مصرف علوفه یخ‌زده عامل مرگ ۱۶۰ رأس کل و میش در پارک ملی گلستان شد

معاون سلامت دامپزشکی گلستان بیماری «براکسی» در اثر مصرف علوفه یخ‌زده را علت اصلی مرگ حدود ۱۶۰ رأس کل و میش در پارک ملی گلستان اعلام کرد.

مصرف علوفه یخ‌زده عامل مرگ ۱۶۰ رأس کل و میش در پارک ملی گلستان شد

محمدحسین مسلمی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بعد از اعلام تلف شدن تعدادی از کل و میش‌های پارک ملی گلستان به اداره کل دامپزشکی، کارشناسان در منطقه حضور پیدا کردند و به بررسی‌های میدانی و نمونه‌گیری از لاشه‌ها پرداختند.

وی با اشاره به ارسال نمونه‌های اولیه به مرکز ملی تشخیص بیماری‌ها گفت: همان زمان موارد درخصوص بروز برخی بیماری‌های همه‌گیر از جمله شاربون و غیره مطرح شد. اما بعد از آن اتفاق تلفات دیگری در کل و میش‌ها در منطقه پارک ملی مشاهده نشد.

معاون سلامت دامپزشکی استان ادامه داد: با توجه به شواهد موجود مطمئن بودیم که بیماری همه‌گیر در منطقه رخ نداده و مرکز ملی تشخیص بیماری‌ها نیز علت مرگ کل و میش‌های پارک ملی گلستان را بیماری « براکسی» اعلام کرد.

وی گفت: براکسی یک بیماری غیرواگیر اما کشنده است و عامل آن نوعی باکتری بی‌هوازی است که به طور طبیعی تعداد محدودی از آن در دستگاه گوارشی نشخوارکنندگان وجود دارد اما بر اثر عواملی مانند خوردن علوفه یخ‌زده و یا علوفه تیغ‌دار که در شکمبه حیوان ایجاد خراش و زخم می‌کند؛ تکثیر شده و تولید سم می‌کند و در نهایت موجب مسمومیت و مرگ حیوان می‌شود.

مسلمی علت اصلی بروز این بیماری را مصرف کل و میش‌ها از علوفه یخ‌زده اعلام کرد که سبب آسیب به دستگاه گوارش و در نهایت مرگ حدود 160 رأس از این حیوانات شد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها