کدام کشورها هنوز از ایران نفت می‌خرند؟

وزارت خارجه روسیه خطاب به همه کشورها : ما از تمامی کشورها می‌خواهیم روابط اقتصادی خود با ایران از جمله خرید محصولات ایران که نفت و فراورده‌های نفتی در اولویت آن قرار دارد را از بین نبرند.

کدام کشورها هنوز از ایران نفت می‌خرند؟

به گزارش خبر فوری ، ساعاتی قبل وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه با محکوم کردن تحریم‌های ناعادلانه آمریکا، از همه کشورها خواست تا برخلاف این تحریم‌ها همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

در این بیانیه وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد: ما از تمامی کشورها می‌خواهیم روابط اقتصادی خود با ایران از جمله خرید محصولات ایران که نفت و فراورده‌های نفتی در اولویت آن قرار دارد را از بین نبرند.

وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به تصمیم کشورمان برای کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرد: ما تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای متوقف کردن اجرای برخی تعهدات داوطلبانه خود در برجام را درک می‌کنیم و در عین حال از ایران می‌خواهیم تا از انجام دادن اقدامات بیشتر برای کاهش تعهدات برجامی خودداری کند. ما از تمامی کشورهای عضو توافق هسته‌ای می‌خواهیم تا به تعهدات خود در برجام پایبند باشند و اجرای طرح‌های هماهنگ‌شده و منطبق بر توافق‌های جامع را به ویژه نوسازی رآکتور اراک را سرعت ببخشند.

بعد از لغو معافیت خرید نفت ایران توسط آمریکا بسیاری گمان کردند که هشت خریدار اصلی ایران (به خصوص کشورهای آسیایی مثل چین و هند و کره) از ایران نفت نمی‌خرند. اکنون به غیر از روسیه، چین و هند هم طی توافقاتی قرار است به خرید نفت ایران ادامه دهند.

اژدهای آسیا در پی خرید نفت ایران

آدام نی، محقق چینی در دانشگاه مکوآری سیدنی تاکید دارد: « چین بعید است خرید نفت از ایران را متوقف کند... پکن به خرید نفت از ایران علی رغم اقدام آمریکا برای فشار بر چین ادامه می دهد. اول و مهم تر از همه، چین اقدامات اخیر آمریکا را اقداماتی یک جانبه و فاقد مشروعیت می داند.»

وی در مصاحبه با اسپوتینک روسیه معتقد است که چین ممکن است برای یافتن راه حلی تلاش کند که به صورت دو جانبه برای واشنگتن و پکن قابل قبول باشد؛ «به ویژه با توجه به اینکه دو کشور در حال نزدیک شدن به توافقی برای توقف جنگ تجاری میانشان هستند.»

این محقق چینی با توجه به روابط طولانی مدت پکن با تهران گفت با این حال، رهبری چین «نمی خواهد به گونه ای دیده شود که در برابر فشار آمریکا تسلیم شده است.»

وی خاطرنشان کرد: نفت ایران «حجم کمی است اما هنوز بخش قابل توجهی از واردات نفت چین را شامل می شود...منابع جایگزین نفت احتمالا از سوی کشورهای آفریقایی تولید کننده نظیر لیبی، کنگو و آنگولا تامین خواهد شد. در غرب آسیا، ذینفعان می توانند عربستان، کویت و عراق باشند.»

هند؛ خریدار نفت ایران می‌ماند؟

جیمز ویلیامز، تحلیلگر بخش آمار تولید نفت و گاز تاکید دارد که چین و هند، دو مشتری بزرگ نفت ایران هستند و دهلی نو علی رغم تحریم های آمریکا، احتمالا به خرید نفت از ایران ادامه می دهد.

ویلیامز معتقد است: « در دوره تحریم های اوباما در گذشته، هندی ها به خرید نفت از ایران ادامه دادند و این بار نیز احتمالا چنین اقدامی انجام دهند... و من فکر می کنم آنها اساسا یک مبادله کالا به کالا انجام دهند.»

به نقل از فارس، زمانی که از این کارشناس انرژی سوال شد آیا عدم پیروی هند از تحریم های آمریکا بر روابط میان دهلی نو و واشنگتن تاثیر خواهد داشت، وی با اطمینان گفت این روابط صدمه ایی نخواهد دید.

«مهم نیست هند چه می کند، ممکن است توئیت عجیبی از ترامپ ببینیم اما به هر حال تاثیری در روابط دو کشور نخواهد داشت؛ حتی اگر هند از تحریم ها پیروی نکند، روابط میان دهلی نو و واشنگتن لزوما تغییری نخواهد کرد.»

ترکیه نفت ایران را می‌خرد؟

بعد از لغو معافیتهای خرید نفت ایران، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: به نظر می‌رسد برایمان امکان نداشته باشد منبع تامین نفت خود را در کوتاه مدت تغییر دهیم. ترکیه تا می 2018 برای نیمی از واردات نفت خود وابسته به ایران بود.

وی گفت: برای واردات نفت از سایر کشورها باید فناوری پالایشگاه های خود را تجدید کنیم». بسیاری پالایشگاه های ترکیه برای پالایش نفت خام سولفور بالا طراحی شده اند، مثل نفت ایران.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ملت
    0

    کاش اول روحانی استیضاح بشه بعد برابر تمام پتانسیل شهرها کارخونه هایی زده بشه و نفت رو درش رو کلا پلمپ کنیم بره پی کارش که دهن تمام دنیا رو ببندیم از ملت هم خواهش میکنم دیگه رای کور کودانه ندن که جوونها و مردم حلال نمیکنن سختی هایی که بخاطر رای از سرجهالت داده میشه به کسایی که نه لیاقت دارن نه کفایت و نه سواد مملکت داری رو داشتن

    نظرات شما -
    • شیرایران
      0

      اصلا ایران اعلام کنه ما نفت صادر نمیکیم تانفت بره بالا 100دولار صادرات نفترا قت کنه تا تارامپ دیوانه درس ابرت را ازمابگیره درتاریخ بماند باایران دربعفتی بربعفتی

  • تنها
    1

    خودتون رو گول نزنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها