مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر مطرح کرد؛

نگرانی از سمپاشی هوایی ملخ‌ها در در مناطق حفاظت شده بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: همواره در کمیته بحران استان اعلام کردیم که در مبارزه با ملخ‌های صحرایی، در مناطق حفاظت شده سمپاشی هوایی انجام نشود.

نگرانی از سمپاشی هوایی ملخ‌ها در در مناطق حفاظت شده بوشهر

فرهاد قلی نژاد اظهار کرد: نگرانی ما برای حفظ تنوع زیستی و گونه‌های جانوری و گیاهی استان بوشهر است، البته تا به حال هیچگونه گزارشی از تلفات گونه‌ای بر اساس استفاده از سم‌ها نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: با توجه به حادث شدن اتفاقات و مخاطرات زیست محیطی در هر روز و هر شرایطی، نیاز بوده که کارگروه مخاطرات زیست محیطی با برنامه‌ای دقیق و مشخص شکل بگیرد، از همین رو از سال قبل این کارگروه در استان بوشهر با ابلاغ به یکی از کارشناسان اداره کل به طور رسمی فعال‌تر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: فهرستی از مخاطرات زیست محیطی را برای استان بوشهر، تنظیم و برای مدیریت بحران استانداری بوشهر ارسال شده است. همچنین دو کارگروه آلودگی هوا و گردوغبار را برای استان بوشهر در سال ۹۷ در استانداری برگزار کرده و مصوباتی نیز داشته ایم.

قلی نژاد خاطرنشان کرد: در بحران‌هایی که در سراسر زمین ایجاد می‌شود همواره باید نسبت به مخاطرات زیست محیطی حساسیت داشت چرا که ممکن است این مخاطرات در نهایت به مخاطرات امنیتی منتهی شوند.

وی در خصوص سمپاشی های مقابله با هجوم ملخ‌ها در استان بوشهر تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که از جهاد کشاورزی استان بوشهر دریافت نمودیم تا به حال سم‌های استفاده شده برای مقابله با هجوم ملخ در استان، سمدسیس (Desis) بوده که بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: حساسیت ما در محیط زیست استان بیشتر بر روی مسئله سمپاشی هوایی در مناطق حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست است. همواره در کمیته بحران استان اعلام نمودیم که در این مناطق سمپاشی هوایی انجام نگیرد.

فرهاد قلی نژاد با بیان اینکه هیچ گونه گزارشی از تلفات گونه‌ای بر اساس استفاده از سم‌ها نداشته‌ایم، گفت: نگرانی ما برای حفظ تنوع زیستی و گونه‌های جانوری و گیاهی استان بوشهر است.

دبیر کارگروه مخاطرات زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد: ضروری است که اعضای کارگروه بر دو موضوع آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع و هجوم ملخ‌ها و ارائه راهکارهای عملیاتی و کاربردی خصوصاً در تشکیل تیم واکنش سریع اطفا حریق، تأمین منابع آب مورد نیاز اطفا حریق و پیش بینی پد هلیکوپتر در مبدا و مقصد مناطق مستعد آتش سوزی تمرکز داشته باشند.

وی اضافه کرد: بالگرد و ایجاد پد هلیکوپتری در مناطق مستعد حریق پیش بینی شود و همچنین از ظرفیت بسیج و دیگر نهادهای انقلابی، جوامع محلی و شوراها استفاده شود.

دبیر کارگروه مخاطرات زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: انجام آموزش‌های لازم توسط سازمان آتش نشان ی، مطالعه و جانمایی برای ایجاد آتش بر در مناطق و پیگیری برای جذب اعتبارات لازم از محل ملی و استانی و انجام بیمه حوادث یک روزه برای آتش سوزی‌ها و حوادث احتمالی نیز مورد نیاز است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها