آمریکا آمادگی درگیری نظامی در غرب آسیا را ندارد

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به منطق حاکم بر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا، این کشور اصلا آمادگی درگیری نظامی در منطقه غرب آسیا را ندارد.

آمریکا آمادگی درگیری نظامی در غرب آسیا را ندارد

به گزارش مشهد فوری ، هادی شوشتری اظهارداشت: ایالات متحده آمریکا در زمان روی کار آمدن دولت جدید، اعلام کرد از برجام که به لحاظ منطق تنظیم معاهدات بین المللی، یک توافق و معاهده چندجانبه بود، به صورت یک‌جانبه و علیرغم مخالفت همه خارج می‌شود، اما از چند پیمان بین المللی دیگر نیز خارج شده، بنابراین منطق جمهوری اسلامی ایران باید چه باشد؟

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که من همچنان به تعهد خودم پایبند هستم و با خردمندی و به تعبیر رئیس‌جمهور با صبر استراتژیک به حضور خود در برجام ادامه داد. در این مدت نیز کشورهای باقی‌مانده در برجام بر اساس تعهدی که داشتند، باید حداقل به صورت مشخص در چند موضوع تمرکز پیدا می‌کردند که یکی مساله نفت و دیگری مساله بانک بود.

شوشتری ادامه داد: آن زمان بنا به دلایلی شاهد اقدام چندان موثری نبودیم و مهم‌ترین استدلالشان این بود که شرکت‌های ما به گونه‌ای هستند که نمی‌توانیم به صورت دولتی ورود پیدا کنیم. از آن طرف ایالات متحده آمریکا با شرکت‌ها و بانک‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کرد و به نوعی آن‌ها را تحت فشار قرار داده و ارعاب می‌کرد که اگر با جمهوری اسلامی ایران کار کنید، تبعات سختی در پیش خواهید داشت.

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی گفت: هم مذاکره با 1+5 در آن مقطع در چارچوب منافع ملی ایران بود و هم در این مقطع که شورای عالی امنیت ملی اخطار داد که سطح همکاری در چارچوب برجام را کاهش داده، البته این به معنای خروج از برجام نیست، یعنی در عین ماندن در چارچوب برجام سطح همکاری را تقلیل داد که در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد، چارچوب و چشم‌انداز خوبی وجود ندارد. بیانیه شورای عالی امنیت ملی نشان داد که پنجره دیپلماسی، تعامل و همکاری بسته نشده، بلکه اخطاری داده شده که هم سطح همکاری افزایش پیدا کرده و هم پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند. احتمال دارد که اگر مهلت مقرر پاسخ قابل توجهی دریافت نشود، این پنجره بسته شود.

وی در خصوص احتمال افزایش تنش‌ها و درگیری نظامی بین ایران و آمریکا، عنوان کرد: این موارد گمانه‌زنی‌هایی است که توسط برخی مطرح می‌شود، اما من معتقد هستم با توجه به منطق حاکم بر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا، این کشور اصلا آمادگی درگیری نظامی در منطقه غرب آسیا را ندارد. جمهوری اسلامی ایران با عراق و افغانستان قابل مقایسه نیست و از اساس قیاس اشتباهی است. تجربه نشان داده آمریکا اساسا آمادگی چنین گمانه‌‎زنی‌هایی را به لحاظ حقایق و واقعیت‌های موجود در محیط منطقه و ساختار یالات متحده آمریکا ندارد.

شوشتری با اشاره به اینکه سهم ترامپ از ماهیت سیاست خارجی در صحنه بین الملل متناسب با استانداردهای روابط بین الملل نیست، تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌ها و کاراکتر شخصیتی که ترامپ دارد، سیاست بین الملل و خارجی را از ناحیه تجارت نگاه می‌کند و این منطق صحیح نیست. فهم ترامپ از پارادایم سیاست خارجی با نوع رفتاری که برای برگرداندن به پای میز مذاکره دارد، درست نیست.

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی در خصوص میانجی‌گری برخی کشورها در روابط بین ایران و آمریکا، گفت: کشورها در عرف بین‌الملل همیشه برای برقراری یک ارتباط و یک پل اعلام آمادگی می‌کنند، اما اوضاع، شرایط و رفتار کلی مستلزم تغییر در نگرش و رفتار دولتمردان ایالات متحده آمریکا است.

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها