هشدار به والدین؛ خطری جدی در کمین این کودکان

استرس در دنیای امروز همه رده‌های سنی را درگیر خود می‌کند؛ فشار عصبی که در برخی مواقع به شکل رفتار‌های آسیب رسان به خود یا دیگران نمایان می‌شود.

هشدار به والدین؛ خطری جدی در کمین این کودکان

یکی از اختلال‌های روانی که این روز‌ها عده زیادی به آن مبتلا هستند وسواس اجباری کندن مو‌های سر یا مو‌های بدن و حتی ریش و سبیل درمردان به نام بیماری تریکوتیلومانیست.

بنا بر آمار‌های جهانی میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به این اختلال مبتلا هستند و بر اثر آن افزون بر آسیب رساندن به خود از نظر اجتماعی به دلیل ایجاد ظاهر متفاوت آسیب می‌بینند و دچار کمبود اعتماد به نفس و دیگر مشکل‌های اجتماعی می‌شوند.

کارشناسان علت‌های مختلفی برای این عارضه مطرح می‌کنند از جمله نوعی جهش ژنتیکی یا ناتوانی درکنترل و مقابله با استرس و هیجان شدید که سبب می‌شود فرد برای تسکین خود مو‌های سرش را بکشد.

یکی دیگر از طیف‌های این اختلال سندرم راپونزل است که بر اثر آن فرد موی کنده شده را می‌بلعد یا می‌جود که اختلالی بسیارخطرناک است و امکان دارد در معده سبب خونریزی و انسداد روده و حتی در مواردی مرگ فرد شود.

افرادی که دچار نوع حاد و شدید اختلال وسواس کندن موی سر هستند از حضور دراجتماع هراس دارند و با استفاده از انواع وسایل، چون کلاه گیس، کلاه، روسری ومواردی از این دست مناطق خالی سرخود را می‌پوشانند.

این افراد از حضور درمکان هایی، چون آرایشگاه ها، رفتن به سالن‌های ورزشی، کلاس شنا و مهمانی هراس دارند، زیرا مشکل آن‌ها نمایان می‌شود.

این مشکل در صورت تاخیر دردرمان می‌تواند حالت مزمن پیدا کند و حتی تا بزرگسالی و سالمندی فرد هم ادامه پیدا کند. اصلی‌ترین راهکار برای درمان این اختلال اراده و مراجعه به پزشک برای یادگیری راهکار‌های مقابله و کنترل استرس است.

کمک و همیاری اعضای خانواده و دوستان نیز می‌تواند در کنترل این اختلال اثرگذار باشد. اگر مشکل کندن مو‌های سر به شکل مزمن ادامه پیدا کند امکان دارد فرد دچار طاسی شدید یا ورود عفونت به درون بدنش به دلیل ایجاد خونریزی در محل کنده شدن مو‌های سر شود.

بنابر آمار‌های جهانی این اختلال در بانوان بیشتر ایجاد می‌شود و شروع آن از دوران کودکی یا نوجوانی همراه با افزایش سطح اضطراب و افسردگی است.

کودکان و نوجوانان امکان دارد به دلیل فشار درس، اختلاف‌های خانوادگی، دعوای پدر و مادر و مواردی از این دست دچار این اختلال شوند که درنهایت آسیب شدید به سلامت آن‌ها وارد می‌کند.

فرد در زمان اوج استرس یا نگرانی و افسردگی موی سر خود را می‌کشد و دچار نوعی احساس آرامش و شادی کوتاه مدت می‌شود، اما سپس به دلیل آسیبی که به خود وارد کرده دچار ناراحتی فراوان می‌شود.

برای مقابله با این اختلال راهکار‌های درمانی زیادی وجود دارد از جمله دوری کردن از موقعیتی که سبب می‌شود فرد تمایل به کندن مو‌های سر خود پیدا کند.

افراد به‌طورمعمول زمانی که تنها هستند به این عمل می‌پردازند به همین دلیل توصیه می‌شود افراد مبتلا به اختلال تریکوتیلومانیا ازتن‌هایی دوری کنند.

هر زمان فرد احساس کرد تمایل به کندن مو‌های سرخود دارد دست خود را مشت کرده برای چند ثانیه بدنش را منقبض کند تا این تمایل شدید از بین برود.

برخی اوقات افراد این کار را انجام می‌دهند زیرااعتقاد دارند مو‌های آن‌ها دچار ریزش است، اما انجام آن سبب می‌شود تا ریشه مو‌ها سست و مو‌ها دچار ریزش شدید شوند.

جویدن و بلعیدن مو‌ها می‌تواند سبب ورود آلودگی به بدن و ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها شود. کارشناسان روانشناسی باید به تاریخچه ابتلای دیگر اعضای خانواده فرد به این بیماری بپردازد، زیرا در بیشتر موارد این اختلال بین دیگر اعضای خانواده نیز وجود دارد.

مصرف مواد خوراکی و آب آشامیدنی در این زمان، شانه کردن مو‌ها به جای کندن آنها، دوست داشتن خود و مثبت اندیشی، مطالعه کتاب، تعویض شغل اگر سبب استرس است همگی باعث کنترل این اختلال می‌شوند.

انجام ورزش، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، مراجعه به متخصص پوست و مو برای درمان مناطق خالی از مو و درصورت نیاز و با تجویز پزشک برای بازه زمانی استاندارد مصرف دارو‌های ضد استرس همگی درکنترل این اختلال اثرگذار هستند.

تاکنون عده زیادی از افراد مبتلا به این اختلال با نیروی اراده آن را شکست داده و راهکار کنترل استرس را آموخته اند به همین دلیل هر فرد مبتلا باید انگیزه لازم برای کنترل مشکل و امید به بهبود داشته باشد.

منبع: تسنیم

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها