آمار تکان‌دهنده "تجاوز جنسی" در مکانی که باورتان نمی شود

گزارشی از سوی

آمار تکان‌دهنده "تجاوز جنسی" در مکانی که باورتان نمی شود

انتشار گزارش جدیدی از وضعیت "آزار جنسی" در دانشگاه‌های انگلستان، آمار هولناکی از تجاوز و اذیت و آزار جنسی دانشجویان در حال تحصیل در این کشور را فاش کرده است.

گاردین در این گزارش از نتایج تکان‌دهنده تحقیقاتی نوشته است که بر اساس آن، برخی از دانشجویان به هنگام تحصیلات دانشگاهی خود در دانشگاه‌های انگلستان مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

دانشگاه باید قاعدتا یکی از بهترین مکان‌ها با تجربیاتی خوشایند در طول حیات انسان باشد؛ نخستین حس استقلال، برخورد با آدم‌های جدید، تجربه‌های جدید و البته دانش‌اندوزی مدرن همگی می‌توانند حس لذت‌بخشی به انسان بدهند؛ با وجود این، تحصیلات دانشگاهی همیشه برای همه افراد با خوشی و لذت همراه نبوده است.

گزارش جدیدی که از سوی "مرکز اقدام علیه تجاوز جنسی" منتشر شده خبر از وقوع تجاوزهای جنسی در دانشگاه‌های انگلستان می‌دهد و حکایت از آن دارد که تعداد قابل توجهی از دانشجویان در دانشگاه‌های انگلستان، تجربه‌های بسیار ناخوشایندی از تجاوز جنسی را پشت سر گذاشته‌اند.

در این گزارش، تقریبا 4500 دانشجو از 153 دانشگاه مختلف سراسر انگلستان مورد تحقیق قرار گرفتند؛ این برای نخستین بار است که چنین تحقیقاتی در این مورد در دانشگاه‌های بریتانیا انجام می‌شود؛ نتایج این تحقیقات بسیار هولناک بود!

62 درصد از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مشغول به تحصیل در انگلستان، خشونت جنسی را در ایام تحصیل تجربه کرده بودند؛ منظور از خشونت جنسی همان خشونتی است که از سوی گروه «بحران تجاوز» (Rape Crisis) مورد تعریف قرار گرفته است؛ بنا به این تعریف، لمس ناخواسته، دست زدن، آزار جنسی، حمله جنسی، اجبار و تجاوز، همگی جزئی از خشونت جنسی به شمار می‌آیند و این تعداد دانشجو در بریتانیا آن را تجربه کرده‌اند.

عجیب‌تر و هراسناک‌تر از همه این بود که 8 درصد از دختران دانشجویی که در این تحقیقات شرکت کرده بودند، گفتند که در دانشگاه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند؛ این تعداد، تقریبا دو برابر میزان تجاوز در انگلستان و ولز است؛ مطابق با گزارش‌های مرکز ملی آمار در انگلستان تقریبا 4 درصد از زنان در انگلیس و ولز مورد تجاوز قرار می‌گیرند.

اما یکی از ابعاد به شدت ناراحت‌کننده این گزارش این بود که تنها شمار اندکی از قربانیان حس می‌کردند که قادر هستند درباره این خشونت‌های جنسی به دانشگاه گزارش دهند! البته به طور کلی، قربانیان اندکی هستند که گزارش‌های خشونت‌های جنسی را به ماموران یا نهادهای مرتبط ارائه می‌کنند.

بنا به آماری که گروه بحران تجازو در انگلستان و ولز منتشر کرده، تنها 15 درصد از کسانی که تجربه خشونت‌های جنسی را داشته‌اند این موضوع را به پلیس گزارش کرده‌اند؛ این موضوع در مورد دانشگاه‌ها هم مصداق دارد و تنها 6 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که تجربه‌های مربوط به خشونت جنسی را به مراکز مسئول در دانشگاه اطلاع داده‌اند و از این جمع نیز تنها 2 درصد از روند مربوط به گزارش‌دهی احساس رضایت می‌کردند.

آمار مربوط به این تحقیقات تنها اندکی بعد از آن منشر می‌شود که دانشگاه کمبریج پذیرفت که درباره سوء‌رفتارهای جنسی در این دانشگاه مشکلات مهمی وجود دارد؛ بعد از راه‌اندازی سیستم گزارش‌دهی ناشناس در این دانشگاه، 173 شکایت درباره رفتارهای نامطلوب جنسی در 9 ماه گذشته در این سیستم به ثبت رسید؛ این موضوع یک تصویر آشکار را نشان می‌دهد و آن اینکه خشونت جنسی در دانشگاه‌های بریتانیا در حال همه‌گیر شدن است.

تاثیر این موضوع را بر دانشجویان نمی‌توان دست کم گرفت؛ قطعاً اتفاق ناگواری همچون خشونت جنسی بر حس اعتماد به‌نفس، سلامت ذهنی و حیات اجتماعی بسیاری از دانشجویان اثر‌گذار خواهد بود؛ یک چهارم کسانی که مورد خشونت‌های جنسی قرار گرفته‌اند، گفته‌اند که نسبت به درس و تحقیقات دانشگاهی دلسرد شده‌اند اما 16 درصد نیز درس و دانشگاه را ترک کردند.

افرادی که وارد تحصیلات دانشگاهی می‌شوند کیلومترها دور از خانه و کاشانه اصلی زندگی‌شان به سر می‌برند؛ آن‌ها باید هنگام مواجهه با رویدادهایی همچون تجاوز و خشونت جنسی بدانند دقیقا چه روندی را طی کنند همچنین در چنین مواقعی بسیار مهم است که آن‌ها خود را تحت حمایت بدانند اما پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که چنین حسی را نداشته یا به ندرت وجود آن را احساس کرده‌اند؛ حداقل یک نفر در این تحقیقات گفته است که احساس کرده شکایت او کاملا لاپوشانی شده است؛ نبود حس حمایت در چنین مواردی به بغرنج‌تر شدن مسئله منجر می‌شود؛ بسیاری از افرادی که در این تحقیقات شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که ناچار شده‌اند از جمع دوستان خود کناره‌گیری کنند و شرایط انزوا و رنجباری را پشت سر گذاشته‌اند.

نکته مهم دیگر این است که دانشجویان دقیقا باید بدانند که چه رفتاری خشونت جنسی نام دارد تا آن‌ها را دست کم نگیرند؛ بنا به آمار منتشر شده تقریبا 56 درصد دانشجویان گفته‌اند به اندازه کافی رفتارهایی که با آن‌ها انجام شده است، جدی نبوده تا آن‌ها را گزارش کنند؛ دانشجویان باید بدانند که تک تک این رفتارها مهم است و می‌تواند به رفتارهایی با خشونت و جدیت بیشتری منتهی شود.

احتمالا با گسترش و راه‌اندازی سیستم‌های گزارش‌دهی ناشناس همانند آنچه که به تازگی در دانشگاه کمبریج راه‌اندازی شده است، ابعاد بیشتری از میزان تجاوز، خشونت‌ها یا آزار جنسی در دانشگاه‌های بریتانیا افشا خواهد شد؛ شیوع این موضوع در اکثر این دانشگاه‌ها بریتانیا نشان می‌دهد که این موضوع در حال بدل شدن به یک مشکل بسیار جدی در نظام آموزشی انگلستان است.

منبع: تسنیم

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها