کاهش روزها و ساعات تدریس در مدارس ایران

خرداد ماه چگونه از تقویم آموزشی دانش‌آموزان آب رفت؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تنها با احتساب ۹۰ روز تعطیلی تابستان و ۱۳ روز تعطیلی عید نوروز، دانش‌آموزان ایرانی فقط ۱۶۷ روز در کلاس درس حاضر می‌شوند. .

خرداد ماه چگونه از تقویم آموزشی دانش‌آموزان آب رفت؟

دانش‌آموزان ایرانی، خصوصا دانش‌آموزان ابتدایی در مدارس ایران کمتر از استاندارد جهانی در کلاس درس حاضر می‌شوند. واقعیت تلخی که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تنها با احتساب ۹۰ روز تعطیلی تابستان و ۱۳ روز تعطیلی عید نوروز، دانش‌آموزان ایرانی فقط ۱۶۷ روز در کلاس درس حاضر می‌شوند. این ۱۶۷ روز منهای روزهای تعطیل رسمی در تقویم و روزهایی است که دانش‌آموزان و معلمان با هماهنگی هم کلاس را تعطیل می‌کنند. مانند روزهای آخر منتهی به عید نوروز و روزهای آخر اردیبهشت ماه و خرداد ماه. اما طبق قانون داخلی کشور مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش، دانش‌آموزان و معلمان موظفند در سال ۱۸۵ روز را سرکلاس درس باشند. آماری که به استاندارد جهانی نزدیک است.

از طرف دیگر، در مقطع ابتدایی شاهد یک اتفاق جدید در آموزش‌ و پرورش ایران هستیم؛ آب رفتن خردادماه از تقویم آموزشی مدارش ابتدایی. به شکلی که معلمان و والدین با قراردادی نانوشته تا پیش از شروع خرداد ماه کلاس‌های درس را تعطیل، امتحانات را برگزار و دانش‌آموزان را در خردادماه به تعطیلی تابستانی می‌فرستند.
این مساله در شرایطی است اگر روزهای تعطیل‌شده دانش‌آموزان ابتدایی را محاسبه کنیم به رقمی پایین تر از ۱۶۷ موجود هم می‌رسیم.

اوضاع در کشورهای دیگر چگونه است؟

اگرچه تعداد روزهای تحصیلی و ساعات آموزشی در طول یکسال تحصیلی در کشورهای مختلف متفاوت است اما کمتر کشوری وجود دارد که تعداد روزهای تحصیلی در آن کمتر از ۱۸۵ روز در سال باشد. بررسی تعداد روز، هفته و ساعات تحصیلی در کشورهای کانادا، استرالیا، اندونزی، ژاپن، انگلیس، ترکیه،‌ آمریکا و آلمان نیز این واقعیت را تایید می‌کند.


به جدول زیر توجه کنید:

هشدارها فقط جنبه نمایشی دارد

اما نکته مهمی که درباره کم‌بودن روزهای تدریس در ایران وجود دارد این است که، علاوه بر کم بودن روزها، معلمان، کادر مدرسه و والدین در قراردادهای نانوشته روزهایی را از سال را تعطیل می‌کنند. به عنوان مثال در اسفند ماه سال گذشته، مشاهدات زیادی نشان داد که دانش‌آموزان در بسیاری از مدارس از روز ۲۲ اسفند ماه با درس و مدرسه خداحافظی کردند، روزهای ۲۵، ۲۶، ۲۷ و ۲۸ اسفند ماه نیز در کلاس درس حاضر نشدند و کادر مدرسه هم در این تصمیم نقش جدی داشت. در این فرایند اما آموزش‌وپرورش بر فعالیت آموزشی مدارس کشور تا آخرین روزهای سال تاکید داشت، اما نکته قابل توجه در این خصوص، اظهارات متناقض مسئولان این وزارتخانه در اعلام زمان رسمی تعطیل‌شدن مدارس کشور بود که خود این مساله بر تعطیلی زود هنگام مدارس دامن زد. چرا که در اسفند ماه سال ۹۷ یکی از مسئولان آموزش‌وپرورش شهر تهران از تعطیلی مدارس از روز چهارشنبه ۲۶ اسفند خبر داد، اما بعد از ساعتی، این موضوع، تکذیب شد و عنوان شد که اشتباه در اعلام زمان تعطیلی مدارس صورت گرفته است و همچنین مسئول دیگری از همین مجموعه، زمان تعطیل شدن مدارس را ۲۸ اسفند ماه اعلام کرد. در گیر و دار این تأیید و تکذیب‌ها بخش زیادی از مدارس خصوصا مدارس غیرانتفاعی به صورت مستقل فعالیت آموزشی خود را تعطیل کردند و خیلی زود به پیشواز سال جدید رفتند. آموزش‌وپرورشی‌ها هم در این ماجرا صرفا هشدار دادند اما هشدار به صندلی‌ها و میزهای خالی در مدارس!

خرداد ماه در آستانه آب رفتن!

اما نکته مهم دیگر در این فضا، تعطیل شدن غیر رسمی خردادماه از تقویم آموزشی مدارس خصوصا مدارس ابتدایی است. مشاهدات زیادی نشان می‌دهد معلمان در مدارس ابتدایی با هماهنگی کادر مدرسه، در اواسط اردیبهشت ماه درس‌ها را تمام می‌کنند و در هفته‌های آخر اردیبهشت نیز با برگزاری امتحانات دانش‌آموزان، سال تحصیلی را به پایان می‌برند. این در حالی است که طبق قانون دانش‌آموزان تا نیمه اول خرداد ماه باید در کلاس درس حاضر باشند و پس از آن در دو هفته پایانی خرداد ماه، در امتحانات شرکت کنند.

منبع: خبر آنلاین

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    اخه چی یادمیدین که انتظاردارین دانش اموزان تعدادروزهای بیشتری تومدرسه باشن والا بچها افسرده شدن این نوع تدرس مال احد بوقه به درد عمتون میخوره ای کاش بجای حفظیات وتودیفاری یاددادن.به بچههاخوب زندگی کردنو .مهارتو .کاروتلاشو .حرفه رو.احترامو دوراز اعتیادو یاد میدادین. بچهها که ازمدرسه فاروغ التحصیل میشن تازه میشن الافو سربار پدرومادرتازه یادمیگیرن چطور عوضی باربیان پس دست ازسرمون بدارین وقتی دردی رودوا نمیکنین چوب لای چرخمون نذارین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها