مفهوم نماد دینی XB چیست؟

نمادی دینی به شکل XB وجود دارد که آن را گروهی از مردم جهان در نمونه‌های مختلفی اعم از کلوچه، پنیر، کیک، تخم مرغ‌های رنگی، آویز و ... در نظر می‌گیرند. در زیر چند نمونه از این نماد به صورت‌های گوناگون تقدیم می‌شود.

مفهوم نماد دینی XB چیست؟

به راستی راز این نماد دینی چیست و چه پیامی را در درون خود دارد؟

همان گونه که می‌دانیم آیین مسیحیت در میان مذاهب و گرایش‌های خود سه گرایش بزرگ دارد، «کاتولیک»، «اُرتُدوکس» و «پروتستان». بنابر عقیده بیشتر مسیحیان حضرت عیسی مسیح (ع) توسط ستمگران زمانه به صلیب کشیده و، سپس دفن شد و بعد از سه روز از قبر خویش برخاست و مجدد به مدت چهل روز در میان شاگردان در زمین زندگی و آنگاه به آسمان عروج نمود.

در کشور روسیه مسیحیت ارتدوکس نسبت به سایر مذاهب مسیحی دیگر رشد و گسترش بیشتری داشته و اغلب کلیسا‌ها در آن جا مربوط به همین مذهب است. مسیحیان ارتدوکس مانند دیگر فِرَق مسیحیت روز برخاستن عیسی (ع) را از قبر (روز عید پاک) جشن می‌گیرند و در آن به نیایش می‌پردازند.


الفبای روس‌ها الفبای «سیریلیک» است و در برخی حروف و تلفظ، با دیگر الفبا‌های اروپایی تفاوت دارد. آنچه در کلوچه، کیک، پنیر، تخم مرغ‌های رنگی، آویز، مکان‌ها و دیگر چیز‌ها با نماد و شکل XB دیده می‌شوند بر اساس عبارت روسی (Христо Воскрес) با تلفظ (خریستو واسکریس) است که حروف اول این عبارت را یعنیXB بر آن‌ها قرار داده اند و معنی این عبارت (مسیح [از قبر]برخاسته شده است) که بیانگر همان عقیده غالب مسیحیان جهان است که آن حضرت، سه روز پس از به صلیب کشیده شدن و سپس دفن شدن از قبر خویش برخاست و به دنیا بازگشت.

خداوند متعال در قرآن کریم، اصل این ماجرا را به وضوح برای بشریت آشکار نموده و چنین فرموده است: «وَ مَا قَتَلُوهُ وَ مَا صلَبُوهُ وَ لَکِن شُبِّهَ لَهُم» (نساء/۱۵۷)
عیسی را [مخالفان یهودی او از بنی اسرائیل] نکشتند و نه به صلیب کشیدند (و نه به دار آویختند) بلکه این امر برای آن‌ها مُشتبه شد (و شخص دیگری را به جای عیسی (ع) به قتل رساندند.)

و در ادامه آیه فرموده است: «وَ مَا قَتَلُوهُ یَقِینَا»: و به طور قطع و یقین عیسی (ع) را [ ستمگران و مخالفان زمانه اش] نکشتند.
و همچنین در آیه بعدی (آیه ۱۵۸) فرموده است: «بَل رَّفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ»؛ بلکه خداوند او (عیسی) را به سوی خود بالا برد.

منبع: تابناک با تو

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها