میزان مرگ و میر سوءمصرف داروهای قلبی به خصوص برای اطفال خطرناک است. از آنجایی که این داروها، رنگ‌های فریبنده دارند، ممکن است مورد توجه اطفال قرار گیرند و مصرف آن‌ها بسیار کشنده است.

وی افزود: بر این اساس باید داروها را در مکان امنی در خانه قرار داد و اجازه ندهیم که کودکان با قوطی دارو و داروها بازی کنند. در عین حال داروها را در بسته‌بندی خودشان در کمد یا قفسه قرار دهید و بسته‌بندی آن‌ها را جابجا نکنید.

پژومند با بیان اینکه مسمومیت دارویی در کودکان خطرناک است، گفت: میزان مسمومیت در کودکان منطقه به منطقه متفاوت است. به عنوان مثال در برخی مناطق مسمومیت با تریاک زیاد است. زیرا کودکان به این ماده در خانه دسترسی دارند و در برخی مناطق هم به صورت سنتی این ماده را دوای هر دردی دانسته و به کودکان می دهند که منجر به مسمومیت‌شان می‌شود.

وی گفت: بیشترین داروهایی که منجر به مسمومیت می‌شوند، شامل آرامبخش‌ها، مسکن‌ها، داروهای روان‌درمانی و ... است.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها