روزنامه‌ها مدام صفحات خود را کم می‌کنند، مشکل واقعا از گرانی است؟/ بهانه‌های کاغذی برای فرار از بحران کاهش مخاطب

روزنامه‌ها حال و روز ناخوشی دارند. پایان عصر روزنامه‌های کاغذی آنها را درگیر بحرانی کرده که پایانش تعطیلی است.

روزنامه‌ها مدام صفحات خود را کم می‌کنند، مشکل واقعا از گرانی است؟/ بهانه‌های کاغذی برای فرار از بحران کاهش مخاطب

به گزارش خبر فوری ، مدیران مطبوعات درد گرانی را حس می‌کنند اما به‌جای درمان، فرافکنی می‌کنند. یک روز تحریریه‌هایشان را خالی می‌کنند، یک روز بهانه گرانی کاغذ می‌آورند اما به‌نظر می‌رسد مشکل اصلی، ریزش شدید مخاطب است.

با ظهور عصر شبکه‌های اجتماعی دیگر کسی برای خواندن خبر یک روز قبل، حاضر نیست روزنامه بخرد.

گرانی کاغذ نیاز به واردات هم باعث شده با بحران دلار، هزینه انتشار روزنامه‌های کاغذی بالا رود. حالا مطبوعات به سراغ گران کردن هر نسخه خود کرده‌اند اما این سبب ریزش بیشتر مخاطب شده است.

مطبوعاتی‌ها فقط یک راهکار به ذهنشان می‌رسد: جنگ روانی و فشار به دولت برای تخصیص رانت. آنها انتظار دارند سبد غذایی خانوارهای ایرانی هر روز کوچک‌تر شود ولی ارز دولتی برود به حیب مطبوعات و هزینه رسانه‌های گرانی که منتشر می‌کنند، کاهش یابد.

رهبر انقلاب چندی پیش بر تسهیل واردات کاغذ تاکید کردند ولی نه الزاما برای مطبوعات: برای کتاب.

واقعیت این است که پول بیت‌المال نباید صرف رسانه‌های کم اثری شود که در رقابت با شبکه‌های اجتماعی، بازنده هستند.

وقتی مردم به‌خوبی از شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع از اخبار استفاده می‌کنند، چرا باید رسانه‌های متعدد کاغذی با هزینه مردم چاپ شده و روی کیوسک‌های مطبوعاتی بی‌مصرف باقی بمانند؟

در تمام‌ جهان، روزنامه‌هایی به حیات خود ادامه می‌دهند که خبرها و گزارش‌های تازه‌ای داشته باشند. در نبود چنین روزنامه‌هایی، ادامه حیات مطبوعات فقط بسته به وضعیت بازار است. روزنامه‌ای که مخاطب ندارد، نباید با رانت دولتی ادامه حیات دهد.

کاغذ اگر نیاز به ارز دولتی دارد، برای چاپ کتاب است، نه مطبوعات. روزنامه‌هایی که تنها دلیل چاپ‌شان برخورداری از رانت کاغذ و یارانه دولتی است، به پایان کار خود رسیده‌اند.

فریاد مظلومیت را آنها که سالها از امتیازات کاغذی دولت استفاده کرده‌اند، نباید سردهند. مردم پایان کار این مطبوعات رانتی را رقم زده‌اند.

از دولت انتظار می‌رود تحت تاثیر فشارها، پول مردم را به‌جای اقلام اساسی، صرف رانت مطبوعات نکند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • علی
    0

    واقعا دراین موقعیت کسی وقت نداره روزنامه بخونه و از طرفی با توجه به پیشرفت دیجیتال انهایی هم که اهل مطالعه هستند از طریق دیجیتال پیگیری میکنند روزنامه قدیمی شده و اونا یی که دم از روزنامه میزنند بخاطر رانت در قسمت کاغذ میباشد

  • امیر نظری سرشکه
    0

    وقتی که همه چی گران شد وگرانی به کاغذ رسید خوب معلومه مشکل پیش میاد خرج خبرنگار و کارمند و ...به یه گوشه این خرج های اضافه کمرشکنه/ بگذریم که الان مردم خبرهارو از فضای مجازی و تلویزیون و ... دنبال میکنند وکسی سراغ روزنامه نمیرن یا وقت خوندنش رو ندارن/ این ها در کنار برخی روز نامه های زرد دیگه واویلا رسوایی در رسواییه انشالله همه ی روز نامه نگارا شادو شنگول باشن

  • ستار
    0

    این فقط دزدی از جیب مردم فلک زده است تو این شرایط بحرانی بایستی جلوی اینها رو گرفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها