معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خبرفوری؛

احتمال کودتای آمریکا دانشجویان را به تسخیر سفارت وادار کرد/ دانشجویان براساس درک واقعیت‌ها اقدام کردند/ سازمان‌های بین المللی اذعان دارند که ایران به مذاکره پایبند بوده است

معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری گفت: ما یکبار مذاکره کردیم، طرفی که پیمان شکنی کرده است هم ایران نبوده، همه سازمان‌های بین المللی هم اذعان دارند که ایران به مذاکره پایبند بوده است.

احتمال کودتای آمریکا دانشجویان را به تسخیر سفارت وادار کرد/ دانشجویان براساس درک واقعیت‌ها اقدام کردند/ سازمان‌های بین المللی اذعان دارند که ایران به مذاکره پایبند بوده است

سوگل دانائی - به «سیستر مری» معروف بوده، می‌گفتند جزو کسانی بوده که در سال‌ 58 از دیوار سفارت آمریکا بالا رفته، خودش اما می‌گوید مترجم بوده و بعد از 3 روز به سفارت آمریکا رفته است. معتقد است تسخیر سفارت در آن زمان بدلیل جلوگیری از کودتا بوده و اگر بازهم به 40 سال قبل برگردد، چنین می‌کند. بیشتر ما او را به واسطه حضورش در سازمان حفاظت از محیط زیست می‌شناسیم. از ابتدای دولت دوازدهم اما او به سمت معاونت ریاست جمهوری در حوزه زنان و امور خانواده انتخاب شد. «معصومه ابتکار» حرف‌های زیادی در حوزه زنان، سیاست‌های آمریکا و حتی محیط زیست داشت. قسمت اول گفت‌وگوی او با خبر فوری به گذشته او و تفکراتش پیرامون آمریکا اختصاص دارد.

* خبر فوری : خانم ابتکار، بسیاری از مردم ریشه دشمنی ایران و آمریکا را حمله دانشجویان به سفارت می دانند، می‌گویند اگر آن زمان شما و سایر دانشجویان سفارت را تسخیر نمی‌کردید احتمالا امروز دشمنی آمریکا با ما به این صورت نبود، چه قدر این تحلیل را قبول دارید؟

ابتکار: ببینید در ماه‌های اولیه انقلاب و در سال 58 شرایط کشور بسیار متزلزل بود، دانشجویان که خودشان بخشی از انقلاب بودند از اینکه شاه خلع شده اجازه ورود به آمریکا را پیدا کرده، بسیار خشمگین بودند. اتفاقات دیگری مانند شلوغی‌ها در مناطق مرزی و بحث‌های جدایی طلبی که در آن دوران قوت گرفته بود، همه تحلیلگران را به این نتیجه رسانده بود که آمریکا، انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت نشناخته و در صدد اقدامی شبیه اقدام 28 مرداد سال 32 است. اقدامی مانند کودتا.

* خبر فوری : یعنی شما بدلیل همین کودتا بود که ضرورت رفتن به سفارت را احساس کردید؟

ابتکار: بله من و همنسلانم غم و رنج دوران کودتا را از زبان پدرم شنیده بودم و می‌دانستم که کودتا چه قدر تلخ است و چه قدر می‌تواند کشور را به عقب بیندازد. کشوری که آینده‌ای روشن داشت و هدفش صلح و دوستی بود. به همین دلیل بود که دانشجویان احساس کردند که باید چرخه دخالت آمریکا را بشکنند. دانشجویان تصور می‌کردند که اقدامشان بیشتر از دو یا سه روز هم به طول نمی‌انجامد. امام و مردم اما پشتیبانی جدی از این اقدام کردند و دیگر خود مردم حاضر نبودند عقب نشینی کنند و کوتاه بیایند. مردم خودشان هم می‌خواستند آمریکا دیگر در کشور دخالتی نکند.

*خبرفوری: آن زمان تصور می‌کردید که اقدام شما باعث تداوم دشمنی با آمریکا شود؟

ابتکار: بله تصور این دشمنی و ادامه روند در آن زمان هم بود اما دانشجویان نگران شرایط بودند.

*خبرفوری: اگر به 40 سال پیش بازگردید بازهم این شیوه را برای مبارزه با سیاست‌های آمریکا پیش می‌گیرید؟

ابتکار: به نظر من اقدام آن زمان دانشجویان اتفاقا اقدامی درست بود و براساس درک واقعیت‌ها توسط خودشان بود. چنانچه ما امروزه می‌بینیم که آمریکا در هر کشوری قدم گذاشته و دخالت کرده، فقط ثمره آن فقر و عدم ثبات و امنیت بوده است.

*خبرفوری: بسیاری بر این باورند که ایران دائما با طرف آمریکا در حال نزاع و دشمنی بوده است.

ابتکار: در ابتدا باید گفت اینطور هم نبوده که ایران همیشه با آمریکا درگیر باشد ما در دولت یازدهم ، تجربه برجام را داشتیم. مذاکره کردیم. در مذاکرات به توافق رسیدیم، تحریم‌ها برطرف شد، ایران در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی پیشرفت چشمگیری کرد.

*خبرفوری: شما به عنوان یک دانشجوی پیرو خط امام چه راهکاری برای برون رفت از شرایط کنونی و رفع تحریم‌ها دارید؟

ابتکار: اول از همه باید بگویم، این شرایط ایجاد شده، بدلیل تغییر سیاست‌های دولت آمریکاست، رییس جمهوری روی کار است که هدف اصلیش برون رفت از برجام بوده. هدفش این است که به دولت ایران و مردم ایران ضربه بزند، باید گفت مردم، چون طرف ترامپ مردم ایران است. دولت اما در این مدت تمام رویکردش این بوده که مردم از نظر معیشتی آسیب نبینند.

*خبرفوری: شما خودتان به عنوان عضوی از کابینه، فضای دولت را برای مذاکره مجدد چگونه می‌بینید؟

ابتکار: تا الان که این فضا نبوده است، ما یکبار مذاکره کردیم، طرفی که پیمان شکنی کرده است هم ایران نبوده، همه سازمان‌های بین المللی هم اذعان دارند که ایران به مذاکره پایبند بوده است. اما طرف‌های دیگر در عمل هیچکدام پایبندی نشان ندادند. البته فارغ از اینها در یکسال گذشته نباید جنگ روانی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را فراموش کرد. جبهه اخبار نادرستی که به مردم وارد می‌شد و باعث ایجاد خستگی و ناامیدی در مردم می شد و گاهی عوامل داخل هم دست به دست دادند تا شرایط سخت شود. به هرحال طبق برجام شروطی گذاشته شده است و کشورهای 5 +1 باید پایبندی خود را به ما ثابت کنند. البته ممکن است در فضای جدید، مذاکره‌ای صورت گیرد اما فعلا که اینطور نیست و در حال حاضر همه اقداماتی که در حال انجام است برای این است که فشارها روی مردم به حداقل برسد. ما سیل سختی را پشت سر گذاشتیم با ورود خیلی جدی دولت و نیروهای نظامی، مردم، هلال احمر، بسیج و ... با همدلی مشکل و سختی را سپری کردیم. این دوره هم باید با همدلی سپری شود، تجربه سیل نشان داد که می شود که با همه سختی‌ها که مردم دارند کنار هم قرار گیرند این می‌تواند در شرایط تحریم هم چاره ساز شود. آقای رییس جمهور هم توضیح دادند که ما ملت صلح طلبی هستیم اما چون نتیجه نگرفتیم این تصمیم را اتخاذ کردند، رییس جمهور هم گفتند ما از برجام خارج نمی شویم اما توقع همیاری سایر کشورها را داریم.

33

حجم ویدیو: 23.85M | مدت زمان ویدیو: 00:11:34 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ملت
    0

    گروگان گرفتی پسر دخترت اونجا چکار میکنن

  • هههه
    0

    حتما" آقازاده ایشون در آمریکا برای نابودی شیطان بزرگ ( آمریکا ) در تلاش هستند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها