بالا و پایین شدن قیمت جهانی نفت پس از تحریم‌ها، ترامپ را به دردسر می‌اندازد؛

تاثیر سخنرانی حسن روحانی بر ارزش طلای سیاه/ آیا قیمت نفت می‌تواند برجام را نجات دهد؟

قیمت نفت در برخی مناطق در روز چهارشنبه پس از اینکه ایران از متحدان اروپایی خود درخواست کرد که برای جلوگیری از تحریم‌های نفتی آمریکا کاری بکنند، بالا و پایین داشت.

تاثیر سخنرانی حسن روحانی بر ارزش طلای سیاه/ آیا قیمت نفت می‌تواند برجام را نجات دهد؟

به گزارش خبر فوری ، برخی از رسانه های اقتصادی جهان به بازتاب سخنرانی رئیس جمهور روحانی در روز چهارشنبه و تاثیر آن بر قیمت نفت و آینده آن پرداختند.

وبگاه خبری د استریت یکی از رسانه هایی بود که طی گزارشی به تغییر قیمت جهانی نفت پس از اقدامات جدید ایران در زمینه برجام پرداخت. طبق ادعای این وبگاه، قیمت جهانی نفت در روز چهارشنبه پس از اینکه ایران از متحدان اروپایی خود درخواست کرد که برای جلوگیری از تحریم‌های نفتی آمریکا کاری بکنند، کاهش یافت. این در حالی است که قیمت نفت در برخی مناطق افزایش داشت.

رئیس جمهور ایران تهدید کرد که ایران در صورت عدم تغییر این اوضاع و افزایش تحریمها از برجام خارج خواهد شد.

رئیس جمهور روحانی طی سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد که 60 روز به اروپا مهلت می‌دهد که به تعهدات برجامی خود عمل کند و از طریق مفاد برجام مانع تحریم فروش نفت ایران توسط آمریکا شوند، وگرنه ایران فعالیتهای هسته ای خودش را جدی تر دنبال می‌کند. همچنین نامه رییس‌جمهور به سفرای کشورهای عضو برجام توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به ایشان تسلیم شد.

در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است. همچنین طی نامه دیگری که امروز صبح توسط وزیر امور خارجه کشورمان برای خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی ارسال گردید جزئیات اقدامات ایران به اطلاع ایشان به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.

بلافاصله پس از سخنرانی روحانی قیمت نفت پایین آمد. نفت برنت نسبت به قبل از سخنرانی با 30 سنت قیمت پایین تر در هر بشکه به فروش رسید و با قیمت 69.52 دلار عرضه گردید. این قیمت مخصوص نفت تحویل ماه جولای است و ممکن است با گذشت زمان قیمت نفت کمتر هم بشود.

نفت خام سبک WTI حدود بیست سنت ارزان تر عرضه شده و با قیمت 61.19 دلار در هر بشکه به فروش می‌رسد. در همین حال، برخی شواهد نشان می‌دهد که قیمت برخی انواع نفت به علت به هم ریختن روابط چین و آمریکا بالا رفته است. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت، 17 سنت یا 0.3 درصد نسبت به قیمت نهایی روز گذشته افزایش یافت و به 61.56 دلار در هر بشکه رسید.

بعد از لغو معافیت 8 کشورخریدار نفت ایران توسط آمریکا که شامل کشورهای مهمی مانند ژاپن و چین هم می‌شد، قیمت نفت به شدت بالا رفت و به بیش از 70 دلار در هر بشکه رسید اما قیمت نفت دوباره رو یه کاهش گذاشته است.

ترامپ بعد از این تحریم که به علت کمبود عرضه نفت به وجود آمد، از اعضای اوپک و به خصوص عربستان سعودی وامارات خواست که کمبود نفت ایران را جبران کنند و قیمت نفت را به تعادل برسانند.

حالا با افزایش تنش بین آمریکا و ایران و از طرفی بالا و پایین رفتن قیمت نفت در چند ماه اخیر، تعادل بازار جهانی از بین رفته و عرضه نفت هم دچار مشکل شده است. کریگ ارلام(تحلیلگر بازار نفت جهانی) معتقد است که قیمت نفت در محیط ریسک پذیر فعلی اصلا جالب نیست چرا که تاثیر آن ترس خریداران از افزایش یا کاهش قیمت و کم شدن تقاضا و عرضه نفت در آینده مشهود است.

قیمت نفت کم می‌شود؛ دردسر ترامپ زیاد

بسیاری معتقدند این تغییر قیمت نفت و بالا و پایین شدنش باعث ایجاد دردسر برای آمریکا می‌شود. ایالات متحده و دولت ترامپ از کشورهای اوپک خواسته است که کمبود نفت ایران را جبران کنند. از طرف دیگر، ایالات متحده به شرکای خود در اوپک تضمین داده که نفت با قیمت حدودا 75 دلار در هر بشکه به فروش برسد.

با این وجود، قیمت نفت در طول یک هفته گذشته چند بار پایین و بالا آمده است. اولین تغییر قیمت در روز یک شنبه اتفاق افتاد. زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد تعرفه‌های گمرکی وارد بر محصولات چینی را به شدت افزایش دهد. بعد از این اعلام، قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی به صورت چشمگیری تغییر یافت. دومین ضربه هم چهارشنبه و با سخنرانی حسن روحانی وارد گردید.

این افزایش و کاهش قیمت همانطور که گفته شد، باعث ترس خریداران و کاهش درخواست می‌شود. این اتفاق می‌تواند اختلاف آمریکا با اوپک را بیش از پیش کند.

هم اکنون شرایط برای کاهش عرضه نفت بسیار زیاد است. علاوه بر تحریم ایران، ونزوئلا هم تحریم شده است، شرایط در لیبی (به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت آفریقا) بحرانی است، آنگولا قیمت نفت سنگین خود را بالا برده است و به خصوص روابط چین و آمریکا در زمینه انرژی دچار تنش شده است.

بسیاری معتقدند که این شرایط (به خصوص درگیری چین و آمریکا) باعث تغییر قیمت جهانی گاز هم می‌شود. اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت نفتی Baker Hughes نشان می‌دهد که در طی هفته های گذشته تعداد دکل‌های استخراج گاز طبیعی در ایالات متحده 3 واحد کاهش داشته و به 183 دکل فعال رسیده است، در حالی که دکل‌های استخراج نفت در این کشور دو عدد افزایش داشته و در کل 807 نفتی در این کشور فعال هستند.

اکنون باید صبر کرد و دید که در آینده چه تغییری در قیمت نفت رخ خواهد داد و آیا این سیر نزولی تداوم خواهد داشت یا خیر؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها