آیا ونزوئلا دلار را از معاملات خود کنار می‌گذارد؟

نیکلاس مادورو روز گذشته اعلام کرد کشورش دلار آمریکا را کنار می‌گذارد، زیرا کاراکاس نمی‌خواهد به سیستم مالی بیگانه متکی باشد.

آیا ونزوئلا دلار را از معاملات خود کنار می‌گذارد؟

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، روز گذشته اعلام کرد این کشور دلار آمریکا را کنار می‌گذارد و به خود متکی می‌شود.

او در این خصوص در یک برنامه زنده در شبکه تلویزیونی دولتی ونزوئلا گفت: «ما از طناب‌هایی که به دورمان پیچیده شده است، از باج‌خواهی‌ها و دلار به عنوان مکانسیم مالی رها می‌شویم. یک روند تاریخی بزرگ در راه است که مردم به همه جهان بگویند بله ما قادر به تولید هستیم، ما می‌توانیم بدون دلار زندگی کنیم و عملکرد داشته باشیم بدون آنکه به سیستم مالی بیگانه متکی باشیم». در ادامه، رئیس‌جمهور ونزوئلا خواستار تغییرات پویا برای رهایی از محاصره آمریکا شد.

سه شنبه بانک مرکزی ونزئلا نیز سندی را منتشر کرد مبنی بر اینکه کاراکاس سیاست آزادسازی بازار ارز را متوقف می‌کند؛ زیرا بر اساس آن خرید و فروش ارز‌های خارجی، از جمله دلار، در بانک‌های تجاری کاملا آزاد بود.

از سال ۲۰۰۳، دولت ونزوئلا کنترل تمامی ارز‌های خارجی را که در این کشور مبادله می‌شوند در دستور کار خود قرار داده است. در نتیجه آن، یک بازار غیرقانونی از تبادلات ارزی در این کشور شکل گرفته است که گاهی نرخ تبدیل در آن چند ده برابر نرخ تبدیل ارز در بازار رسمی است.

بحران در ونزوئلا در ژانویه سال جاری میلادی، زمانیکه خوان گوایدو، سرکرده مخالفان دولت مادورو، خود را رئیس جمهور موقت خواند و حمایت آمریکا، برزیل، کلمبیا، آرژانتین و دیگر کشور‌های منطقه را دریافت کرد، شدت یافت.

روسیه، ایران، بولیوی، چین، کوبا، ترکیه و تعدادی از کشور‌های دیگر حمایت خود را از مادورو به عنوان تنها رئیس جمهور قانونی ونزوئلا اعلام کرده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها