سوغات ایلام همچنان ناشناخته/ محصولاتی که نیازمند برندسازی هستند

ایلام - اکثر استان‌های کشور دارای سوغات با برند و بسته بندی مشخص هستند، اما سوغات ایلام به دلیل عدم توجه به این مقوله در کشور ناشناخته مانده است.

سوغات ایلام همچنان ناشناخته/ محصولاتی که نیازمند برندسازی هستند

ایلام از مقصدهای گردشگری غرب ایران به عروس زاگرس شهرت دارد، این استان با طبیعتی بکر و تمدن ۱۰ هزار ساله و همچنین وجود مرز مهران سالانه میزبان گردشگران و زوار زیادی است.

متأسفانه به دلایل مختلف از حضور زائران و گردشگران در استان برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم استان به خوبی استفاده نمی‌شود، در حالی بیکاری و کمبود در آمد در این استان محروم کاملاً موج می‌زند.

یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان در بحث گردشگری، وجود سوغات بومی و محلی متعدد در استان است که متأسفانه نبود مراکز عرضه با بسته بندی و برندسازی خاص باعث شده بیشتر گردشگران و زائران استان را دست خالی ترک کنند.

البته ایجاد یک بازارچه دائمی صنایع دستی در شهر ایلام تاحدودی بخشی از ظرفیت‌های صنایع دستی استان که تعدادی از آنها مختص خود استان هستند را در دسترس عموم قرار داده ولی کافی نیست و نیاز به مراکز عرضه بیشتر با نام تجاری ایلام بیشتری هست.

سوغات ایلام نیازمند معرفی

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سوغات ایلام در بخش صنایع دستی شامل گلیم نقش برجسته، جاجیم و… است و در بخش خوراکی‌ها محلی نیز شامل بژی برساق، روغن حیوانی، حلوای کله کنجی و…است.

عبدالمالک شنبه زاده تصریح کرد: گلیم نقش برجسته، آش مانشت، بژی برساق و کله کنجی چهار سوغات اختصاصی این استان هستند که هولوگرام سوغات ملی دریافت کردند.

وی اظهار کرد: این محصولات به عنوان سوغات و برند اختصاصی استان ایلام ثبت شده و در جلب و جذب گردشگران نقش زیادی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه شهر ایلام نیز به عنوان شهر گلیم نقش برجسته در کشور معرفی شده است، افزود: یک بازارچه دائم صنایع دستی در شهر ایلام با ۲۳ در رشته‌های گلیم، چوب، سفال، مس، زیورآلات، جاجیم، معرق و … بخشی از نیازهای گردشگران و مسافران را تأمین می‌کند.

سوغات ایلام همچنان ناشناخته/ محصولاتی که نیازمند برندسازی هستند

شنبه زاده اظهار داشت: طی همین یک ماه اخیر و حجم زیاد ورود به گردشگر و مسافر به استان ایلام، بیش از پنج میلیارد و صد میلیون ریال انوع محصولات صنایع دستی در مناطق مختلف استان توسط گردشگران خریداری شده است.

وی با اشاره در بخش سوغات و صنایع دستی استان ایلام نیازمند معرفی بیشتر است، تصریح کرد: سوغات محلی و صنایع دستی استان ایلام بسیار جذاب و زیبا است، نسبت به سایر صنایع دستی در دیگر مناطق ارزان‌تر است که این ویژگی یکی شاخصه‌های گردشگری در استان ایلام است.

گلیم مهمترین صنعت دستی ایلام

معاون صنایع دستی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام یکی از استان‌های پیشتاز در تولید صنایع دستی است و صنعتگران فعالی را در این حوزه دارد.

انتخاب ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته باعث شد میزان فروش گلیم نقش برجسته طی یک ماه گذشته در استان ایلام ۱۰۰ در صد افزایش داشته است. نورالدین محسنی با اشاره به اینکه انتخاب ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته تأثیر بسیار مهمی در فروش این محصول کاملاً بومی به گردشگران داشته است، تصریح کرد: میزان فروش گلیم نقش برجسته طی یک ماه گذشته در استان ایلام ۱۰۰ در صد افزایش داشته است.

وی می‌افزاید: ۳۳ رشته صنایع دستی در استان ایلام تولید می‌شود که عمده ترین این صنایع گلیم برجسته است، گلیم، معرق، جاجیم، کارهای سفال، چوبی، گیوه بافی، سیاه چادر، لباس محلی، تزئینات شیشه، سنگ قیمتی و … از دیگر رشته‌های صنایع دستی در استان است که این رشته‌ها در بیش از ۱۰۰ کارگاه فعال استان در حال تولید هستند.

وی عنوان می‌کند: در استان ایلام چهار هزار و ۵۰۰ نفر در ۵۲ کارگاه مشغول بافت گلیم نقش برجسته هستند که سالانه سه هزار متر از این نوع گلیم توسط آنان تولید می‌شود.

چند سوغات محلی در ایلام

وی به بعضی از سوغات و خوراکی‌های محلی استان نیز اشاره کرد و تصریح کرد: به عنوان نمونه حلوای بگل یکی از شیرینی‌های سنتی استان ایلام است و از آنجا که این شیرینی ارزش غذایی بالایی دارد، علاقه مندان بسیاری به آن روی می‌آورند.

وی افزود: زنان باسلیقه و هنرمند ایلامی با ترکیب موادی چون کنجد سفید، کشک پودر شده (بگل)، خرمای مرغوب و روغن محلی (دان) این حلوای بی‌نظیر را طبخ می‌کنند.

معاون صنایع دستی استان ایلام ادامه داد: حلوای بگل سوغات بسیار خوبی برای گردشگران است.

سوغات ایلام همچنان ناشناخته/ محصولاتی که نیازمند برندسازی هستند

محسنی با اشاره به اینکه کله کنجی جزو شیرینی‌های مخصوص شهر ایلام است که به عنوان یکی از سوغات استان نیز به شمار می‌رود، افزود: مردم ایلام این شیرینی را بیشتر فصول استفاده می‌کنند. مواد اصلی تهیه آن، کنجد و خرماست که بسیار پر انرژی و مقوی است.

وی تصریح کرد: استفاده از خرما در طبخ و تهیه انواع نان‌ها و شیرینی‌های اصیل و سنتی ایرانی بسیار مطلوب و پسندیده است که نمایانگر ارزش غذایی بالا و فرهنگ غذایی سالم پیشینیان است.

مهم‌ترین دلیل مصرف این شیرینی، انرژی فوق‌العاده و عدم وجود چربی‌های مضری است که اغلب در اکثر شیرینی‌ها مشاهده می‌شود وی افزود: مهم‌ترین دلیل مصرف این شیرینی، انرژی فوق‌العاده و عدم حضور چربی‌های مضری است که اغلب در اکثر شیرینی‌های دیگر مشاهده می‌شود.

وی عنوان کرد: معروف ترین شیرینی ایلامی با نام محلی بژی برساق از سالیان دور تا کنون رونق سفره‌های مردمی است که هنوز هم جایگاه ویژه ای نزد خانواده‌های ایلامی دارد.

از دیگر سوغات مهم استان ایلام می‌توان به عسل و روغن حیوانی اشاره کرد که کیفیت بالای این محصولات باعث شده بسیاری از گردشگران و مسافران استان از این سوغات خریداری کنند.

ظرفیت‌های تولید سوغات بومی و محلی می‌تواند برای کسب درآمد و ایجاد شغل در استان بسیار حائر اهمیت باشد، البته این مهم نیازمند برندسازی، بست بندی، حمایت مسئولان و… است.

منبع: مهر

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها