10 الماس سیاه تراش‌خورده جزیره

درخشش این فصل آفریقایی‌ها در فصل جاری لیگ برتر انگلیس یادآور موفقیت اسلافشان در این سطح است.

10 الماس سیاه تراش‌خورده جزیره

از اواخر قرن هجدهم میلادی که دیوید لیوینگ استون، کاوشگر بریتانیایی برای اکتشاف پا به آفریقا گذاشت تا همین امروز تلاش انگلیسی‌ها برای پیدا کردن غنائم آفریقایی ادامه پیدا کرده است.

اکتشافات آن روزها، طلا و نقره هایی از جنس استعمار بود و امروز به دنبال کشف الماس‌هایی هستند که هواداران متعصب و نژاد پرست انگلیسی در استادیوم اسمشان را فریاد می‌زنند و پوسترهایشان را روی در و دیوار اتاق می‌چسباند. به مناسبت حضور 3 بازیکن سنگالی ، گابنی و مصری در صدر جدول گلزنان لیگ جزیره قصد داریم نگاهی بندازیم به 10بازیکن آفریقایی برترتاریخ لیگ انگلیس.

نوانکو کانو

شماره 10 لیست، یک بازیکن نوستالژیک برای نسل جوان حال حاضر است.نوانکو کانو که هواداران فوتبال علاوه بر پوشیدن شماره عجیب 4 تیم ملی نیجریه از بازی‌هایش در ورزشگاه کوچک هایبوری کنار هانری و برکمپ و پیرس در آن تیم دوست‌داشتنی خاطره دارند.بدون شک بهترین خاطره ارسنالی ها از 197 بازی کانو ، هت تریکش در جریان بازگشت رویایی در دربی لندن مقابل چلسی ( فصل 1999-2000 ) و گل فوق العاده‌اش به اد دگوی هلندی است.

لوکاس رادبه

یکی از اسطوره های به یاد ماندنی تیم لیدز دوست داشتنی دهه 90 میلادی کاپیتان آن تیم یعنی لوکاس رادبه است. رادبه بیش از 250 بار تو لیگ برتر با پیراهن لیدز به میدان رفت و نقش بزرگی در رسیدن لیدز به نیمه‌نهایی فصل 2000-1999 داشت. اسطوره لیدز یونایتد با وجود پیشنهادهای خوبی که از تیمی مثل منچستر یونایتد داشت، هیچ وقت این تیم را ترک نکرد و گفته بود دوست دارد مثل نلسون ماندلا یه قهرمان باشد!

امانوئل آدبایور

بازیکن یک متر و ۹۱ سانتی توگویی، سال ۲۰۰۵ از موناکو به آرسنال آمد و همه او را با نوانکو کانو مقایسه می‌کردند. سال ۲۰۰۷ بعد از رفتن تیری هانری از آرسنال فرصت خودنمایی بیشتری پیدا کرد و شاید اگر خوش شانس بود و با پدیده ای به نام کریستیانو رونالدو طرف نمی‌شد، می توانست با ۲۴ گل عنوان آقای گلی را به طور مشترک با فرناندو تورس از آن خودش کند.انتقال ۲۵ میلیون پوندی به سیتی و خوشحالی عجیبش مقابل آرسنال در سال ۲۰۰۹ او را منفور هواداران تیم شمال لندن کرد تا حدی که انتقالش به رقیب سنتی یعنی تاتنهام در سال ۲۰۱۱ دیگر اهمیت خاصی نداشت.آدبایور با احتساب تنها گلش برای کریستال‌پالاس توانست با رکورد ۹۷ گل زده در لیگ برتر خودش را به عنوان دومین گلزن برتر آفریقایی تاریخ جزیره جاودانه کند.

ریاض محرز

شاید خیلی زود باشد که اسم ریاض ماهرز 27 ساله را در زمره اسطوره ها ببریم اما محرز کاری را انجام داد که هیچ کدام از بزرگان نتوانستند. او ستاره قهرمان شگفتی‌سازی به نام لسترسیتی بود و انتقال 60 میلیون پوندی به منچسترسیتی در فصل نقل و انتقالات امسال را خیلی ها یک انتخاب اشتباه می‌دانستند.درست که امسال در ترکیب سیتی کمتر به او بازی رسید و نتوانست درخششش را تکرار کند اما قطعا با دستمزد دریافتی می‌تواند یکی از ثروتمند ترین فوتبالیستهای تاریخ آفریقا شود!

حبیب کولوتوره

یکی از بزرگترین کشف‌های فوتبالی آرسن ونگر بدون شک حبیب کولوتوره ساحل عاجی است.پروفسور فرانسوی او را در سن 21 سالگی فقط با 150 هزار پوند به آرسنال آورد و بعد از یک سال کنار سول کمپل قلب دفاع تیم شکست ناپذیرها را تشکیل دادند و تنها کاپ طلایی تاریخ لیگ برتر رو بالای سر بردند.توره هم مثل بقیه ستاره های ونگر تیم را سال 2009 به مقصد سیتی ترک کرد اما نتوانست با لباس اّبی‌های شهر منچستر موفقیت خاصی به دست بیاورد و بعد از 4 فصل راهی لیورپول شد. توره در مجموع بیش از 350 بازی در لیگ برتر انگلیس انجام داد.

محمد صلاح

تنها 2 فصل حضور در لیگ برتر کافی بود تا جادوگر مصری بتواند اسم خودش را در تاریخ لیگ برتر جاودانه کند. با اینکه فصل اول حضور صلاح توسط ژوره مورینیو نابود و بیشتر روی نیمکت چلسی سپری شد اما دومین فصل حضور او در جزیره بعد از 3 سال انتظار، به رویایی ترین شکل ممکن سپری شد .تصاحب کفش طلا با 32 گل زده افتخاری بود که بزرگانی مثل رونالدو و آنری و نیستلروی هم به آن نرسیدند.صلاح با کسب عنوان بهترین بازیکن فصل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نام خودش را در بین بزرگان تاریخ جزیره جاودانه کرد.

مایکل اسین

از معدود بازیکنان آفریقایی که اسمش هواداران فوتبال را یاد قدرت بدنی و شوت های محکم می‌اندازد، مایکل اسین غنایی است؛ بازیکنی که سال ۲۰۰۵ مورینیو حاضر شد رکورد نقل و انتقالات چلسی را به خاطرش جابه جا کند . اسین علاوه بر ۹ قهرمانی مختلف که با لباس آبی‌ها به دست آورد 2 بار هم جایزه بهترین گل سال باشگاه چلسی را به خودش اختصاص داد.

جی جی اوکوچا

زمانی که سال ۲۰۰۲ جی جی اوکوچا نیجریه ای به صورت آزاد پاریس را به مقصد بوستون ترک کرد، کسی فکر می کرد بتواند رهبر یک تیم در حال سقوط باشد. اوکوچا و هم‌تیمی‌هایش نسل طلایی تاریخ بولتون واندرز را به سرمربیگری سام آلاردایس تشکیل دادند و توانستند باشگاه را به بالاترین جایگاه تاریخش یعنی رتبه ششم فصل
2004 و 2005 برسانند.جی جی اوکوچا به خاطر سبک بازی چشم نواز و تکنیک نابش یکی از محبوب ترین سیاهپوست های تاریخ جزیره به شمار می‌رود.

یحیی توره

اولین اسمی که بعد از شنیدن هافبک Box-to-Box در ذهن منتقدان و هواداران فوتبال تداعی می‌شود، کسی نیست غیر از یحیی توره. بازیکنی که با دوندگی‌های بی امانش سبک جدیدی از بازی یک هافبک دفاعی را در لیگ انگلیس به نام خودش ثبت کرد.بدون شک بهترین فصل دوران فوتبالی این بازیکن ساحل عاجی فصل 2014-2013 بود که سیتیزن‌های تحت هدایت پلگرینی و با به ثمر رسیدن 20 گل قهرمانی از سوی او قهرمان لیگ شدند.شاید اگر ناملایمت‌های پپ گواردیولا و افت بدنی توره نبود، هنوز هم می‌توانستیم از بازی یایا در لباس آبی های منچستر لذت ببریم.

دیدیه دروگبا

پادشاه استمفور بریج لقب بهترین بازیکن آفریقایی تاریخ لیگ برتر است. بازیکنی که نه فقط به خاطر 2 عنوان آقای گلی و زدن گل تنها قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان اروپا و کسب ۱۴ جام مختلف با لباس چلسی، بلکه به خاطر ترس و نفرتی که هواداران تیم رقیب به ویژه آرسنال از اسمش داشتند محبوب سکوهای آبی های لندن بود. دروگی فصل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ دوباره به چلسی برگشت اما با بازیکن ترسناک سال‌های قبل خیلی فرق داشت و تصمیم گرفت برای همیشه خونه را ترک کند و به بازی در لیگ آمریکا و جمع‌آوری بیش از پیش کمک های انسان دوستانه بپردازد.

منبع: برنامه نود

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها