رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌و‌گو با خبرفوری:

استانی شدن انتخابات شان مجلس را ارتقا می‎دهد/ بسترهای لازم برای عملیاتی شدن این طرح در انتخابات اسفند وجود ندارد/ برای رفع ابهامات هیئت عالی نظارت مجمع آمادگی داریم

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: باتوجه به ابهامات مطرح شده از سوی هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح استانی شدن انتخابات کمیسیون شوراها برای رفع این ابهامات آمادگی کامل دارد.

استانی شدن انتخابات شان مجلس را ارتقا می‎دهد/ بسترهای لازم برای عملیاتی شدن این طرح در انتخابات اسفند وجود ندارد/ برای رفع ابهامات هیئت عالی نظارت مجمع آمادگی داریم

فاطمه علی‎اصغری- تقریبا از مجلس پنجم به بعد جمعی از نمایندگان طرح استانی شدن انتخابات مجلس را مطرح کردند، اما هربار طرحی که در این زمینه به شورای نگهبان رسید، مشمول ایرادات قبلی بوده است اما بازهم نمایندگان مجلس دست از تلاش خود برنداشته و باز هم طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با تغییراتی جزئی در صحن علنی مجلس تصویب کردند و برای بررسی نهایی به شورای نگهبان ارسال کردند و منتظر هستند تا این طرح از سوی شورا نگهبان مورد بررسی قرار گیرد.

موافقان طرح استانی شدن انتخابات براین باورند و تاکید دارند که با برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی دغدغه‎ها و رویکردهای نمایندگان از حالت جزئی و خرد به موضوعات کلان و ملی تغییر پیدا می‎کند و در واقع جایگاه مجلس از بعد قانونگذاری ارتقا پیدا می‎کند و نمایندگان فرصت بیشتری برای حل مشکلات کشور و تصویب قوانین کارآمد پیدا می‎کند ،اما مخالفان طرح استانی شدن انتخابات مجلس اجرای این طرح را نادیده‎گرفتن حقوق مردم در روستاها و شهرهای کوچک تلقی کرده و معتقد با اجرایی شدن این طرح نگاه نمایندگان از شهرها و روستاهای کشور به سمت کلانشهرها گسترش پیدا می‎کند و در واقع اقشار ضعیف از حقوق عامه خود محروم می‎مانند.

طبق اعلام‌نظر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، طرح استانی شدن انتخابات در حال حاضر با ایراداتی از سوی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اصلاح قانون انتخابات روبه رو شده است از این رو قرار است در جلسه مشترک اعضای این کمیسیون با این هیئت اقدامات لازم در جهت رفع این ایرادات صورت گیرد، اما نکته مهم و حایز اهمیتی که وجود دارد این است که در مجلس هرساله اصلاح قانون انتخابات در دستور کار قرار دارد اما به دلیل ایرادات متوالی که از سوی شورای نگهبان وجود داشته معمولا در هیچ دوره‎ای از انتخابات ما شاهد اجرایی شدن این اصلاحات نبودیم روندی که در این دوره از انتخابات نیز تکرار شده است. کولیوند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس از عدم اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات برای انتخابات مجلس که قرار است 2 اسفند برگزار شود سخن گفته است.

در گفت و گو با محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس درباره مزایا و معایب طرح استانی شدن انتخابات و اینکه چرا این طرح قرار نیست در انتخابات پیش رو مجلس مورد اجرا قرار بگیرد به گفت و گو پرداختیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات به صورت جامع و از رویکردهای مختلف در کمیسیون شوراها مورد بررسی قرار گرفته است اظهار کرد: ما براین باوریم که اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات در جهت رفع مطالبات و دغدغه‎های ملی نقش بسزایی دارد و می‏‎تواند بستر مناسبی را برای تقویت جایگاه مجلس از بعد قانونگذاری فراهم کند و نمایندگان در راستای تصوب و بررسی موضوعات کلان و ملی وارد عمل شوند.

کولیوند افزود: تقویت فرهنگ تحزب، ارتقای سطح کیفی و افزایش کارایی مجلس از طریق ایجاد امکان انتخاب داوطلبان شاخص‌تر با صلاحیت‌های برتر و کاهش تخلفات و برخی بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی از ویژگی‎های مثبت طرح استانی شدن انتخابات است که بدون شک با اجرایی شدن آن به صورت کامل ما پیامد آن را در مجلس شورای اسلامی در ادوار آینده مشاهده خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره ایراد "هیئت عالی نظارت مجمع برای نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام" نسبت به استانی شدن انتخابات مجلس، تصریح کرد: در حال حاضر ما منتظر هستیم تا بررسی طرح استانی شدن انتخابات در شورای نگهبان به اتمام برسد تا اگر ابهامات و ایراداتی وجود داشت مورد بررسی قرار دهیم، سپس درباره مباحثی که از سوی هیئت عالی نظارت مجمع مطرح می‎شود بررسی‎های لازم را انجام خواهیم داد.

کولیوند خاطرنشان کرد: بدون شک اگر ابهاماتی از سوی هیئت عالی نظارت مجمع درباره این طرح وجود داشته باشد اعضای کمیسیون شوراها آمادگی لازم را برای برگزاری جلسات مشترک و بررسی ایرادات دارد تا موضوعاتی را که از سوی مجمع ابهام دارد، برطرف کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تاکید کرد: ما تمام سعی و تلاش خودمان را برای اصلاح قانون انتخابات و طرح استانی شدن انتخابات مجلس برای بهبود و ارتقای کار مجلس به کار گرفتیم، از این رو امیدواریم با توجه به اینکه کارشناسان شورای نگهیان نیز در جلسات کمیسیون شوراها حضور داشتند و تک تک ایرادات قانونی را مطرح کردند ، شاهد تایید این طرح از سوی شورای نگهیان باشیم.

کولیوند درباره اینکه چرا طرح استانی شدن انتخابات به انتخابات مجلس در سال جاری نمی‎رسد، گفت: اولا این طرح در ابتدا باید از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گیرد تا در قالب قانون اجرای آن ممکن شود از این رو باتوجه به اینکه این مصوبه در شورای نگهیان در حال بررسی است و هنوز تایید نشده و بسترهای لازم برای اجرایی شدن این طرح در کشور وجود ندارد، بعید به نظر می‏‎رسد این طرح در انتخابات پیش‎رو مجلس اجرایی شود.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    شما به چی میگی شان مجلس ... اینجوری که از همه جای کشور نماینده باشه بهتره با این کار هرروز باید درگیر جنگ شهرها باشید

  • نگین
    0

    از کی تا حالا مجلس دارای شأن شده مجلس فرمایشی دولت فرمایشی

  • ناشناس
    0

    تغییر ساختار و لایه های قانون گذاری می تواند نتایج مثبتی برای کشور ئاشته باشد . اما ریشه مشکلات در سازماندهی احزاب در کشور است تا زمانی که بشود با تطمیع و پول خرج کردن رای خرید هیچ تفاوای در نتایج تلاش های فانون گذاران نخواهیم داشت . فقط چیدمان بازی را عوض کرده ایم . از کوزه همان تراود که در اوست .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها