خبر فوری بررسی می‌کند؛

یکسالگی برجام بدون آمریکا چگونه سپری شد؟/ از تحریم‌های مالی تا تهدیدهای نظامی/ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ترامپ حریف ایران نمی‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به خوبی می‌داند که سیاست‌های وی در افزایش فشار بر ایران هیچ دستاوردی را برای این کشور در پی نخواهد داشت.

یکسالگی برجام بدون آمریکا چگونه سپری شد؟/ از تحریم‌های مالی تا تهدیدهای نظامی/ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ترامپ حریف ایران نمی‌شود

فاطمه علی‌اصغری- ۸ می ۲۰۱۸ مصادف با ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی بعد از این که ناهار را با معاونش مایک پنس و وزیرخارجه جدیدش، مایک پومپئو در کاخ‌سفید صرف کرد پشت تریبون رسمی کاخ‌سفید قرار گرفت و خروج کشورش از توافق برجام را اعلام کرد اتفاقی که بعد از گذشت یکسال از آن پیامدهای متعددی را برای ایران و آمریکا در پی داشت و بدون شک می‌توان گفت که روابط دو کشور در بدترین روزهای خود سپری می‌شود.

ترامپ در می ۲۰۱۸ در صورتی خروج از توافق برجام را اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تعهد ایران به برجام را تایید کرده است.

خروج آمریکا از توافق برجام سر و صدای زیادی را در جهان برپا کرد به گونه‌ای که سران کشورهای اروپایی و موگرینی رئیس سیاست خارجی اروپا بعد از خروج ترامپ از برجام با ابراز نارضایتی از این وضعیت بر ادامه این توافق با ایران تاکید کردند.

روسیه که یکی از اصلی‌ترین امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران و از متحدان اصلی این کشور است در واکنشی تند به تصمیم دونالد ترامپ، اعلام کرده "خروج آمریکا از برجام بی‌اعتنایی توهین‌آمیزی به قواعد بین‌المللی" است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده: "آمریکا یک بار دیگر بر خلاف خواست و اراده دیگر کشورها گام برداشته" است.

کرملین ضمن محکوم کردن تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای خارج کردن کشورش از برجام گفته: "این تازه‌ترین گواه بر این است که آمریکا قابلیت مذاکره کردن را ندارد".

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز تنها لحظاتی پس از سخنان آقای ترامپ در توییتر نوشت: "فرانسه، بریتانیا و آلمان از تصمیم آمریکا برای ترک برجام متاسفند".

رئیس‌جمهور فرانسه که روابط صمیمانه‌ای با آقای ترامپ دارد در توییت خود نوشته "اکنون پروتکل الحاقی مورد تهدید قرار گرفته" است.

یکسال از خروج ترامپ از برجام می‌گذرد،اروپاییان هنوز نتوانستند در اجرای معاهده‌شان رویکرد قابل قبولی داشته باشند و این در حالی است که فشارهای آمریکا علیه ایران با تشدید تحریم‌ها در حال افزایش است. قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، عدم تمدید تحریم‌های نفتی ایران و تهدید کشورهای جهان به خصوص اروپایی‌ها برای عدم تبادل مالی با ایران از مهم‌تریم رویکردهای ترامپ در شرایط پسابرجام علیه ایران بوده است روندی که به صراحت می‌توان گفت با انتقادات جهانی روبه‌رو شده است.

در وضعیت امروز توافق برجام که با خروج آمریکا از آن می‌توان گفت بسیاری از بندهایی این توافق به مرحله اجرا در نیامده است خبرها حکایت از ارسال نامه‌ای به کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای (برجام) از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان برای کاهش تعهدات ایران در قبال این توافق را دارد، خبری که بدون شک شوک بزرگ برای ترامپ و دولتش خواهد بود.

روحانی در نامه خود "تاکید خواهد کرد که ایران چقدر در موضوع برجام خویشتنداری کرده اما فرصت‌ها از دست رفته است و طرف مقابل نتوانسته به تعهداتش در برجام عمل کند به طوری که برای ایران راهی به جز کاهش تعهداتش نیست."

نامه روحانی "جزو اسناد محرمانه کمیسیون مشترک برجام خواهد بود اما خبر آن منتشر خواهد شد و این نامه "محتوایی سیاسی" دارد و "در تکمیل آن محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جزییات فنی و حقوقی کاهش تعهدات ایران را اعلام خواهد کرد روندی که رویکردهای جدیدی را بدون شک برای ایران در آینده رقم خواهد زد.

با محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره واکاوی علل خروج آمریکا از توافق برجام و پیش‌بینی وضعیت این معاهده در آینده میان ایران و کشورهای اروپایی به گفت و گو پرداختیم.

وی با بیان اینکه همانطور که وزیر امورخارجه کشورمان اعلام کردند ایران قصد خروج از توافق برجام را ندارد، اظهار کرد: خروج یکسال پیش ترانپ ار توافق و معاهده بین‌المللی چون برجام بدون شک نقض آشکار معاهدات بین‌المللی از سوی یک دولت قانونی بود که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی افزود: ایران در طی یکسال گذشته و بعد از خروج آمریکا از توافق برجام فشارها و سخت‌های بسیاری را به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی ترامپ تحمل کرده است اما بدون شک ادامه این رویکرد از نظر بعد بین‌المللی و سیاست خارجی به صلاح ما نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کاهش تعهدات ایران در قبال توافق برجام به معنای خروج کشورمان از این توافق نیست و ما طبق بند ۲۶ و ۳۶ برجام می‌توانیم بخشی از تعهدات خودمان را اجرایی نکنیم.

جمالی خاطرنشان کرد: طبق اصول یاد شده در معاهده برجام اختیاری به ایران و البته به سایر کشورهای عضو داده شده است که اگر کشوری تعهداتش را اجرا نکرد، آنها هم تعهداتشان را به صورت جزیی یا کلی اجرا نکنند.

وی با بیان اینکه طرف‌های اروپایی تا به امروز در اجرای تعهدات خود بعد از خروج آمریکا موفق نبودند، تاکید کرد: بدون شک زمان آن فرا رسیده است که ایران با رویکردی جدی و البته قاطعانه در مقابله با اقدامات آمریکا وارد عمل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: دولتمردان آمریکایی و به خصوص ترامپ باید بدانند که علی‌رغم افزایش فشارها بر ایران در این مسیر به اهداف خود نمی‌رسند از این رو منتظر اقدامات و‌ راهبردهای ایران باشند چرا که زمان برای آنها رو به پایان است.

جمالی اظهار کرد: به طور حتم جمهوری اسلامی برای حفاظت از کیان و منافع ملی خود تمامی اقدامات لازم را انجام خواهد از این رو مقابله با رویکردهای آمریکا در شرایط فعلی برای حفظ جایگاه و موقعیت کشورمان در منطقه و جهان امری لازم و ضروری است.

وی تصریح کرد: ترامپ باید بداند که حریف ایران نمی‌شود و سیاست‌های وی در جهت افزایش فشار بر کشورمان هیچ نتیجه‌ای جز شکست برای وی ندارد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمد رضا محمودی
    0

    هر وقت ترامپ راضی شد بیاد پیش مقام معظم رهبری زانو بزنه و خواسته خود را عنوان کنه شاید فرجی براش حاصل شد.ترامپ تمام دردش اینه که در سال 2020رییس جمهور باقی بماند او راهی بجزبرای رسیدن به این اهدف که برجام را به نام خود تموم کند ندارد از این طریق مردم آمریکا بهش ایمان میارند و رای میاره....در هر حالت خدای سبحان او را سرنگون نماید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها