وزیر بهداشت:

هنوز بابت کرونا و پیک ششم خاطرمان آسوده نیست / باید در آماده باش بمانیم

وزیر بهداشت گفت: هنوز بابت کرونا و پیک ششم خاطرمان آسوده نیست و باید درحالت آماده باش بمانیم. امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم.

هنوز بابت کرونا و پیک ششم خاطرمان آسوده نیست / باید در آماده باش بمانیم

دکتر بهرام عین اللهی در جلسه شورای عالی نظام پرستاری که با حضور رییس سازمان نظام پرستاری، معاون پرستاری وزارت بهداشت و مدیران پرستاری برگزار شد، با اشاره به سفر کاری روز گذشته به قم و دیدار با علما و مراجع، بیان کرد: در دیداری که دیروز با مراجع داشتیم، تقریبا تمام مراجع و علما از جامعه پرستاری قدردانی کردند و قدردانی آنها بسیار ارزشمند است، چراکه نشان دهنده این است که مراجع محترم از خدماتی که جامعه پرستاری به مردم ارائه می دهند، بسیار راضی هستند.

وی افزود: برای حل مشکلات نظام سلامت، حجم زیادی از منابع لازم است تا کمبودهای بهداشتی و درمانی مردم به خصوص در مناطق محروم، رفع شود. زیرا بسیاری از بیماران به دلیل عدم دسترسی به درمان مناسب دچار مشکل می شوند.

عین اللهی گفت: انتظار ما از سازمان نظام پرستاری زیاد است، اما باید مشکلات را با همبستگی حل کنیم. برخی مشکلات داخل وزارتخانه است که با کمک دکتر عبادی در جهت رفع آنها تلاش می کنیم، اما برخی دیگر خارج از وزارت بهداشت است که سازمان نظام پرستاری می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

لزوم حرکت به سمت درمان بیمار در منزل

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: حرکت نظام های سلامت در جهان به سمت بیمارستان نیست، بلکه به سمت درمان سرپایی است. بنابراین، نظام سلامت ما نیز باید همگام با کشورهای دیگر به سمت مراقبت بیمار در منزل گرایش پیدا کند. اما متاسفانه در نظام بودجه ریزی کشورمان بودجه را براساس بستری شدن بیمار روی تخت بیمارستانی درنظر می گیرند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید به سمت درمان و مراقبت از بیمار در منزل حرکت کنیم، تصریح کرد: در دنیا ثابت شده که وقتی بیمار در منزل خود بستری شده و درمان و مراقبت می شود، به خصوص در سنین سالمندی، روند بهبودی را با موفقیت بیشتری طی می کند و استرس جدا شدن از منزل و بستری در بیمارستان وجود نخواهد داشت. لذا باید استانداردهایمان را به این سمت و سو ببریم.

مهمترین رکن در درمان موفق بیماران، پرستاران هستند

وی با اشاره به اینکه مهمترین رکن در درمان موفق بیماران، پرستاران هستند، اظهار کرد: حضور پرستاران بر بالین بیمار یک حضور دائمی است، پزشکان وقتی بیمار را معاینه می کنند، می روند، اما این پرستاران هستند که به صورت مداوم حضور دارند و از بیماران مراقبت می کنند.

تاکید بر ضرورت تربیت پرستاران تخصصی

وی ضمن تاکید بر ضرورت تربیت پرستاران تخصصی، گفت: در بخش های تخصصی بیمارستان ها مانند آی سی یو و سی سی یو، باید پرستار تخصصی حضور داشته و مهارت لازم را کسب کرده باشد. اکنون نیز در بیمارستان ها به صورت تجربی و عملی این اتفاق میفتد و پرستاران بعد از مدتی کار کردن در بخش های تخصصی، مهارت لازم را کسب می کنند، اما بهتر است این موضوع به صورت علمی تر دنبال شود و در مورد پذیرش رشته های ارشد و PHD نیز به آن توجه بیشتری شود.

لزوم ساماندهی بخش های خصوصی ارائه دهنده خدمات پرستاری

وزیر بهداشت بر لزوم ساماندهی بخش های خصوصی ارائه دهنده خدمات پرستاری، تاکید و بیان کرد: سازمان نظام پرستاری باید به این موضوع ورود کند، نباید در جامعه شرکت هایی پدیدار شوند که اسم پرستاری داشته و تخصص پرستاری ندارند، زیرا برخی از این شرکت های خصوصی صرفا به دنبال این هستند که سودآور باشند، به همین دلیل نیروهای ارزان که حتی سواد زیادی ندارند، استخدام می کنند و آنها را برای ارائه خدمات پرستاری به منازل می فرستند، این موضوعات باید پیگیری شوند تا شان پرستاران در جامعه حفظ شود و با نام پرستار، افراد دیگر خدمت رسانی نکنند و اعتماد مردم نیز به این مساله جلب شود.

وی درخصوص رسیدگی به مشکلات پرستاران، ادامه داد: پیشنهاداتی که ارائه شد ازجمله مرخصی تشویقی، حق پرستاران است، اما هنوز بابت کرونا و پیک ششم خاطرمان آسوده نیست و باید درحالت آماده باش بمانیم. امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم.

تزریق حدود 67 میلیون دوز واکسن کووید 19 در عرض دو ماه و نیم

وزیر بهداشت در ادامه درخصوص واکسیناسیون کووید 19 عنوان کرد: از دی ماه 99 تا تیرماه سال جاری فقط 5 میلیون دوز واکسن تزریق شده بود، و امروز به مرز 72 میلیون دوز رسیدیم، یعنی در عرض دو ماه و نیم حدود 67 میلیون دوز واکسن تزریق شده است و این توفیق به دلیل هماهنگی بین سازمان ها و بخش های مختلف کشور به دست آمد.

سرعت واکسیناسیون در ایران از نظر نمایندگان سازمان جهانی بهداشت تحسین برانگیز است

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، عین اللهی با بیان اینکه در هر کاری که مردم را به صحنه بیاوریم، موفق خواهیم بود، یادآور شد: مثلا در مورد واکسیناسیون تا ساعات پایانی شب، دانشجویان پای کار بودند و به مردم خدمت رسانی می کردند، و یا اینکه بسیاری از اماکن و حسینه ها به مراکز تزریق واکسن تبدیل شدند، شاید اگر خودمان می خواستیم واکسیناسیون را انجام دهیم بیش از یک سال به طول می انجامید، اما اکنون سرعت واکسیناسیون در ایران از نظر نمایندگان سازمان جهانی بهداشت تحسین برانگیز است. ما به اندازه جمعیت امارات که حدود 8 میلیون نفر است، در یک هفته حدود 8 میلیون دوز واکسن تزریق کردیم. تا قبل از این، در فضاهای مجازی همه نسبت به نبودن واکسن معترض بودند، اکنون که مشکل واکسن رفع شده، می گویند چرا واکسن می زنید؟

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    ایشان هم دو رو هستند دیروز گفتند نگران پیک ششم نیستیم در ارشیو همین رسانه خبری است امروز گفتند نگران هستیم این مدیریت بهداشت و درمان یک کشور است در عرض یک روز دو حرف متناقض

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها