تحلیل لوبلاگ از اقدامات جدید ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای و برجام؛

صبر ایران به سر رسیده/ استراتژی ایران در مورد آمریکا تغییر کرده/ سیاست جدید باعث شکاف بین بولتون و ترامپ خواهد شد

لوبلاگ تاکید دارد که با خروج تدریجی ایران از برجام و ارسال نامه رئیس‌جمهور روحانی به سران پنج کشور، ایران در حقیقت از سیاست صبر استراتژیک به عمل استراتژیک تغییر فاز داده است.

صبر ایران به سر رسیده/ استراتژی ایران در مورد آمریکا تغییر کرده/ سیاست جدید باعث شکاف بین بولتون و ترامپ خواهد شد

به گزارش خبر فوری ، وبگاه خبری لوبلاگ طی گزارشی به آخرین تغییرات ارتباط ایران و آمریکا پس از تغییرات جدید سیاست هسته ای جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته پرداخت. این گزارش تحلیلی به قلم دِرک داویسون است و مولف آن تاکید دارد که با خروج تدریجی ایران از برجام و ارسال نامه رئیس جمهور روحانی به سران پنج کشور، ایران در حقیقت از سیاست صبر استراتژیک به عمل استراتژیک تغییر فاز داده است.

نویسنده لوبلاگ معتقد است که اکنون روابط ایران و آمریکا پرتنش‌تر هم می‌شود و اگر در آینده میان این دو کشور ارتباطی هم برقرار گردد با شرایطی متفاوت رخ خواهد داد. البته ایران هنوز اقدام جدی در زمینه خروج از برجام و بازگشت تاسیسات هسته ای خود انجام نداده است و اقدامات اخیرش( یعنی تولید 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده) بازگشت پذیر هستند. این اقدامات به خودی خود برجام را نقض نمی‌کنند اما بعید نیست به زودی ایران اقدامات هسته ای خود را افزایش داده و عملا به تولید آب سنگین بپردازد. اقدامات ایران می‌تواند ناقض برجام باشد و در این صورت، کار کمی پیچیده می‌شود.

با خروج تدریجی ایران از برجام و ارسال نامه رئیس جمهور روحانی به سران پنج کشور، ایران در حقیقت از سیاست صبر استراتژیک به عمل استراتژیک تغییر فاز داده است

در همین زمینه ایران به سه کشور اروپایی یعنی آلمان و فرانسه و انگلیس 60 روز فرصت داده است که مانع تحریمهای نفتی ایران گردند و به نوعی فروش نفت ایران را در مسیر قانونی خود بیندازند وگرنه ایران تاسیسات آب سنگین خود را مجددا راه اندازی خواهد کرد و درصد اورانیوم غنی شده خود را هم افزایش خواهد داد.

لوبلاگ در ادامه به علل تغییر استراتژی ایران در زمینه برجام و آمریکا می‌پردازد. نویسنده معتقد است که ایرانی‌ها از ابتدا قصد نداشتند که برجام را نقض کرده و یا از آن بیرون بیایند. برخی کارشناسان معتقدند که علت اصلی این اقدام و تغییر استراتژی کمپین فشار حداکثری تیم سیاست خارجی ترامپ است که با روشهای مختلف به غیر از نابودی برجام بر اقتصاد ایران هم فشار بسیاری آورده اند.

این کمپین باعث شده است که ایران (هر دو حزب اصلی این کشور) متقاعد گردد که سیاست و خط و مشی خود را تغییر دهد. به همین دلیل باید گفت که ایران در حال حرکت از سیاست صبر استراتژیک به عمل استراتژیک است. ایران نقشه راه جدید خود را طراحی کرده است و به خوبی در آن گام می‌گذارد.

مخاطب اصلی استراتژی جدید ایران بدون شک اتحادیه اروپا و سه کشور اصلی آن یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس است. این سه کشور اوایل سال میلادی جدید طرح نقل و انتقال مالی جدید منسوب به اینستکس را راه اندازی کردند تا به نوعی ایران بتواند تحریمهای آمریکا را دور بزند. مساله ای که از ابتدا تا کنون در مورد اینستکس وجود دارد نفت است. در حالیکه ایرانیان اصرار دارند مکانیسم مالی جدید شامل خرید و فروش نفت ایران شود، اروپا تاکید دارد که اینستکس تنها شامل اقلام و کالاهای بشر دوستانه می‌شود.

استراتژی جدید ایران دقیقا همین مساله را هدف گرفته است. ایران با تهدیدات برجامی خود و عملیاتی سازی نسبی صنعت هسته ایش قصد دارد اروپا را مجبور کند که اینستکس راشامل قراردادهای مالی نفتی هم بکند.

لوبلاگ تاکید دارد که ایران هدف دیگری هم از تغییر سیاست جدید خود دارد. ایران می‌خواهد شرایط جدید مذاکره احتمالی با آمریکا را تغییر دهد. ایران از طریق بازگشت نسبی به برنامه هسته ای خود می‌خواهد بار دیگر دست برتر را نسبت به آمریکا داشته باشد. بعد از خروج ترامپ از برجام ایران استراتژی صبر را پیش گرفت و اعلام کرد که با آمریکا مذاکره نمی‌کند تا طوفان بخوابد و سپس با آرام تر شدن اوضاع استراتژی عمل را پیش گرفت تا توپ را به زمین آمریکا انداخته و مانع پیروزی ترامپ در انتخابات 2020 گردد.

ایران با تهدیدات برجام خود و عملیاتی سازی نسبی صنعت هسته ایش قصد دارد اروپا را مجبور کند که اینستکس راشامل قراردادهای مالی نفتی هم بکند

درک داویسون(نویسنده گزارش لوبلاگ) معتقد است که تغییر جدید سیاست ایران به مسائل داخلی این کشور هم مربوط می‌شود. از نظر لوبلاگ، طبق گزارش ایندیپندنت در بین جبهه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در داخل ایران هم اکنون یک انشقاقی به وجود آمده است.

برخی از موافقان دیروز مذاکره اکنون مخالف روحانی و ظریف شده اند. آنها معتقدند که پاسخ ظریف و روحانی به اقدام آمریکا در سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام کافی نبوده است و ایران دیگر نباید به دنبال اروپا برای پیگیری خواسته‌های خود باشد. افزایش این جبهه مخالف، باعث شده است که روحانی سیاست خارجی خود را تغییر داده و به سمت عمل بیشتر و رویکر فعالانه در مقابل خارجی‌ها داشته باشد.

لوبلاگ در انتها تاکید دارد که استراتژی جدید ایران می‌تواند تاثیرات بسیاری را در داخل تیم ترامپ به وجود آورد. نویسنده گزارش مدعی است سیاست جدید ایران اگر بتواند درهای مذاکره را رو به آمریکا بگشاید منجر به ایجاد اختلاف درونی در تیم ترامپ هم می‌شود. هم اکنون بین ترامپ و جان بولتون بر سر ایران اختلاف پیش آمده است. بولتون مخالف ایران و متمایل به جنگ است در حالیکه ترامپ علاقه ای به جنگ با ایران ندارد.

استراتژی جدید ایران می‌تواند تاثیرات بسیاری را در داخل تیم ترامپ به وجود آورد

بولتون هم اکنون نقش دیک چنی را ایفا می‌کند که در زمان معاونت بوش پسر یک تنه از طریق لابی با نمایندگان و نهادهای امنیتی جنگ با عراق را ایجاد کرد. بولتون می‌خواهد با ایران جنگ کند اما ترامپ مانند بوش نیست و رئیس جمهور جنجالی حال حاضر آمریکا علاقه ای به تنش نظامی و هدر رفتن میلیاردها دلار در خاورمیانه ندارد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • علی
    0

    این عکس مال کی است..

  • اریو
    0

    امیدوارم هرچی میخاد بشه یبار بشه مرگ یبار شیون یبار 40 ساله ج اسلامی و امریکا همدیگه رو تهدید میکنن هردوشونم میگن اگ کار ب زور بکشه دست برنده دست ماست امیدوارم جنگ بشه ببینیم امریکا مرد عمله یا ج اسلامی یطرفه بشه و خلاص

  • ملت
    0

    یک عده بزدل ترسو اچمز انگلیس جمع شدن توی مجلس و دولت که با باند باند بازی و مافیا گری حسابی با امریکا انگلیس حسابی همراهی میکنن و حسابی رابطه پدر فرزندی دارن باز قدیمها از مجلس خبری از استیضاح و پرسش پاسخ میشد فردای قیامت تک تک شهیدا باز خواستتون میکنن شماهایی که مثلا خدا پیغمبری میشناسید

  • هابیل
    0

    وقتی فشار جبهه مخالف باعث شده بالاخره جناب رئیس جمهور و حزب محترمشون ی تکونی بخوره و باعث به دست و پا افتادن اروپا شده حالا اگه ی دولت بااراده ،شجاع و غیروابسته در راس باشه چه اتفاقی می افته؟ ی دولتی که نخواد چند چند ماه وقت بده و از ی نیمه منتظر نیمه بعدی باشه.دولتی که طرف مقابل ازش حساب ببره در ضمن استفاده از استراتژی پلیس خوب و پلیس بد آمریکا دیگه جواب نمی ده.پلیس خوب ترامپ پلیس بد جان بولتون.ملت احمق نیستن که از ی سوراخ دوبار گزیده بشن

  • علی فشگی فراهانی
    0

    روز از نو روزی از نو یه ۶سال منتظر بودیم برجام به ثمر بشینه راحت زندگی کنیم حالا هم ۶سال باید منتظر بمانیم برجام خراب بشه این وسط مردم بدبخت چه گناهی کردن که به پای اینا باید بسوزیم

  • محمد
    0

    چهل سال است که با کلید واژه مسخره ی مذاکره، ملت را سرکار گذاشتند اگر این مدت به جای نگاه به بیرون به ظرفیتهای درونی ونخبگان وجوانان توجه میشد الان وضعمان زمین تا آسمان متفاوت بود...مذاکره یعنی هدر دادن امکانات و ظرفیتها و خیانت به کشور، چون طرف اهل نیرنگ است نه مذاکره واقعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها