روزهای قمر در عقرب سال 98 و اعمال مکروه در این ایام

در ایام سال روزهایی وجود دارد که میگویند در آن روزها قمر در عقرب شده است و انجام برخی از کارهای در این ایام، بدشگون است. روزهای قمر در عقرب سال 98 و اعمال مکروه در این ایام، می‌توانیم از انرژی‌های منفی دوری کنیم.

روزهای قمر در عقرب سال 98 و اعمال مکروه در این ایام

برای دانستن روزهای قمر در عقرب سال 98 باید نگاهی به جدول روزهای قمر در عقرب امسال بیندازید و از انجام دادن کارهایی که انجام دادن‌شان در این روزها مکروه است خودداری کنید. اگر هم ساکن کشور دیگری هستید دانستن مفهوم قمر در عقرب به شما کمک می‌کند تا خودتان روزهای قمر در عقرب در کشورتان را متوجه شوید.


روزهای قمر در عقرب سال 98

جدول زیر روز‌های قمر در عقرب سال 98 را نشان می‌دهد. این جدول توسط بخش فنی مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی ـ نجومی منتشرشده، بنابراین از اعتبار لازم برخوردار است. در جدول زیر ساعت‌های ورود و خروج ماه از برج عقرب نیز مشاهده می‌کنید، بنابراین به راحتی می‌توانید از بازه سه روزه این ایام اطلاع یابید و اعمالی که نباید در این روزها انجام بدهید را به تعویق بیندازید.

کارهای مکروه در روزهای قمر در عقرب

خوب است بدانید که چه کارهایی را نباید در روزهای قمر در عقرب انجام بدهید. البته در کتاب‌های فقهی انجام دادن این امور مکروه دانسته شده‌اند و حرام نیستند. به طور کلی، انجام کاری در این ایام حرام محسوب نمی‌شود و انجام این کارها در ایام قمر در عقرب شگون ندارد. بنابراین ممکن است انجام دادن آنها عواقب خوبی نداشته باشد. این اعمال عبارتند از:

عقد نکاح
اقدام برای بچه‌دار شدن (انعقاد نطفه)
سفر
از امام صادق علیه‌السّلام هم روایتی داریم که: «من سافر أو تزوّج و القمر فی العقرب لم یر الحسنى»؛ یعنى وقتى که قمر در عقرب است، هر کس مسافرت کند یا عقد نکاح نماید، نیکویى نبیند.
محقق هم در شرایع نوشته است: «و یکره إیقاع النکاح و القمر فی العقرب» ازدواج و عقد نکاح (یا نزدیکی) در ایام قمر در عقرب، مکروه است. (شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج‏۲، ص. ۲۱۱)

علاوه بر این، سایر دانشمندان اسلامی و منجمان نیز گفته‌اند که بهتر است بعضی کارها را در ایام قمر در عقرب انجام ندهید. این امور عبارتند از:

مسافرت
اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)
خواندن عقد ازدواج
افتتاح کسب و کار و تجارت
تعیین و تغییر نام
گذاشتن سنگ بنای کار‌های مهم
حجامت
دیگر امور اساسی زندگی
برای اطلاع از دلیل کراهت انجام این اعمال در ایام قمر در عقرب نیز روایاتی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در کتب معتبر حدیثی مانند کافی، من لایحضره الفقیه، بحارالانوار، وافی و وسائل الشیعه بخوانید.

قمر در عقرب یعنی چه؟

برای درک مفهوم قمر در عقرب باید با مفاهیم دیگری از قبیل تعریف صور فلکی و برج‌های نجومی آشنا شوید. صور فلکى به مجموعه‏‌اى از ستارگان گفته می‌شود که از دید ساکنان زمین شکل خاصی را به وجود می‌آورند. این صور شبیه عقرب (صورت فلکی عقرب)، خرچنگ (صورت فلکی سرطان)، شیر (صورت فلکی اسد) و ... هستند.
از طرفی دیگر پیشینیان ما ستارگان موجود در مسیر حرکت خورشید طی یک سال را، به دوازده برج نجومی تقسیم کرده‌اند که خورشید به ترتیب در هر کدام، حدود یک ماه توقف می‌کند. البته این مبنای پیشینیان در سال‌های بعد بطور کامل نقض شد، چون اثبات شد که خورشید ثابت است و زمین به دور آن می‌چرخد. این برج‌ها از برج حمل (یعنی فروردین) شروع و به برج حوت (همان اسفند) ختم می‌شوند. همانطور که ملاحظه کردید، نام‌گذاری این برج‌ها هم مثل نام‌های صورت‌های فلکی است.

همانطور که می‌دانید ماه در طول یک ماه قمری که حدود ۲۹ روز و نیم است، یک بار به طور کامل دور زمین می‌چرخد. یک دور کامل، به دوازده قسمت مساوی (۱۲ تا ۳۰ درجه) تقسیم شده است که در هر قسمت یک صورت فلکی وجود دارد. همزمان برج‌هایی نیز برای هر یک از این دوازده صورت فلکی انتخاب شده اند که عبارتند از:

حمل
ثور
جوزاء
سرطان
اسد
سنبله
میزان
عقرب
قوس
حوت
دلو
جدی
هر یک از این نام‌های دوازده‌گانه، متناسب با صورت فلکی شکل گرفته از ستاره‌های دوردستی است که ماه در مقابل آنها قرار دارد.

حال می‌توانید معنی قمر در عقرب را حدس بزنید. زمانی که سیاره ماه مقابل صورت فلکى "عقرب" قرار می‌گیرد، البته از نگاه کسی که روی زمین قرار دارد، می‌گویند قمر در عقرب شده است.
قمر (ماه) در هر یک از این صور دوازده‌گانه، یک دوازدهم طول ماه قمری (حدود ۲ روز و ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه) باقی می‌ماند. به بیان دیگر در هر ماه قمری، قمر حدود دو روز و نیم در برج و صورت فلکی عقرب بوده و قمر در عقرب می‌شود.

امروزه پس از گذشت صد‌ها سال صورت فلکی، از برج نجومی (که در واقع موقعیت‌های ۳۰ درجه‌ای از پیش تعیین شده بود) کمی فاصله گرفته و این فاصله حدود ۲۸ درجه شده است. سوالی که پیش می‌آید این است که با وجود این اختلاف وقتی در روایات به قمر در عقرب اشاره کرده‌اند منظورشان این بوده که قمر در صورت فلکی عقرب است یا در برج عقرب قرار دارد؟
در جواب این سوال بین فقها و دانشمندان علوم اسلامی اختلاف است، به همین خاطر مردم برای رعایت احتیاط باید وقتی برج از عقرب گذشت و این دو روز سپری شد یک روز دیگر نیز صبر کنند که در مجموع سه روز و نیم می‌شود. به همین دلیل شما در جدول روز‌های قمر در عقرب سال 98 نیز بازه ۳ روزه را مشاهده می‌کنید.

منبع: ستاره

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • منصف از مرودشت(تخت جمشید)
    0

    ممنونم...............

  • رضا مرادی
    0

    ممنون از زحماتتون

  • كاردان
    0

    سلام ببخشيد در مورد ماههاي اذر و دي توضيح ميديد ك چجوري ميشه فهميد چ روزهايي هستن ممنون ميشم

    نظرات شما -
    • حامی
      0

      آذر-»سوم چهارم و پنجم و سی ام دی -» اول دوم و بیست و هفتم بیست و هشتم بیست و نهم و سی ام

    • ساناز
      0

      سلام من روز تخمک گذاریم تو روزهای قمردر عقب ینی ۲۸ ام دی ماه هست ایا قبل و بعداز روزهای قمر در عقرب نباید نزدیکی کنم چون تخمک در روز قمر درعقرب ازاد میشود؟

  • خدیجه بکری
    0

    عایا روز های قمر در عقرب تو همه ی تقویم ها یک تاریخ و روز و ساعت هستن یا فرق هم دارن باهم؟

  • دریا
    0

    میشه سند خونه رو بنام زد یا خوب نیست؟

  • ن
    0

    سلام شنبه سی آذر صبح میشه برم آزمایش ازدواج؟ قمر در عقرب از بعد از ظهره

  • سیما
    0

    سلام و تشکر ببخشید چجوری میشه روزهای قمر در عقرب سالهای گذشته رو محاسبه کرد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها