بیانیه انجمن فیزیک ایران درباره «سرمنشاء بودن ما در کوانتوم»

انجمن فیزیک ایران درباره این گفته جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که «ما سرمنشاء کوانتوم هستیم»، بیانیه ای منتشر کرد.

بیانیه انجمن فیزیک ایران درباره «سرمنشاء بودن ما در کوانتوم»

بیانیه انجمن فیزیک ایران درباره اظهارات سردار علی فدوی ( بیشتر بخوانید ) بدین شرح است:

در روزهای اخیر اظهارات یکی از صاحب منصبان کشور در باره «سرمنشاء بودن ما در کوانتوم»، آن هم در هزار سال پیش، انعکاس وسیعی در داخل و خارج کشور داشته است. متاسفانه بی‌پایه و اساس بودن این ادعا چنان است که موجی از تاسف و شرمندگی را در دوستداران پیشرفت و اعتلای کشور برانگیخته است. به‌‌همین سبب انجمن فیزیک ایران ناگزیر است که برای دفاع از تلاش‌های جامعه علمی ایران نکاتی را به‌کلیه مسولان و دولت‌مردان و هم‌چنین رسانه‌های جمعی تذکر دهد و در واقع مواضع پیشین خود را تکرار کند.

پیشرفت علمی در یک حوزه پدیده‌ای است تدریجی که با تلاش مداوم ده‌ها سال پژوهشگران و متخصصان یک کشور و همکاری آنها با همتایان خود در جوامع دیگر و البته با پشتیبانی و سرمایه‌گذاری های کلان دولت‌ها و موسسات اتفاق می‌افتد.

آن دسته از کشورهای در حال توسعه که این موضوع بدیهی را دریافته‌اند بسرعت در حال کم کردن فاصله خود با قدرت‌های بزرگ هستند. متاسفانه در کشور ما درک کاملا نادرستِ رهبران سیاسی و نظامی‌ از پیشرفت علمی و اشتیاق آنها برای پیشی گرفتن زودرس از قدرت‌های بزرگ، نه تنها این فاصله را کم نکرده بلکه روز به روز خسران‌های بزرگی را به‌کشور و سرمایه‌های ملی آن تحمیل کرده است.

حاصل چنین نگاهی مسابقه‌ای است که بین نهادها و سازمان‌های مختلف برای طرح ادعاهای بی‌‌اساس در گرفته که هر روز نمونه‌ای از آن را در رسانه‌های جمعی مشاهده می‌کنیم. روزی سخن از غنی‌سازی اورانیوم در یک آشپزخانه توسط دانش‌آموز شانزده ساله است و روزی دیگر سخن از ساخت دستگاه ویروس‌یاب الکترومغناطیسی مستعان و امروز هم سخن از «سرمنشاء بودن ما در علم کوانتوم» آن هم در هزار سال پیش.

شاید گویندگان چنین مطالبی تصور می‌کنند طرح چنین مطالبی غرور ملی و امید نسل جوان را در داخل کشور تقویت می‌کند. اما حقیقت آن است که این نوع ادعاها برای همان جوانان نیز تنها باعث شرمندگی و برباد رفتن امید و اعتماد آنان به‌آینده‌ای مبتنی بر عقلانیت می‌شود. جوانانی که می‌بینند افرادی هنوز می‌توانند با طرح ادعاهایی که با واقعیت بسیار فاصله دارد مسئولین کشور را بفریبند، به‌این نتیجه می‌رسند که در ساختن آینده‌ی وطن جایی ندارند و راهی کشورهایی می‌شوند که به‌استعدادهای آنها فرصت رشد و شکوفایی می‌دهد.

حال که مسئولین کشور ما، اگرچه دیرهنگام، به‌اهمیت علوم و فناوری کوانتومی پی‌برده‌اند، مسئولیت حرفه‌ای ما ایجاب می‌کند که یک بار دیگر توجه آنها را به‌دیدگاه شاخه علوم و فناوری اطلاعات کوانتومی انجمن فیزیک که در تاریخ ۱۳۹۹/۴/۱۴و در همین ارتباط منتشر شد جلب کنیم. در آنجا به‌دقت ضرورت‌های پیشرفت در این رشته، مزیت‌های نسبی کشور و هم‌چنین الگوهای پیشرفت را در کشورهای مشابه توضیح داده‌ایم.

اکنون انجمن فیزیک ایران در این بیانیه به‌بیان این واقعیت اکتفا می‌کند که فاصله جامعه علمی ما در این حوزه، در بخش تجربی و آزمایشگاهی، با دستاوردهای بین‌المللی گزارش شده بسیار زیاد است. بنابراین در ارایه گزارش هر نوع پیشرفتی، از هر سازمان و نهاد و آزمایشگاهی، جایی برای نگرانی و ملاحظات امنیتی وجود ندارد. در حال حاضر از موسسات ما، آن هم در صورتی که قدم‌های پژوهشی خود را به‌درستی بردارند، تنها انتظار می‌رود که پروژه‌هایی که سال‌ها پیش گزارش شده‌اند را باز تولید و تکرار کنند، و البته این دستاورد کمی هم نیست. هر پیشرفتی در این مسیر فقط و فقط وقتی می‌تواند معتبر شمرده شود که گزارش آن به‌صورتی که مرسوم جامعه علمی است منتشر شده و توسط اهل فن مورد ارزیابی و انتقاد قرار گیرد تا راه برای پیشرفت‌های بعدی باز شود. با قدم‌های مستحکمی به‌این گونه می‌شود به‌آینده‌ای روشن در این زمینه برای کشور امیدوار بود. هر نوع تلاش برای تبلیغات رسانه‌ای با اجتناب از مسیر درست ارزیابی حرفه‌ایِ دستاوردهای علمی از سوی هر سازمان و نهادی، می‌بایست هشداری برای تصمیم‌گیران کشور باشد و آنان را نسبت به‌عدم اصالت این فعالیت‌ها، با اهداف سودجویانه و هدر دادن منابع ملی، نگران کند.

منبع: سایت انجمن فیزیک ایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • حسن
    0

    شما سر منشا بدبختی بیکاری اعتیاد بی ابرویی ایرانیان در خارج کشور طلاق فحشا و....مردم ایران هستید

    نظرات شما -
    • سیاوش سلطان
      0

      شما یعنی انجمن فیزیکدانان ؟ درسته ؟

  • یکی از مردم
    0

    چقدر بیانیه جامع و پر مفهومی هست...فقط برای ساندیسی ها درکش خیلی سخته!!! مثل حسن

  • علی
    0

    انجمن فیزیک ایران خیلی به خودتون سخت نگیرید . کسی که این حرفو زده سواد خودش سیکل هست. سوم راهنمایی. و البته از قماشی هست که ید طولانی در چرت پراندن داشته و دارن. اینها همونایی هستن که یه قابلمه گرفته بودن دست و میگفتن کرونا را از فاصله ۵۰۰ متری کشف میکنند

  • Hedayat
    0

    ما را، راهی میبرند،که دشمنانان ملت میخواهند، مشکل ما این هست که مدافع دهها کشور، و در آمد و ثروت مملکت خرج تروریست ها میشود.و ما مدافع حقوقی کسانیکه هستیم که سران ان کشورها پولهای ملت ما را به خودمان برنمی گردانید.و همونا با دشمن ملت ما و با دشمنانان ملت آنها روابط حسنه دارد.،

  • کاربر ناشناس
    0

    یک عده عامل اسرائیل هستند واگر جانشین فرمانده سپاه این حرف را می زند درست است چرا تخریب می کنید متاسفم برای خبر فوری

  • کاربر ناشناس
    0

    جانشین فرماده سپاه دکتری فیزیک دارد اگر نمی دانستید بدانید ۴تا ضد انقلاب بیانیه دادند شد خبر

    نظرات شما -
    • سید احسان
      0

      دکترای سهمیه ایی و افتخاری که مثل درجات نظامی که بدون حضور در دانشگاه نظامی بصورت بیلی به آنان اعطا شده

    • علی
      0

      به سید قلابی پدر علم تجبه است اگه تو -پدرت - خاندانت مرد بودید تو میدون جنگ شرکت مکردید تا شاید بفهمید چقدر دانستن فیزیک تو زدن پهپاد امریکای وپادگان امریکای تو عراق نیاز هست

  • کاربر ناشناس
    0

    من هم قبول دارم که ما سر منشا کوانتوم هستیم خودم فیزیکدان هستم

  • کاربر ناشناس
    0

    چند نفر بیسواد در انجمن فیزیک جمع شدند وبیانیه می دهند حال یک تحقیقات ساده هم ندارند

    نظرات شما -
    • به داشمند ناشناس
      0

      نه تو با سوادی. هر روز تحقیق می کنی به کشف های بزرگی رسیدی برو آمو خدا روزی تو جای دیگه حواله کن.

  • کاربر ناشناس
    0

    چرا خبر فوری در خصوص کرسنت چیزی نمی نویسد

  • باغبان
    0

    خوب شاید به فناوری‌هایی دست پیدا کردن که انجمن فیزیک ازش خبر نداره!!!!

    نظرات شما -
    • آلن
      0

      مثل در قابلمه مستعان؟

  • ناشناس
    0

    از انجمن فیزیک هم معذرت می خواهیم خخخخخخ

  • مکوندی
    0

    پست پست عرزشی هاست.الان میریزند پای این خبر

  • ملت عجیب
    0

    زیاد هم بیرا نگفته ، ملتی که پراید 17 میلیونی را 150 میخرد و آب از آب تکان نمیخورد، میتواند سرمنشا خیلی چیزها باشد و کوانتوم هم یکی از آنها !!!!

  • الکن
    0

    خالی بسته در حد لالیگا . لااقل از اون مهری که رو پیشانیت داغ کردی خجالت بکش .دروغ بالاترین گناه کبیره است و دروغگو ، رسوا

  • احسان
    0

    مولا علی می‌فرماید ،مرد زیر زبان خود پنهان است ،اگر کسی دست کم تا مقطع دیپلم درس خوانده باشد میداند چنین ادعایی در پیشگاه جهانیان حماقت است.

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      یعنی ان حضرت بیشترازدیپلم خوانده بودند؟علم که به سوادنیست برادرمن.علم به شعور وفهم است.شرح مجموعه گل هم مرغ سحرداند وبس،،،ورنه هرکو ورقی خواند معانی دانست.ازبادمعده همینطور نظر ندهید.

  • آلن
    0

    ما سر منشا دروغ هستیم

  • متفاوت
    0

    زیادنگران نباشید ونمیخواهد باهم بجنگید.مافیای علم توسط قدرتها علم واطلاعات رامیدزدند وخودشان باهم میجنگند.گاهی یک فرد دورافتاده هم ممکن است ازیک دانشمند نوبل گرفته هم بیشتربداند.

    نظرات شما -
    • الف
      0

      جناب متفاوت علم با اون عرفان بازی و نابغه پروری شما که هر از گاهی صداسیما یکیشون رو پیدا میکنه فرق داره. افراد در جامعه علمی فیزیک میان، حرفهای دانشمندان قبلی رو میفهمن و یه چیز بهش اضافه میکنن. کسی که تو خونه اش و رو تشکچه نشسته فکر میکنه به هستی و کل دنیا رو میخواد تفسیر کنه تو قم پیدا میشه نه آزمایشگاه. تریپ متفاوتم برداری، فقط برای رسانه و سلبریتی بازی خوبه، دنیای علم دنیای تلاش و زحمت کشی و درس خوندن و از تجربه های دیگران بهره بردنه

    • متفاوت
      0

      الف.علم بی انتهاست.اصلا علم یعنی اطلاعات درموضوع های مختلف که ما ان راتقسیم بندی کرده ایم ، این علم ازهرزبانی ممکن است بیرون بیاید و این ما هستیم که چگونه وباچه هدفی ومنظوری ان رادرخدمت بگیریم.گاهی مکرمیشود وگاهی ضدمکر.اطلاعات کوانتومی هم علمی فهمی است که همه علوم تقسیم بندی شده حتی فیزیک،شیمی،ریاضیات و عرفان هم میتواند ازان بهره ببرد ودرخدمت گرفته شود.

    • الف
      0

      یه مشت کلمات که قابل راستی ازمایی نیستند کنار هم قرار میدی احساس میکنی جمله معناداری میشه. هر حرف عجیب غریبی، لزوما درست نیست. برداشتت از کوانتوم شخصیه و باهاش میشه مثلا شعر گفت، اما در علم بهش اعتنایی نمیشه. علم روش خودش رو داره. در خصوص روشش تحقیق کن.

  • ناشناس
    0

    اینها رو از کجا پیدا میکنن تو که هیچ سررشته ای نداری برا چی حرف میزنی

  • قلندر
    0

    شما سردار سرلشگر سپهبدجاج کربلایی.مشهدی فدوی اول ادب در کفتار یاد بگیرید ،کوانتوم ، پیشکش ،

  • سید حسین
    0

    برادران دانشمند ما در سپاه سرمنشا تمام علوم بشری از جمله ویروس یاب مستعان و هفت نوع واکسن برکت الله و فخر الله و نورالله و....... هستند و باعث افتخار دانشمندان جهان می باشند.

  • عادل
    0

    این جوانان که مگید عفل دارند وقتی دروغ به این بزرگی میشنوند از همه چیز زده میشوند

  • اسماعیل
    0

    خاطرتون هست وقتی گفتن پهپاد آمریکا رو سالم به دست آوردن همین شماها مسخره میکردید

    نظرات شما -
    • سید حسن
      0

      با یک گل بهار نمیاد ، شنونده باید خودش عاقل باشه،آن قطعا اتفاقی بوده چرا که اگر تکنولوژی رخنه به سیستم پهپاد آمریکایی دست ایران بود در واقع بر اساس پروتکلهای آن می توان پدافند آن را ایجاد نماید ودر آنصورت روزانه دهها و.. پهپاد را می توانسیم در سوریه ،یمن،و... شکار کنیم ولی می بینی که در کل تاریخ همان یکدونه بود نه بیشتر.

    • بخوان تا بدانی
      0

      آن پهپاد را افغانستانی ها بر زمین یافتند چرا که دچار نقص فنی شده بود و با دریافت پول به ایران دادند

    • ملاثانی
      0

      اسکل بنزینش تموم شد

  • مهدی
    0

    دمتان گرم اجازه ندهید دیدگاه های علمی مسخره مناصب سیاسی و نظامی شود کار خوبی کردید اطلاعیه روشنگری صادر کردید و هر کس بشیند در خصوص تخصص خودش خرف بزند و از اسمان ریسمان باقی دست بکشد !

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      ای جاهلی که اسمت هم مهدی است، سردار فدوی کسی نیست که دروغ گوید، رژیم صهیونیستی می‌داند این سردار چقدر کارش درست است، اونایی که این بیانیه رادادن مشت انسان سست عنصر وابسته به بیگانگان هستند

  • علی
    0

    بعضی ها از اصل مطلب عاجزند وخودشونو به حماقت مزنند (جامعه فیزیک)هزار سال پیش ایران خواستگاه بوعلی وابو ریحان وذکریای رازی ...... واروپا درگیر رنسانس و جنگهای صلیبی وبا گذشت هزار سال هنوز علوم دانشمندان ایرانی بعنوان مرجع دردنیا استفاده میشه نکنه منکرید

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      جامعه فیزیک فکرمیکنه کوانتوم یک ماده ای درفیزیکه که دچارسوتفاهم شده است.کوانتوم به حالت کمیت وکیفیت کوچکترین جز هرچیز رامیگویند که هرعلمی باشناخت مفهومی ان میتواند درابزار یا حالات ازان استفاده کند.

    • آلن
      0

      جناب متفات شما قطعا صحبتهای سردار فدوی را گوش نداده اید ! در ضمن هر جا صحبت از کوانتوم می شود منظور فیزیک کوانتوم است و نه یک دانه برنج از یک گونی!

    • متفاوت
      0

      خب اشتباه میکنند که فقط درانحصارفیزیک است.فقط به واقعیت پیوستن ان فیزیکی میشود.امامهم شناخت حالت کوانتمی است ،مثلا یک انقلاب هم وقتی به واقعیت میپیوندد ازاول باحالتهای کوانتمی شکل میگیرد.

    • ماسک پلانک
      0

      متفاوت برو ساندیستو بخور.راجب‌فیزیک با وضو حرف‌بزن بی حاصیت

    • متفاوت
      0

      جناب ماسک شماهم بفرمایید توی صف مرغتان بایستید.چون من راجع به فیزیک حرفی نزدم وفیزیک علم خودش رادارد.بحث ما راجع به کوانتوم وجهان کوانتمی بود.

  • پزشک سهمیه ای
    0

    اتفاقا مسئولین ایرانی بعد از منقل به همه علوم‌احاطه دارند

  • سیاوش سلطان
    0

    *متن با کرکتر زیاد فرستادم ، شاید دلیل تایید نشدن کامل ارسال نشدن باشد ، در دو پکت ارسال می شود ............... ۱-مفهوم کلی علم با مفهوم جزئی علم از هم ناگسستنی هستند و ترتیب و توالی به آن جهت می دهد . آقایان انجمن فیزیک تفاوت ساختمان داده و ساختمان گسسته چیست ، کدام پیش نیاز دیگری است ؟! تفاوت فضا و داده چیست ؟! آیا فصا همان ظرف است مثل شانه تخم مرغ و تخم مرغ ؟! شیر یکطرفه چه شباهتی با دیود زنر دارد ؟! وقتی دکترای فیزیک در درس کلاس برای نود دقیقه درس که میشه شصت دقیقه و چهل دقیقه مفید ، چرا باید به کتاب مراجعه کند و به جای پاسخ به سوالات دانشجو نسبت به موضوعی که باید جلسه قبل معرفی می کرد ، روش تدریس ، فقط به تدریس اکتفاء می کند تا حالا جوابگو سوالات دانشجویان بودید که الان بیانیه صادر می کنید ؟!

  • سیاوش سلطان
    0

    ۲ - ادامه یک ... برای قضاوت جو را متشنج نکنید که کانون وکلاء و اساتید غربگدا اگر همه هم بروند هیچ اتفاقی برای کشور نمی افتد بلکه شرایط برای جوانان تحصیلکرده که از دست همین جوامع و سازمان های انحصار طلب گریخته اند فضای کاری برایشان باز می شود ، تقلاء در پیش مرشد مارگزیدگی است ، شما سواد دارید جامعه هم دارید ، بگویید غیر ترجمه و چاپ چند مقاله چه خروجی علمی داشته اید ، تا ما بی سوادها هم مطلع شویم ، جای سفت نش.....د ، چون خودتان را نجس می کنید ، جنگ جهانی راه انداختید و غرب را به رخ می کشید ، غربال بالا بیاد اول اهل فساد کوچل می شوند ، بعداً نگید یک انسان شجاع نبود بگوید ، گفتم و شنیدید ، بساط موسی و ساحران راه نندازید چون اژدهای موسی شوخی نداره ، شما هم طاقت پای حرف ایستادن ندارید

    نظرات شما -
    • آلن
      0

      شما کلا قبله رو گم کردی! دوست عزیز اصلا چرا باید فرماندهان سپاهی ما در مورد هر چیزی نظر بدن! چرا همه جا هستن! چرا باید نظری بدن که دروغ محضه! حالا شما روی تپه اونا اسکی میری؟!!!

  • امیر
    0

    بابا این انجمن فیزیکی هارو ببرید تا پیشرفت هارو ببینند بلکه مثل اون وزیر خارجه گند نزنند.

    نظرات شما -
    • اخوند نخودکی
      0

      شما هنوز نتونستی یه وام ازدواج رو بهم بدی.بعدا چرت و پرت بنویس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها