کشف استخوان‌ انسان‌های باستانی و خرس غول‌پیکر در آب‌های زیرزمینی مکزیک

به نظر می‌رسد در عصر یخبندان، یعنی تقریبا ده هزار سال گذشته مرز بین امریکای جنوبی و شمالی توسط حیوانات درنده و هیولاهای عظیم الجثه همانند خرس غول‌پیکر محافظت می‌شد.

کشف استخوان‌ انسان‌های باستانی و خرس غول‌پیکر در آب‌های زیرزمینی مکزیک

باستان‌شناسان در اعماق یک غار قدیمی واقع در کشور مکزیک، یک گورستان قدیمی کشف کردند و دست بر قضا، استخوان‌های حیوانات مختلفی در اعماق این غار کشف شد.

استخوان‌های یک خرس عظیم الجثه (Arctotherium wingei) و یک سگ مشابه به گرگ (Protocyon troglodytes) تنها دو حیوان عجیب و باستانی درون این گورستان به شمار می‌رود. از همه جالب‌تر وجود فسیل و استخوان‌های چند انسان ۱۲ هزار ساله در این منطقه بود که باستان‌شناسان روح‌شان نیز خبر نداشت این چنین آیتم‌های ارزشمندی در این مکان نهفته است. اما این غار اسرارآمیز دقیقا در کجا واقع شده؟محلی‌ها به این غار Hoya Negro می‌گویند که در زبان فارسی به «حفره سیاه» معنی می‌شود. در حقیقت اهالی مکزیک در گذشته حوضچه‌های آب‌های زیرزمینی را به حفره سیاه تشبیه می‌کردند که حیوانات با ورود به این منطقه و سقوط از ارتفاعی تقریبا ۶۰ متری جانشان را از دست می‌دادند. «حفره سیاه» در ساحل شرقی یوکاتان پنینسولا واقع شده است.


دیگر کمتر کسی می‌تواند استخوان و فسیل‌های باستانی را در امریکای مرکزی پیدا کند. به همین خاطر این ماموریت اکتشافی و یافتن این گورستان در اعماق غار مکزیک توانسته بسیاری از باستان‌شناسان را به وجد بیاورد. بلِین شوبرت، نویسنده مسئول مقاله کشف این گورستان توضیح می‌دهد:

پیش از این اکتشاف فکر می‌کردیم خرس‌های غول‌پیکر گونه Arctotherium wingei تنها در امریکای جنوبی حضور دارند. با پذیرش این موضوع دست به اکتشاف‌های مختلف زدیم تا اینکه بالاخره در یوکاتان مکزیک بهترین رکورد از حیث وجود این نوع خرس را پیدا کردیم.
اینکه چرا این حیوانات سکونت‌گاهشان را ترک کرده‌اند هنوز دقیقا مشخص نیست. دانشمندان حدس می‌زنند یا مسیر خانه‌شان را گم کرده بودند یا تصمیم گرفتند با سفر به امریکای شمالی، خودشان را از شر سرما و یخبندان امریکای جنوبی نجات دهند. مقاله این کشف باستانی در ژورنال Biology Letters منتشر شده و می‌توانید از طریق این لینک مطالعه کنید.

منبع: تابناک با تو

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها