مزایای روزه داری برای تقویت روح و جسم

مردم با فرا رسیدن ماه رمضان خود را برای ۳۰ روز، روزه داری آماده می‌کنند و روزه داری را وظیفه شرعی می‌دانند.

مزایای روزه داری برای تقویت روح و جسم

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای تزکیه روح و پاک سازی جسم در سی روز ماه مبارک رمضان روزه داری می‌کنند. خیلی از مردم فکر می‌کنند که روزه گرفتن در این مدت طولانی اثرات زیان باری بر روی سلامت آن‌ها می‌گذارد. اگر شما هم نگران سلامتی خود هستید یا مزایای روزه برای سلامتی روح و جسم را نمی‌دانید، این مطلب را بخوانید و آگاه شوید که چگونه در زمان روزه داری، برای تغذیه بدن و روح و اهداف عالی خود برنامه ریزی کنید.

آماده شدن برای ماه رمضان

۱- برای بهره مندی از مزایای روزه داری در ماه مبارک رمضان باید از قبل از شروع ایام روزه داری برای انجام این فریضه آماده شد. با این کار یاد می‌گیرید که برای هر هدف جسمانی و روحانی نیاز به آمادگی قبل از شروع دارید.

۲- یک هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان، بدن خود را برای روزه داری آماده کنید. ساعات بین خوردن غذا و نوشیدنی‌ها را در طول روز افزایش دهید و سعی کنید کمی گرسنه و تشنه بمانید تا کم کم بدن برای روزه آماده شود. شب‌ها زودتر به رختخواب بروید و صبح نیم ساعت زودتر از همیشه بیدار شوید تا بدن به خواب کم عادت نماید.

۳- در مورد سخنرانی‌های جالب مربوط به معنویت، نظم و انضباط و اسلام تحقیق و پادکست‌های مناسب را پیدا کنید و در اوقات روز به آن‌ها گوش کنید. گوش دادن به این سخنرانی‌ها در طول روز و یا در پیاده روی و هنگام کار، به شما این امکان را می‌دهد که زمان بیشتری را صرف تفکر در مورد ایمان خود کنید، با این کار افکار خود را برای رسیدن به روز‌های ماه رمضان و تحمل سختی‌های جسمی آن آماده می‌سازید.


مزایای روزه داری برای جسم

۱- کاهش عوامل پیری مغز و بدن

تحقیقات ثابت کرده است که کاهش مجموع کالری مصرفی در روز می‌تواند عمل برخی آنتی اکسیدان‌ها در کاهش عملکرد عوامل پیری مغز و بدن را تقلید کند و باعث جوان ماندن جسم گردد.
در زمان روزه داری با رعایت رژیم غذایی مناسب و عدم افراط و تفریط در وعده‌های افطار و سحر، به راحتی می‌توانید مقدار کالری مصرفی را کاهش دهید و با کمک به دستگاه گوارش، علاوه بر لاغر شدن در ماه مبارک رمضانبه جوان ماندن مغز و بدن کمک نمایید.

۲- افزایش ایمنی بدن با روزه داری

با روزه گرفتن سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود، به این گونه که روزه سموم بدن را از بین برده و با تاثیری که بر روی سیستم گوارش دارد، ذخیره چربی بدن را کاهش می‌دهد و به این ترتیب ایمنی بدن افزایش می‌یابد.

۳- متعادل شدن فشار خون بالا با روزه داری

روزه گرفتن یکی از روش‌های غیر دارویی برای کاهش فشار خون است؛ روزه کمک می‌کند تا خطر ابتلا به «آترواسکلروز» کاهش پیدا کند. ذرات چربی موجب آترواسکلروز گرفتگی عروق می‌شوند؛ در زمان روزه برای تولید انرژی، بدن از گلوکز و بعد از آن ذخایر چربی استفاده می‌کند و بنابر این ذخایر چربی بدن کاهش می‌یابد.
یکی دیگر از مزایای روزه این است که در دوران روزه داری میزان سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد؛ بنابر این هورمون‌های مرتبط با ترس و هیجان ترس مانند «آدرنالین» و «نورآدرنالین» نیز کاهش یافته و همین امر از نوسان فشار خون جلوگیری می‌کند.

توجه: روزه متابولیک ثابت را تا حدی حفظ می‌کند که باعث کاهش فشار خون می‌گردد.

۴- سم زدایی از بدن با روزه داری

یکی از بزرگترین مزایای روزه، خارج کردن و از بین بردن سموم بدن است. روزه یک سیستم پاکسازی طبیعی برای بدن می‌باشد. به غیر از ایام ماه مبارک رمضان در ماه‌های دیگر سال هم، برای سم زدایی از بدن می‌توانید هفته‌ای یکبار روزه بگیرید.
بدنتان را به عنوان یک ماشین که دائماً در حال فعالیت است تصور کنید. اگر هر روز همان برنامه غذایی همیشگی‌تان را بخواهید پیش بگیرید، در طولانی مدت کارایی بدن کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه سلامت خود را از دست داده و باعث بروز بیماری‌ها و مشکلات مختلف می‌شود.


۵- کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارش با روزه داری

با روزه داری مدت مناسبی به دستگاه گوارش استراحت می‌دهید. همانطور که هر از گاهی دست، پا و مغز انسان نیاز به استراحت دارد، اعضای داخلی بدن نیز برای افزایش کارایی باید استراحت نمایند. علاوه بر این، روزه گرفتن باعث تسریع در فرایند شکست گلوکز شده و در نتیجه میزان انسولین ترشح شده افزایش می‌یابد. این مسأله میزان قند خون را نیز کاهش می‌دهد. با خواندن مطلب روزه و بیماری های گوارشی می‌توانید در این زمینه اطلاعات مفیدی به دست آورید.


مزایای روزه داری برای روح

۱- کاهش برخی بیماری‌های روحی با روزه

روزه داری سبب کاهش افسردگی، افکار پارانوئیدی و وسواس می‌گردد و عزت نفس فرد را افزایش می‌دهد. ماه رمضان را ماه صبر نامیده‌اند، زیرا روزه دار خود را از درگیری‌ها، شکوه‌ها و آلام رها می‌کند و نفس و افکار خویش را از آن‌ها باز می‌دارد. صبر یکی از طرق سلامت و بهداشت روانی است که در روزه دار تجلی می‌یابد.

۲- رسیدن به آرامش با روزه داری

یکی از آثار معنوی روزه، آرامش قلبی است. همراه با روزه داری، دل از هوی و هوس بریده و برای کنترل نفس خود به خدا پناه می‌برد. روزه دار با توجه بیشتر به پروردگار و احساس نزدیکی به ذات مقدس خداوند، دل از اغیار بریده و سرشار از آرامش و طمأنینه می‌گردد. از این رو امام باقر علیه‌السّلام می‌فرمایند: «روزه مایه آرامش دل‌هاست.»


۳- روزه داری و تاثیر آن بر پیشگیری از گناه

روزه، به ویژه روزه در ماه مبارک رمضان، عامل مؤثری در ایجاد و تقویت روحیه تقوی و پرهیز کاری می‌باشد؛ قرآن مجید این فایده بزرگ را با جمله «لعلکم تتقون» یاد آور می‌شود و این عبادت را عامل مهم تقوی می‌شمارد. تقوی و پرهیز کاری در تربیت و سازندگی و شخصیت اسلامی یک مسلمان نقش بسیار مهمی دارد و برای رسیدن به همین اثر پر ارزش است که بهترین عبادت در ماه صیام و در حال روزه اجتناب از گناه است.

روزه دار با پیروی از این دستور الهی که شرط کمال روزه است، روحیه تقوی را در خود زنده می‌کند. این مراقبت ثمر بخش در حال روزه بسیار آسان‌تر است چرا که گرسنگی و تشنگی و دیگر محدودیت‌های روزه شعله‌های سرکش غرایز حیوانی و هوس‌ها را تا حد چشمگیری خاموش می‌سازد. برای همین امر است که روزه داری و بیماری های اعصاب ارتباط موثری با هم دارند و روزه انسان را تا حد چشم گیری از این بیماری‌ها، خشم، عصبانیت و پرخاشگری دور می‌نماید.


۴- تقویت روحیه آخرت گرایی

روزه داری، روحیه آخرت گرایی و نیز زهدورزی نسبت به زندگی مادی را در انسان تقویت می‌کند. امام رضا (ع) می‌فرماید: «راز وجوب روزه آن است تا آدمی مشکل گرسنگی و تشنگی را بچشد و در پیشگاه خدا متواضع گردد، احساس نیاز کند، اجر خود را بخواهد و صبر و بردباری را پیشه سازد، در نهایت، این نیاز، زمینه ساز توجه به نیازمندی‌های وی در قیامت گردد.»

منبع: ستاره

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها